mycke_nu skrev:
Ethernet är ju galvaniskt isolerat (600 V?), så där borde det inte komma in några störningar, .
Vad hjälper 600 V när det kommer 1MV.

Protte
 
Då jag ej bor på landet och ej har luftledning in kommer jag nog inte att sätta ett B-klassat grovskydd, utan nöjer mig med C och alt. D skydd i centralen. På Kamic hittade jag ett 4-poligt finskydd, sida 3:
http://www.kamic.se/pdf/Oversp_webfold_0919.pdf
 
Faktum är att iallafall modernare utrustning har iallafall lite tolerans mot överspänningar, men kommer det så stora spikar att det slår över i transformatorlindningar etc så kan B & C skydd hjälpa en hel del...

Efter rejäla åskväder verkar det vara modemen i datorerna som har tagit mest stryk pga transienter på teleledningarna, kommer ihåg för några år sedan då i princip alla modemkort var slut vekan efter...

Plockade förresten isär ett sånt där "D?" skydd som skall sitta i elluttaget, och i detta fanns endast ett litet gasurladdningsrör i serie med en resistor kopplat mellan fas och nolla. Skulle själv föredragit att det även fanns en induktans innan urladdningsröret, men ju klenare ledare man har desto bättre fungerar skyddet....
 
prototypen skrev:
Vad hjälper 600 V när det kommer 1MV.

Protte
Bjurran frågade om störningar av det lite mer subtlia slaget. Inte åsknedslag. :)
 
PST skrev:
Plockade förresten isär ett sånt där "D?" skydd som skall sitta i elluttaget, och i detta fanns endast ett litet gasurladdningsrör i serie med en resistor kopplat mellan fas och nolla. Skulle själv föredragit att det även fanns en induktans innan urladdningsröret, men ju klenare ledare man har desto bättre fungerar skyddet....
Jag skrev att skydden från XXX mest är leksaker och har nu fått det bekräftat.

Det ska sitta överspänningsskydd även mot skyddsjord så det behövs 3 urladdningsrör.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.