Tänkte att jag skulle kommit igång med altanbygget i helgen, MEN!?

Har kollat på andra mycket bra trådar i forumet och fått mycket tips och hjälp, bla: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/63287-bygga-altan-haer-aer-en-byggbeskrivning.html och http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/63007-hur-maeter-man-ut-foer-plintar.html

Men när jag var hos den lokala bygghandeln igår så tyckte de att jag skulle ha 45x220 i golvreglar, 45x195 i bärlinor (plintarna) och 45x120 i bärlinan som fästs i grunden. Känns inte 220 överdimensionerat? Däcket ska bli 5,5 x 6,5 m, byggs på plintar med 2 m avstånd och jag ska ha 28x120 trall. (tryckimp).

Ska även ha ett trappsteg runt hela trädäcket... Har jag tänkt rätt med att flytta in plintarna i framkant för att kunna fästa en ny golvregel under/på bef. och gå ut med den runt om?!
 
Har fått ett andra bud från samma gygghandel men en annan säljare?! Han tyckte det räckte med 45x170 i bärlinor och 45x120 i golvreglar?!?!
 
Du kan få ett bud till här då.. :)

Ska bygga ungefär likadan altan som dig 7*4,5m (b*d) och jag kommer ha 45*195 bärlinor (3st) och sen 45*145 regel (cc50) med 28*120 trall på.

Dimensioneringen för bärlinor beräknas i mitt fall på ett plintavstånd på 2,10 och spännvidd på golvregel på 1,95. Det finns en spännviddstabell som refereras till här på forumet som du kan söka fram.

Har vart hos grannarna och hoppat på deras altaner och kolla läget med och det verkar stämma rätt hyfsat med de dimensionerna. Blir spännande att se hur väl det funkar, ska nog byggas i påsk. :)
 
Ja inte blir man klokare ;-)
Har redan beställt materialet, så jag också kan komma igång till påsk. Jag körde på rekommendationen med 45x170 i bärlinor och 45x120 i golvreglar, bara hoppas att det blir ok?!?
 
Det är som lysmask säger. Dimensioneringer av golvreglarna beror på vilket avstånd man har på plintarna och deminsonering av bärlinorna.
Det finns en tabell på detta som ska finnas på forumet, men det var lite klurig att första (kan bero på mig!). Jag lånade en bok på bibblan skriven av Thorensson eller Thorstensson, där denna tabell fanns och med beskrivnigar.
 
Vi har byggt en liknande altan som du kommer att bygga. Vi gjorde bärlinor av 170x45 som låg 2- och 4 meter ut från huset, med stolpar under bärlinorna drygt varannan meter. Ovanpå bärlinorna lade vi golvbjälklaget av 145x45 som sedan täcktes av trallbrädor 120x28.
Allting är superstabilt, förutom några millimeters "spänn-svaj" pga ganska höga stolpar. Det borde försvinna med krysstagning dock...
 
Här kan man hitta tabellen - ja, alltså precis HÄR ;)
Klicka på "Spara" och spara sedan ned till din PC.

Som jag nämnt för andra tabelläsare så måste man bestämma sig för något av dimensionerna/spännvidderna - annars kommer man liksom att "gå runt i cirklar" i sin strävan att finna fram till slutdimensionen. Lite i linje med vad Dregen sa´ . . .
 
"Allting är superstabilt, förutom några millimeters "spänn-svaj" pga ganska höga stolpar. Det borde försvinna med krysstagning dock..."

Hur höga blev dina stolpar, mätt från plinten till bärlinan?
 
På högsta stället blev stolparna två meter höga. Det är också där man kan få igång lite svaj.
Men största anledningen till svajet är att den högsta biten av trädäcket inte har någon förankring i huset. Det kommer nog att bli bättre när jag fått dit en trapp, som kommer att gå utmed husväggen, plus eventuellt lite krysstag.
 
Trots att jag är nybörjare så har jag börjat skissa på ett litet bygge, en trapp med plattform 120x120cm. 60cm hög, 4 steg med vardera 15cm höjd och 30cm djup på varje steg.

Kan inte alls terminologin, men tänkte bygga ramen i 45x45 impregnerat. 60cm mellan reglarna i sidled, och för att få stabilitet i konstruktionen tänkte jag ha i praktiken stödreglar på alla leddder varje 15cm i höjdled så det blir ett riktigt "fackverk". Jag tror inte att stommen till trappen kommer vika ned sig i första taget, trots att det bara är 45x45 överallt.

Sedan tänkte jag ha själva däcket i 20*95mm. Kommer det att svikta, är det för tunt när det är 60cm mellan reglarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.