martinericsson skrev:
Anledningen till att jag frågar är att jag ska flytta utomlands och starta en firma där. då jag inte vill ha "väsentlig anknytning" till sverige (enligt skatteverket) så måste jag göra av mig med bostadsrätten, dock så vill jag inte sälja den då jag kommer säkert att flytta tillbaka till sverige om några år. Så det är därför jag undrar om man bara kan "ge" lägenheten till morsan, utan att behöva sälja den till henne? Kan man inte ge en lägenhet som gåva till sina föräldrar?

Lugn, nu. Jag här ägt en hel jordbruksfastighet i Sverige och samtidigt haft företag i utlandet. Det är inga problem.

Det är inte väsentlig anknytning till Sverige att ha en lägenhet om du har en starkare anknytning till ett annat land. Det är hela din livssituation som avgör.

Läs Sveriges Skatteavtal med landet i fråga, där framgår vad som gäller.
 
Andy78 skrev:
Om vi tar bostadsrätt hur går det, när det finns stadgar som säger att man inte får upplåta lägenheten i andra hand?
Det brukar sällan vara något problem att låta barn eller föräldrar bo i lägenheten ett par år, även om andrahandsuthyrning formellt sett är otillåtet. Självklart måste man ha styrelsens tillstånd.

Att äga en lägenhet är inte väsentlig anknytning som jag tolkar det, det krävs väl isåfall att make/maka/minderåriga barn bor kvar i den. Men det torde vara enklare att maila skattemyndigheten och fråga än att låta forumet spekulera.
 
Njaa enligt skatteverket:

http://www.skatteverket.se/rattsinf...8750507111.5.2132aba31199fa6713e80002312.html

Så räcker det att man behåller en permanentbostad i Sverige, då anses man ha väsentlig anknytning till Sverige. Vilket innebär att man få skatta i Sverige.

Sedan tror jag att dubbelbeskattningsavtal med landet ifråga kan vara skrivet så att det inte spelar någon roll med en bostad. Men det beror då på vilket land man flyttar till, dvs. vad som står i dubbelbeskattningsavtalet.
 
Har redan varit i kontakt med skatteverket och dom säger att om man har en bostad i sverige (ej sommarhus) så har man väsentlig anknytning till sverige och måste även skatta i sverige trots att man inte är bosatt här.

För dom som undrar så kommer jag att flytta till Cypern där dom har 12.5% skatt istället för 64% som jag betalar just nu
 
Bara av ren nyfikenhet vad kommer du att jobba med där?
 
hempularen skrev:
Njaa enligt skatteverket:

[länk]

Så räcker det att man behåller en permanentbostad i Sverige, då anses man ha väsentlig anknytning till Sverige. Vilket innebär att man få skatta i Sverige.

Sedan tror jag att dubbelbeskattningsavtal med landet ifråga kan vara skrivet så att det inte spelar någon roll med en bostad. Men det beror då på vilket land man flyttar till, dvs. vad som står i dubbelbeskattningsavtalet.
Ytterst märkligt eftersom det citerade ställningstagandet strider mot skatteavtalet med Indonesien. Se Artikel 4.

Exakt samma formulering finns i skatteavtalet med Cypern.

Jag skulle VERKLIGEN ringa SKV och fråga om Skatteavtalet inte gäller.


Sedan finns det ytterligare möjligheter.

Jag valde frivilligt att vara fullt skattskyldig i både USA och Sverige under ett antal år då jag vistades mycket i båda länderna, men hade familjen i Sverige.

Både i Sverige och i USA finns då möjligheten att få tillbaka utländsk skatt via deklarationen. I Sverige finns Avräkningslagen som ger full återbetalning av de utländska skatter som man enligt skatteavtalet i fråga enbart skulle ha betalat i Sverige. (USA ger återbetalning av utländsk skatt enligt ett proportionellt system, om exvis 50% av inkomsterna har beskattats i utlandet så får man tillbaka 50% av den amerikanska skatten. Inte lika fördelaktigt som det svenska avräkningssystemet, men alltid något.)

Kort sagt så ska man kolla upp vilka skatter det kan bli fråga om när det gäller dubbelbeskattning (i fallet USA finns exvis inte delstatsskatterna med i Skatteavtalet), samt vilka avräkningsmöjligheter som finns. Detta kräver givetvis insikter i Cypriotisk skattelagstiftning.


Till sist..

Notera att det ofta är ett riktigt lotteri att ringa och fråga Skatteverket. Min erfarenhet är tyvärr att dom ger fel svar i 80% av fallen, även när det korrekta svaret står i någon av deras färgglada broschyrer.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Betänk även vad som händer vid ett dödsfall, med arv om du har syskon
 
Andy78 skrev:
Bara av ren nyfikenhet vad kommer du att jobba med där?
Kommer att vara internetbaserad tjänst och inkomsten kommer att skickas från USA
 
Kan tillägga att jag ringt till skatteverket ett par gånger och fått olika svar hela tiden. har provat att maila dem nu så att jag får det skriftligt ifall dom skulle ändra sig igen vid senare fall. Jag vill liksom göra rätt för mig från början så att jag slipper problem vid senare fall när jag flyttar hem till sverige igen efter ett par år (då skatteverket kan typ komma 10 år senare o kräva skatt). Med tanke på att jag betalar mellan 62-64% skatt just nu och kan komma ner till 12.5% på cypern så är det helt självklart att jag ska flytta. Observera att jag inte har problem med att betala skatt, men när det kommer till 60%+ (inkomst över 1milj / år, får ut ca 350.000 efter alla arbetsgivaravgift, skatter osv är betalda) så får det fan va nog asså!

Som sagt tidigare så tänkte jag prova på detta i ett par år (ca 5) och se hur det går, men jag vill däremot inte sälja min lägenhet och därför undrade jag om man bara kan "ge" lägenheten till min mor utan att man får skatta extra för det
 
martinericsson skrev:
Kommer att vara internetbaserad tjänst och inkomsten kommer att skickas från USA
Sådant brukar det amerikanska skatteverket inte gilla alls, men det kanske du redan har ett fungerande upplägg?
 
mycke_nu skrev:
Sådant brukar det amerikanska skatteverket inte gilla alls, men det kanske du redan har ett fungerande upplägg?
Det är lungt, finns blanketter som man fyller i för att inte betala skatt i USA om man inte är bosatt där. Fyllde in en sån blankett för ca 5 år sedan när jag startade min firma och fick det bekräftat nån månad senare
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Och hur är det med avtalen mellan cypern och usa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.