Altanen jag ska bygga skall vara längst med halva långsidan på huset.

Är det någon som har några tips på hur jag ska mäta så att plintarna hamnar rätt? Både i höjd- och sidled.
 
Sätt ytterplintarna och loda in dem med ett vattenpass från huset. Husets höjd skall styra terasshöjden. Därefter drad du ett lodsnöre mellan de ssa två och använder den givna höjden och linjen som läge..
 
Tack!
Men det du skriver förklarar väl bara hur de ska placeras i höjdled.
Jag var lite nyfiken på hur jag skall göra för att de ska hamna rätt i sidled, dvs så att altanen hamnar parallellt med huset!
 
S
Det är väl bara att mäta avståndet från husväggen? Och kryssmäta i slutändan så du får räta vinklar.
 
Skall du göra det "ordentligt" så sätter du upp hörn av trä en bit utanför plinten. 3 stavar i marken, skruva 2 brädor på avvägd höjd (så du får en referenshöjd en bit upp). Spänn snören mellan hörnen på lämplig plats på brädorna och mot husväggen. I krysspunkterna mellan snörena skall plintarna stå.

Finessen med metoden är att du skapar dina punkter i fri rymd, de påverkas inte av din grävning.

Om du tittar i någon gördetsjälv instruktion för husgrund för stuga eller bod så finns metoden med bilder aoch allt.
 
Tack så mycket hemmapularen!

Efterlyser dessa bilder och instruktioner illustrerade på internet. Är det någon som vet vart jag kan hitta det så kan ni väl skriva ner länken här på forumet!
 
Tror att du kan räkna ut en rät vinkel enligt denna modell.

Du kan ju fästa snören på vägen i längder som modellen visar. Där snörstumparna möts har du en rät vinkel.

Har inken måttstock här så jag kan inte kontrollera denna teori så rätta mig gärna om jag har fel.
 
  • rät vinkel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jodå, det stämmer bra, Tripod.
Enligt Pythagoras sats, får du en rät vinkel i din triangel, om du använder dina mått. Det funkar också bra med 3m och 4m och då få en hypotenusa (sneda sidan) på 5m. Om man skulle vilja ha en bredare altan, eller jobba med större bitar...

Jag har tänkt göra dels enligt ovan, med en jättestor vinkelhake, gjord av brädor, med nämnda mått. Dels tänkte jag använda snören för att hitta skärningspunkten mellan stående sidan och snedsidan/hypotenusan. Hängslen och livrem, jajamän, men det känns bäst så...

För att få allt i lod, tänker jag sätta inre bärlinan i lod "med sig själv", mha vattenslang. Därefter sätter jag yttre bärlina mot stolpar, och lodar av även där med vattenslang.
 
Som jag nämnt i min tråd nedan så undvek jag ev. felaktigheter i höjd-, djup- och sidled genom att först snickra ihop en ram av mina golvreglar, palla upp ramen, hänga på bärlinor och slutligen undergjuta. Då slapp jag justera plinthöjden med kilar etc eftersom varje plint satt perfekt från början.
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/63287-bygga-altan-haer-aer-en-byggbeskrivning.html

Om du sedan funderar över dimensionering och placering av plintar så kan du söka efter "spännviddstabell" på forumet. En mycket användbar Excel-fil.

Lycka till!
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Jag använde färdiggjutna plintar med stolpskor som gick att justera ca 10-15 cm. På så sätt var det enkelt att skruva upp eller ner efter behov när man jagade runt med vattenpasset. Annars finns det rotationslaser som man kan hyra men det tycker jag är fusk...
 
Ha ha... Just det här med "fusk" tänkte jag faktiskt på när jag skrev i en annan tråd om sånt här... Skulle färdiggjutna plintar inte vara fusk? Och justerbara stolpskor? ;)

Var går gränsen? Borde man egentligen inte dra ner sina egna träd med muskelstyrka, göra plankor med hjälp av tänderna, och sedan måtta ut hela altanen med ögonmått och runda stenar som inte rullar... :)

Jag kommer själv att använda vattenslang, för att det verkar så enkelt och billigt. Men att säga att något är fusk... Nej... Fusk är väl då snarare att betala någon annan för att göra alltihop. :)
 
  • Gilla
cavg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.