Min syster sålde för ett tag sedan sitt radhus där de hade bygglov på att inreda vinden. Bygglovet var något som framhölls vid försäljningen och som också var viktigt för köparen då det bara fanns 2 sovrum och de har 2 barn.

Nu så har grannen mittemot överklagat bygglovet då han nu insett att takfönster inte är bygglovspliktigt så han tycker det är obehagligt att de när som helst kan sätta in takfönster och då kunna se ner på hans tomt. Detta i sig är rätt ologiskt eftersom att vinkeln på taket gör att man måste ställa sig på en stol och sticka ut huvudet för att kunna se ner på tomten. Dessutom finns det redan 3 fönster på våning 2 som vetter mot grannen där man redan ser hans tomt. Även grannen bredvid har lämnat in klagomål till kommunen för att det kommer bullra så när det byggs. Allt detta hände i samband med att den anlitade byggaren skulle börja bygga.

Köparna vill nu att köpet ska hävas då de hävdar att min syster och hennes familj flyttade p.g.a. konfilkterna med grannar. Men alla konflikter har uppstått efter flytten, min systers familj har tyckt att dessa två grannar vari lite konstiga men de har inte varit några konflikter. De flyttade ganska impulsivt då de samma dag som de störde sig på att det blev så stökigt hela tiden såg ett enplanshus i närheten till salu.

En tredjedel av radhusen i området har redan inredda vindar och det är alltid ett försäljningsargument att vinden går att inreda. Ordföranden för föreningen har varit och pratat med de båda grannarna som klagat at tde drar ner områdets goda rykte när de håller på och lämnar in överklaganden och polisanmälningar (polisanmälan är gjord för flera år sedan av grannen bredvid mot en annan granne som brukade snickra i trädgården).

Så som jag har hört så måste man lämna in en överklagan av ett bygglov inom 3 månader. Men det har gått säkert ett år sedan som de fick bygglovet. Men grannen hävdar att han inte vetat om att takfönster inte är bygglovspliktigt förrän nu så då har det inte gått 3 månader.

Framförallt min systers sambo tycker det här är jättejobbigt och jag hävdar att det dels inte går att häva köpet för konflikter som uppstått nu och dels att tiden för överklagande har gått ut. Men det skulle ju vara skönt om det finns några här som kan bekräfta det.
 
Finns inte en chans att de skulle kunna hävda att detta är skälig grund för hävning av köpet. För det första så kommer inte grannen att få framgång med sitt överklagande med de skäl som angivits. Enda chansen som grannen kan ha är om det skulle strida mot detaljplanen för området med inredd övervåning.

Men även om grannen mot alla odds kan få bygglovet upphävt, så är det fortfarande inte skäl att häva affären. Det fanns ett giltigt bygglov när affären gjordes upp, att bygglov går att överklaga är något som köparen får ta reda på själv.

Observera att bara för att grannen överklagat så betyder inte det att man inte får bygga, det är bara att sätta igång bygget.

Du pratar om förening. Är det ett bostadsrättsradhus? Eller syftar du på en samfällighetsförening?

I det här fallet har jag svårt att se att det skulle göra någon skillnad.
 
byggankan skrev:
de hade bygglov på att inreda vinden.
Case closed
:cool:

Hade de bygglov så tycker jag det borde vara grönt.
Att någon överklagar i efterhand är ju inget det kan ansvara för.
 
Finns inget i det du nämnt som anledningar till överklagan som skulle få en byggnadsnämnd att häva bygglovet. Att grannen inte förrens nu tagit reda på att takfönster inte kräver bygglov är knappast ett hållbart argument.
Som säljare skulle jag bara förklara att det inte fanns överklagan vid köptillfället. Som köpare av huset skulle jag börja bygga.
 
En annan fråga.

Om man nu har en konflikt med en granne är man skyldig att upplysa om det vid försäljning?
Vad har en köpare av villa/radhus med det att göra egentligen?
 
Hur gick bygglovsprocessen till, hördes grannar eller togs det enligt plan. Dvs utan grannehörande?
 
byggankan skrev:
Så som jag har hört så måste man lämna in en överklagan av ett bygglov inom 3 månader. Men det har gått säkert ett år sedan som de fick bygglovet. Men grannen hävdar att han inte vetat om att takfönster inte är bygglovspliktigt förrän nu så då har det inte gått 3 månader.
Ja jösses... :x
 
Ricken skrev:
Hur gick bygglovsprocessen till, hördes grannar eller togs det enligt plan. Dvs utan grannehörande?
Man frågar väl aldrig grannar när man bygger om på insidan?
 
Anna_H skrev:
Man frågar väl aldrig grannar när man bygger om på insidan?
Om det är en åtgärd som strider mot plan så gör man det.
 
Det strider inte mot detaljplanen och ca en tredjedel av radhusen i området har redan inrett sina vindar. Även de som säljs utan bygglov marknadsförs med att vinden är inredningsbar.
 
byggankan skrev:
Det strider inte mot detaljplanen och ca en tredjedel av radhusen i området har redan inrett sina vindar. Även de som säljs utan bygglov marknadsförs med att vinden är inredningsbar.
Då kommer han inte få gehör för sin överklagan. Då hade han och alla andra möjlighet att yttra sig när detaljplanen var på utställning. Så dom behöver inte oroa sig.
 
Det var visst inte enligt detaljplanen blev jag upplyst om av min syster. Enligt detaljplanen så får man inte inreda vind, men kommunen tolkar det som att man inte får bygga vindskupor och ser inredning av vind utan takkupa som en mindre avvikelse. Däremot så fick de bygglovet godkänt redan för ett år sedan.

Fick nu också veta att grannen som klagar inte fick någon erinran. Antagligen för att kommunen tyckte att han var underrättad i och med att han skrev på ritningen för godkännande. Och de är väl där problemet ligger nu då grannen godkände en ritning med takfönster åt andra hållet och nu är han rädd för att det kanske kommer takfönster åt hans håll ändå eftersom att det inte är bygglovspliktigt.

Ingen av grannarna är sådana som det går att resonera speciellt bra med. De har tydligen muttrat till mäklaren att om de inte kan stoppa det så kan de i alla fall förstöra genom att skjuta upp det. Sådana personer kanske inte ska bo i radhus.
 
De kan inte skjuta upp bygget. Iom att dte finns ett godkänt bygglov så är det bara att börja bygga. Kommunen har tydligen helt enligt boken låtit grannen yttra sig om den mindre avvikelsen. Då är kommunens beslut korrekt.

Men detta är inte din systers problem, huset är sålt, det finns inte en chans att köparen skall kunna få detta till sakligt skäl att häva affären.

Nu har jag tolkat det som att affären är helt klar, köparen har betalat och tillträtt? Annars finns ju en liten risk att köparen lite bångstyrigt blåvägrar att slutföra affären, även om din syster då har rätt till skadestånd så kan det i praktiken vara besvärligt att få ut något.
 
Jo affären är klar och de fick tillträde för drygt 2 månader sedan.

Skjutit upp det har grannen redan lyckats med då allt rabalder kom i och med byggstarten som skulle vara direkt på tillträdesdagen så att det var klart när de nya ägarna skulle flytta in. Det är så tråkigt när det blir så här. Både för min syster som inte får det här ur vägen (de sålde huset vid en dålig tidpunkt och fick ha många visningar och sålde det till slut med en förslust på 150 000 så det var en lång process redan där) men det är ju ännu tråkigare för köparen som planerat att flytta in med vinden inredd och klar men som nu kommer få bo med först ett sovrum för lite och sedan i en byggarbetsplats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.