Landstinget har fått för sig att flytta Rättsspyk till centrala delarna i min kommun så jag blir granne med denna lekstuga... :S Det ligger även dagis och skolor några 100 meter bort. Beslut har tagits att man nu ska påbörja detta så jag undrar vilka möjligheter jag har att försena/påverka denna process så långt det bara går?
 
Skriv en informationslapp och sätt upp utanför dagis så föräldrarna ser den när de hämtar sina barn...så behöver du nog inte göra så mycket mer på egen hand...

Komplicerat ämne överlag det där....någonstans ska ju inrättningarna finnas, men vem vill ha dem som grannar? Önskar dig all lycka till!
 
Nä, såna inrättningar kan dom väl bygga utanför centrala delar. Gärna långt ute på vischan, och definitivt inte intill skolor och dagis mm. Tidningarna kanske tycker att det är intressant att skriva om...
 
Jodå det har skrivits och debatterats men Landstinget körde över allas åsikter med orden "det var ekonomiskt bästa lösningen".
 
petersson79 skrev:
Nä, såna inrättningar kan dom väl bygga utanför centrala delar. Gärna långt ute på vischan, och definitivt inte intill skolor och dagis mm. Tidningarna kanske tycker att det är intressant att skriva om...
Nej nej nej, ni kan behålla era "dårar" i stan. ;)
 
Låter ju som en helt lysande idé. Lär sig människor aldrig av tidigare händelser?
Var väl inte jättemånga år sedan något miffo rymde från sån där anstalt och högg ihjäl ngt dagisbarn.
Men nu blir det väl enkelt, de vet ju var de ska leta om ngn rymmer...
 
Bricco skrev:
Jodå det har skrivits och debatterats men Landstinget körde över allas åsikter med orden "det var ekonomiskt bästa lösningen".
Tyvärr är det ekonomer som bestämmer i världen...
 
Mikael_L
Eller ... klaga inte på skattehöjningar ... ;)
 
Nja, jag tänkte t.ex. på skillnaden mellan svensk och finsk kärnkraft, där de svenska verkens ekonomichefer bestämt att man inte ska ha reservdelar liggande på lager (blir för dyrt, bättre att beställa nya delar när det blir problem), medan de finska verkens ingenjörer fått bestämma att reservdelar måste man ju ha så att inte verken riskerar att bli stillastående så länge... och vi ser resultatet.
 
Mikael_L
Det är rätt tur att ingenjörerna får relativt lite att bestämma om, det mesta skulle annars bli helt onödigt dyrt. :)
 
Ganska många typer av grannar man inte vill ha...förutom de otrevliga... man vill helst inte ha några ungdomshem till granne, eller psykbehandlingshem...eller en Hundkennel...eller MC-klubb...eller Replokal för traktens hårdrocksband....
Men någonstans ska allt det där vara...knivigt!

Eh..MC-klubbar borde ju inte finnas någonstans....men det övriga...ja ni fattar
 
Varför särbehandla folk som gillar att åka mc?
 
Jag tror att du blandar ihop mc-klubbar med organiserad brottslighet.
 
Ricken - vadå blandar ihop? Det är ju samma sak ;)

Bricco - var har beslutet tagits? Landstingsfullmäktige? I sånt fall hittade jag följande länk som med viss uppdatering av referenserna (t ex "länsrätten") kan tänkas vara en vägledning att börja med kanske? http://www.ltdalarna.se/upload/politik_och_ledning/Hur%20%C3%B6verklagar%20jag%20ett%20landstingsbeslut.pdf

Stadsbyggnadskontoret? Då finns det ju separata överklagandevägar att gå. Kanske du kan begära en miljöprövning också och dra det hela den vägen till Miljööverdomstolen också.

Nya PBL gör dock att din möjlighet att dra ut på tiden för bygglov minskat avsevärt.
 
Hubbe2 skrev:
Varför särbehandla folk som gillar att åka mc?
Tittar man på sammanhanget verkar det vara att de låter illa/mycket.
De kriminella avarterna av MC-gäng är bra att ha som grannar. Själva MC-åkandet är inte prioriterat i verksamheten så de låter inte så illa och dessutom ökar de polisens närvaro i området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.