Banker har uppenbarligen inga problem med att ta tillbaka sådant som de själva betalar ut felaktigt.

Jag fick 232 000 av SE banken av misstag en gång, i en värdepappersaffär gav de mig ränta i drygt 90 år istället för 10 dagar, en ren felskrivning från deras sida, en siffra fel i datumet. Jag kontakade banken och påpekade felet. Möts då av "du måste komma in så vi kan reda ut det här. Eftersom det var 9e felet i rak följd som de lyckats med i en och samma affär så vägrade jag komma in. Tyckte att de hade all information de rimligen kunde behöva. Då säger banktjänstemannen "vi kan inte återföra pengarna om du inte kommer in". "Tack, då behåller jag pengarna", och lade på luren direkt.

Dagen därpå så hade det gått alldeles utmärkt att återföra pengarna utan min ytterligare medverkan.
 
Man får ju sätta sig in i bankens situation: Hur ska de kunna veta att du gjorde överföringen av misstag?

Ponera att jag ska köpa nåt. Jag åker till säljaren, vi kommer överens, jag för över pengarna och får med mig saken hem. Sen ringer jag till banken och säger att jag råkade föra över pengarna av misstag... ska banken då bara ta tillbaka dem?

Det man får göra är att så snabbt som möjligt kontakta innehavaren av kontot och tala om att man vill ha tillbaka pengarna snarast, annars blir det tingsrätten. Då blir det svårt för innehavaren av kontot att hinna handla i god tro och bränna pengarna.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Det beror helt och hållet på den andra personen om du får tillbaka pengarna, säg att det är en person med skulder utan inkomst och att denne tagit ut pengarna direkt. Då får du gå till kronofogden och ställa dig i kö!
 
Stefan Bengtsson skrev:
Och din kompis? Är han kvar eller försvann han med?
Vi var i gymnasieåldern. Han hade några sömnlösa nätter där han låg och funderade på om han skulle försöka få ut pengarna och fly landet. Det gjorde han inte.
 
Mikael_L skrev:
Men trixet bedragarna använder sig av är att det går att göra ogiltiga transaktioner på något vis, så de pengarna som ser ut att ha hamnat på ens konto egentligen inte finns där.
Jag tror att det där är ett amerikanskt problem där infrastrukturen i bankvärlden inte är speciellt utbyggt (enligt mitt minne. De har ju fortfarande checkar).
 
Tricket går ut på att jag skickar dej betalningen i form av en falsk eller stulen check på ett för stort belopp och ber dej sända tillbaka mellanskillnaden.

När checken sedan visar sig studsa (Engelska: Rubber Check) är du blåst.
 
Redigerat:
Min fru fick sitt konto spärrat över en långhelg. Hon kunde inte ta ut pengar från bankomat eller betala med kortet. När banken öppnade igen och vi gick in och frågade vad som var problemet sa dom bara att hon fått en felaktig insättning på sitt konto och att dom inte hunnit åtgärda det innan helgen så dom hade spärrat hennes konto istället. För då kunde hon ju inte göra av med pengarna.
 
Hemmakatten
Slutet gott, allting gott. Det var förre grannen som fått pengarna och pengarna är nu återförda till mitt konto. Puuh, det var svettigt ett tag. Jag bjuder grannen på lunch som tack.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 4 till
  • Laddar…
Vilket sammanträffande. Jag råkade föra över några tusenlappar till en okänd mottagare härom dagen. Har inte lyckats spåra upp personen än, men nu fick jag ju hjälp på traven här.

Det är så lätt att få en siffra fel och har man otur som jag hade, så är mottagarnamnet snarlikt det felaktiga.
 
Skönt att det löste sig!
Måste säga att det sjukaste med all sånt här strul är att det är fullständigt obegripligt att inte bankerna inte kommit på nåt vettigt sätt att låta användaren bekräfta vem man för över pengarna till. Nu skiver man in 10 obegripliga siffror och sen får man bara hoppas på det bästa!
 
  • Gilla
erik5678 och 2 till
  • Laddar…
Och särskilt svårt vore det ju inte heller. Borde ju vara lätt för bankerna att sätta upp en tjänst där man anger personnumret på den man vill föra över pengar till, varvid namn och bokföringsadress dyker upp för kontroll av att det är rätt person.
 
Här i Finland så måste man ange namn och kontonummer till den man ska skicka pengarna och om dom inte stämmer överens så genomförs inte betalningen.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jag hade problem med att få till clearingnr på en överföring inom samma bank koncern, jag ringde telebanken och fick rätt clearingnr och gjorde överföringen med banken kvar i telefon ,när den var klar så tittade hon på personens konto och frågade efter summan jag satt in och bekräftade att pengarna kommit in :)
 
Ja, det är lite konstigt att bankerna inte har bättre spärrar. Gamla betalningsmottagare ligger dessutom kvar för evigt.

Det enda min bank (SHB) stoppar är överföringar till barnen när dom väl fyller 18. Helt plötsligt finns dom inte längre i listan över mottagare. Go Figure.. :x

Så när dom skickar SMS och ber om (mer) pengar så blir det: Sorry Kiddo, WHO ARE YOU? :cool:
 
mycke_nu skrev:
Ja, det är lite konstigt att bankerna inte har bättre spärrar. Gamla betalningsmottagare ligger dessutom kvar för evigt.

Det enda min bank (SHB) stoppar är överföringar till barnen när dom väl fyller 18. Helt plötsligt finns dom inte längre i listan över mottagare. Go Figure.. :x

Så när dom skickar SMS och ber om (mer) pengar så blir det: Sorry Kiddo, WHO ARE YOU? :cool:
Men det måste vara något högst lokalt, har samma bank och har aldrig varit med om något liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.