O oveåfasa skrev:
Hej
Har en Värmepump med en optima innerdel med varmvattenberedare.
När jag kom ner sprutade det vatten från kopplingen där det är nån sorts övertrycks/ skydd och den har lossnat och jag ser på gängorna att de gått sönder.
Jag stängde av strömmen, vatten och sen har jag stängt av pannan. Satt på strömmen och vatten igen.

Det är nyårsdagen och svårt få tag på vvs-killar.

Producerar utedelen värme ändå?
Varmvattnet är ju avstängt så det blir det inget men är det risk för ute-delen och ska jag stänga av den också.
Det kommer nu VVS:are på måndag så problemet löser sig och kommer inte kosta så mycket.
Jag stängde av kranen i mitten och har därför haft kallvatten.
Enligt VVS:killen som kommer så kunde jag satt på värmen med men ... avvaktade.
Det har droppat lite vatten hela tiden men det rinner ner i brunnen en meter bort så ...
Ska bli härligt med varm dusch på måndag.
Tack för input.
 
M
S skaraborgsfakir skrev:
VAD ska jag säga om detta .... har skruvat de här maskinerna i 4-5 år.....

Den vinklade främre ventilen/ratten i komben isolerar vvb (och värmesystemet) från inkommande kallvatten,
dvs de är den man öppnar först för att fylla vvb och få tryck på tappvarmvattensidan.

den ratt/handtag som är till vänster på kombinationen är för fyllning av värmesystemet. Fördelen med att det är arrangerat så här är att tanken kommer att vara fylld innan rörmokaren försöker fylla värmesystemet - alltså ingen risk för att man ska lyckas implodera varmvattenberedaren.

GER man sig fa-an på det så går det att fylla systemet utan att ha vatten på tappvattensidan....

Delen som har knäckts är huset till tappvattensäkerhetsventilen (som öppnar vid 9bar.)
Hur då.... någon har tagit en grov tång när de drog fast den (och med för mycket lin/snöre emellan.)

OCH nej jag har inte lyckats knäcka ett säkerhetsventilhus på det här sättet trots att jag skruvade till och från i sådana här maskiner i 20 år. Däremot har jag varit med om att släpa ut elpannekasetten i en VP280 för att utomhus stå med en svets och värma för att få bort en dålig säkerhetsventil.
S skaraborgsfakir skrev:
VAD ska jag säga om detta .... har skruvat de här maskinerna i 4-5 år.....

Den vinklade främre ventilen/ratten i komben isolerar vvb (och värmesystemet) från inkommande kallvatten,
dvs de är den man öppnar först för att fylla vvb och få tryck på tappvarmvattensidan.

den ratt/handtag som är till vänster på kombinationen är för fyllning av värmesystemet. Fördelen med att det är arrangerat så här är att tanken kommer att vara fylld innan rörmokaren försöker fylla värmesystemet - alltså ingen risk för att man ska lyckas implodera varmvattenberedaren.

GER man sig fa-an på det så går det att fylla systemet utan att ha vatten på tappvattensidan....

Delen som har knäckts är huset till tappvattensäkerhetsventilen (som öppnar vid 9bar.)
Hur då.... någon har tagit en grov tång när de drog fast den (och med för mycket lin/snöre emellan.)

OCH nej jag har inte lyckats knäcka ett säkerhetsventilhus på det här sättet trots att jag skruvade till och från i sådana här maskiner i 20 år. Däremot har jag varit med om att släpa ut elpannekasetten i en VP280 för att utomhus stå med en svets och värma för att få bort en dålig säkerhetsventil.
Det var ju du som skrev att påfyllningskranen till värmesystemet öppnas genom att vrida den 90 grader så den står längs med röret.
Därför skrev jag att den sitter till vänster om avstängningsventilen.

Både avstängnings- och påfyllningsventilen är ventiler med rattar, vilket gjorde att påståendet inte stämde. Eller så framgick det inte riktigt :)

Edit: ser också att jag skrev fel i mitt inlägg, jag menade till vänster om avstängningsventilen.
Har själv en likadan panna så jag har också skruvat med dem i säkert 10 år nu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.