K Kirre2 skrev:
Ocab är inte ett dugg bättre än Anticimex, enligt min erfarenhet.
Och trossbotten kan vara rutten fast det inte luktar ett dugg källare eller mögel i huset.
Finns massor av firmor förutom de 2.
Jag skulle rekommendera Polygon/AK konsult. AK var den vi kallade ”Husdoktorn” förr.
Den här https://www.polygongroup.com/sv-SE/

Beroende på var man bor så finns lokala firmor som kan vara rena fynden. Alltså kompetenta, ambitiösa och uppdaterade, utan att vara trötta och snorkiga i bemötandet. Eller kasta ur sig enkla och grova omdömen som kunden inte kan värdera.
De måste klara att presentera en åtgärd, inte kostnadsförslag på plats men åtgärden som krävs.
Det är väl bla det vissa besiktningsfirmor missar. De lufsar in, klampar runt lite och rapar upp några klyschor varpå kunden blir skrämd.

För att skilja ut de kompetenta borde man kolla runt, som TS gör nu, för att läsa på själv under några veckor eller månader räcker inte. Jag har 2 terminer byggnadsteknik på uni och en yrkesutb i bes med inomhusmiljö, och förförståelse för problem och insikt i åtgärder.

Jag blir mest skrämd och förundrad av besiktningspersonals uppträdande;)

Edit: Affärsidé: skrämma upp fastighetsägare och skrämma bort köpare. 2 flugor...
Känns inte riktigt som ett framgångskoncept. Hur tänker de;)
 
Redigerat:
Tänk va annorlunda upplevelse jag fick med Anticimex. Jag fick en gammal och påläst herre som flög upp å ner på stegar och va enligt mig duktig. Han ställde rätt frågor till säljaren och det hela gick inte för fort utan det kändes som jag fick den tid jag betalat för. Jag fick reda på flera saker som va felaktiga och som säljaren sedan åtgärdade. Vi skrev en punkt om det i kontraktet att vi fick kliva ur om det inte hade blivit åtgärdat i tid. Det va bland annat en plåt på taket som inte va böjd rätt, en trasig takpanna, golv en röten vindskiva osv. Viktiga saker. Men det är bra att veta att man ibland får en färsk 20-åring. De hade jag inte blivit nöjd med. Inspektören måste kunna mer än mig själv och ge ett bra intryck.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.