Säger kommunpolitikerna nånting utöver ekonomiska orsaker?


Forbo skrev:
Eh..MC-klubbar borde ju inte finnas någonstans....men det övriga...ja ni fattar
Jaha och vad har du emot HA? (läs länken innan du svarar ;))
http://www.aktuellrapport.se/artikel-5-3.html
 
Då får man se till att det inte längre är billigaste lösningen
 
Det är beslutat i landstingsstyrelsen. Man ska bygga 6m hög mur runt hela huset som ligger mitt i ett bostadskvarter. Myspys... Kan man överklaga bygglovet för den delen tro? Man kan ju klaga på folk som bygger balkonger som skymmer utsikten så varför inte på en 6m hög mur i ett villaområde..
 
Mikael_L skrev:
Det är rätt tur att ingenjörerna får relativt lite att bestämma om, det mesta skulle annars bli helt onödigt dyrt. :)
Men tänk vad bra det mesta skulle vara!
 
Bricco skrev:
Det är beslutat i landstingsstyrelsen. Man ska bygga 6m hög mur runt hela huset som ligger mitt i ett bostadskvarter. Myspys... Kan man överklaga bygglovet för den delen tro? Man kan ju klaga på folk som bygger balkonger som skymmer utsikten så varför inte på en 6m hög mur i ett villaområde..
Klart du kan överklaga, men du har nog mer o gå på o överklaga bygget for anstalten. En utsikt äger du inte, så det överklagandet lägger dom ner ganska så fort.
 
Men första frågan borde ju vara hur verksamheten (och muren) går ihop med detaljplanen för området, kanske även övergripande planer för området (översiktsplan tror jag nästa nivå kallas). Även om kommunen då ändrar detaljplanen så är det typiskt en ganska segdragen process.
 
Alltid samma rädsla överallt.
Folk utgår ifrån att det automatiskt är farligt att bo bredvid en rättspsykiatrisk enhet eller ett behandlingshem för psykiskt funktionsnedsatta.
Vet du alltid vem det är som står bredvid dig vid övergångsstället, bakom dig i kön på Konsum eller sitter på sätet bredvid i bussen eller på tunnelbanan? Varför är folk rädda för personer som är inlåsta och samtidigt under både medicinsk och terapeutisk behandling?

Det är INNAN de kommer till den rättspsykiatriska enheten som dom är/kan vara farliga, men vet du var dom bor då...?
 
Det kanske är så att det är säkrare att bo nära, en som rymmer spring nog väldigt fort / långt bort det första han/hon gör.

Protte
 
Tycker nog ändå att denna typ av vårdinrättning inte ska ligga nära skolor och daghem, det borde väl vara självklart. Är väl inte en fråga om att få finnas till utan mer undvika olämpliga placeringar.
 
Här i Umeå så ligger rättspsyk i samma hus som sjukhuset med barn, gravida, gamla och alla andra som behöver sjukhusvård. Ingen storm vad jag kan minnas.

Protte
 
Maxa skrev:
Tycker nog ändå att denna typ av vårdinrättning inte ska ligga nära skolor och daghem, det borde väl vara självklart. Är väl inte en fråga om att få finnas till utan mer undvika olämpliga placeringar.
I både Malmö och Lund har rättspsyk länge legat nästan vägg i vägg med dagis och skolor. Nu skall man flytta det till landet utanför Trellborg, men vad jag vet har det aldrig varit några incidenter. Som någon annan påpekade är patienterna väl inlåsta och bevakade, betydligt mer bevakade än de som går på öppenvårdspsyk eller din granne som kan få spel under ett alkoholrus och panga loss med sin älgstudsare.

Livet är farligt. Vill man ha absolut (teoretisk) säkerhet får man acceptera "gated communitys" med vakter, murar och taggtråd. Det skyddar dock fortfarande inte för den tillfälligt galna grannen, eller vakter som löper amok med sina vapen. Rätt så mycket talar för att sådana slutna samhällen gör samhället i stort mer våldsamt och otryggt.

Muren är väl isåfall ett större problem.
 
Mikael_L skrev:
Det är rätt tur att ingenjörerna får relativt lite att bestämma om, det mesta skulle annars bli helt onödigt dyrt. :)
Men fräckt! :D
 
Nyfniken skrev:
Men tänk vad bra det mesta skulle vara!
Fast halvfärdigt... ;)
 
I Växjö där jag bodde innan så låg psyket i rätt närma anslutning till Universitetet. Det var aldrig något man tänkte på utan det var som en vanlig byggnad som man såg. Visserligen var det någon rymmning som fick rätt stor uppståndelse men det är inte direkt så att patienten lägger sig och ruvar i en buska 500m ifrån psyket och väntar på att hugga mig. Sannolikheten att någon ny styckmördare uppenbarar sig på Universitetet kändes som en större risk.

Jag är aldrig orolig för att bli slagen eller så vidare men alla andra risker med att bli misshandlad, en mördare till granne, några som gör inbrott, pedofil till granne eller liknande har större sannolikhet att göra något åt en. Men visst, det klingar väl inte så bra med värdet på ens hus den dagen man ska sälja det eftersom många är skeptiska att bo intill vårdinrättningar.

Här i min kommun ska/har det varit långtgående planer på att flytta ett boende för missbrukare precis intill en område som har börjat bli riktigt attraktivt. Givetvis har det varit högljuda protester mot det från dem i området. Det komiska i sammanhanget är att väldigt många som bror brevid missbrukarna idag vill ha kvar dem istället för att få ignoranta studenter dit, vilket är planen. De tycker istället man kan skicka studenterna till det andra området:).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.