aedwall skrev:
De som sitter i byggnadsnämnderna är ett gäng inkompetenta idioter som inte ens har sunt bondförnuft!
Nej, de som sitter i byggnadsnämnderna är väldigt ofta mycket duktiga människor som lägger ned massor med oavlönad tid för att sätta sig in i alla möjliga och omöjliga ärenden. I Malmö har man att klara av allt ifrån Percy Nilssons arena och Citytunneln till ansökningar om att få bygga en friggebod 4,2m från tomtgränsen istället för 4,5.

Känner man att man har något att tillföra i en byggnadsnämnd är det en bra tid nu att börja engagera sig politiskt så man kan bygga en plattform som leder till en nominering till byggnadsnämnden efter nästa val.

När det gäller vedeldning tycker jag som landsortsbo i ett skogslän att det är självklart att man skall kunna elda, men jag har också sett att det stundtals debatterats rätt livligt i Sverige om eldningen. Jag rekommenderar trådskaparen att ta ett informellt samtal med bygglovsenheten i kommunen där de kanske kan förklara syfte och bakgrund. Om inte annat är det nyttig information när man skall driva det hela vidare.
 
Swetrot skrev:
...men jag har också sett att det stundtals debatterats rätt livligt i Sverige om eldningen.
Vilka argument kan man ha emot eldning?
 
Ofta handlare det om störande röklukt som argument.

Men i många fall så handlar det om att kommunen vill att alla handlar fjärrvärme av kommunen, de försöker då förbjuda alla andra uppvärmningsformer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.