Jag har nu svarat att vi inte förstår varför de vill gå över till rörligt ovan på offererat pris eftersom inget har förändrats och vi inte lagt till något.

Fast pris väljer ju kunden för att veta vad jobbet kommer sluta på, även om det ofta kan bli dyrare än löpande. För utföraren innebär det en risk om något skulle strula, vilket då måste tas höjd för i offerten. Om utföraren tagit för låg höjd så får den ju stå sitt kast och bita i det sura äpplet.

Det är ju inte konstigare än rörlig/bunden ränta eller rörlig/bundet elavtal. Tror inte många skulle acceptera att banken plötsligt meddelar att de kommer lägga på en rörlig del ovanpå den fasta räntan pga att Riksbanken höjt styrräntan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Lika lite som att firman hade accepterat att du ville gå över till löpande räkning när jobbet tog mycket kortare tid än beräknat :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Knyter ihop tråden med att allt nu har ordnat sig utan att det ledde till något ont blod. När vi via mejl förklarade sakligt det jag beskrivit här i tråden kom firman tillbaka idag och grävde ett större hål. Det tog en knapp halvtimme för dem att hitta brunnen.

En smula pinsamt för oss är det faktum att brunnen låg 1,8 meter ifrån det lodräta röret, alltså inte 1,5 meter som avloppsfilmarens instrument visade. Det var dock enda uppgiften vi hade att gå på (plus horisontella rörets ungefärliga riktning), och vi visste ju att brunnen fanns där i krokarna.

Nu är det ett jättefint lock på brunnen så vi kan inspektera och rensa vid behov! 😃

Jag mejlade projektledaren och sa att det är OK att de lägger på den extra halvtimmen, eftersom måttet vi angivit visat sig vara lite fel. Svaret blev en ursäkt att det skurit sig lite i kommunikationen och att de inte kommer fakturera någon extra tid utan ursprunglig faktura gäller. 👍

Det här är en firma som vill att det ska bli rätt och att kunden ska vara nöjd. Vi kommer anlita dem igen när det blir dags för nästa markprojekt...men då ska vi se till att vara mer noga med kommunikationen innan jobbet drar igång. Man borde väl kunna skriva en uppdragsbeskrivning som kund, så det finns på papper/digitalt istället för att man står och pratar framför projektet?

Tack till alla i tråden som bidragit till att vi känt att vi haft på fötterna i den här situationen. Vi har lärt oss mycket inför kommande hantverkarkontakter. 👍
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
BirgitS
P Paxman skrev:
Man borde väl kunna skriva en uppdragsbeskrivning som kund, så det finns på papper/digitalt istället för att man står och pratar framför projektet?
Absolut!
Det kan vara bra att kolla upp Hantverkarformuläret också.
 
  • Gilla
oscar_uppsala och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Absolut!
Det kan vara bra att kolla upp Hantverkarformuläret också.
Jag frågade faktiskt om det i just det här fallet...men svaret blev att "Nej, det använder vi inte...allt finns med på offerten". 😄 Kanske har firman också lärt sig något av den här situationen och börjar använda det. 😆
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Du som har offerten kan ju jämföra med Hantverkarformuläret och berätta för dem om allt som saknas i offerten (tror att det är så). Det formuläret är ju lika mycket till för att skydda företaget om kunden börjar krångla som tvärtom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Kan säga att offerten var extremt kortfattad gällande arbetsbeskrivningen, två meningar. 😄

Till nästa projekt blir det klart mer utförligt, speciellt som det innebär grävning nära elskåp och gatlykta samt elservis in till vårt hus. 😬
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.