PergolaChristian
Nausea Nausea skrev:
Hej! Lite sent kanske men nu ska jag bygga pergola och då såg jag detta inlägg.
Dess öppningsbara glastak klassas som en icke-fast installation då rutorna samlas under varandra.
Det som räknades i mitt fall av BN var area på balkarna som taket tog upp, viket knappt var något.

När jag kontaktade BN så framförde jag projektet som en pergola/glasmarkis.

Inga problem alls.
Men om man framför det som ett öppningsbart tak, så sätter de nog stopp.
Inte alls sent :) är du inne på bentechs lösning också?

När du säger att du framförde till BN menar du att du ringde och frågade om du fick bygga en pergola med glasmarkis? Vilken kommun bor du i? Tänker du ha väggar också eller bara tak?

//Christian
 
PergolaChristian PergolaChristian skrev:
Inte alls sent :) är du inne på bentechs lösning också?

När du säger att du framförde till BN menar du att du ringde och frågade om du fick bygga en pergola med glasmarkis? Vilken kommun bor du i? Tänker du ha väggar också eller bara tak?

//Christian
Jag bor i Helsingborgs kommun, har sett deras lösning på nåra ställen i stan.
När vi var ute och åt på Sillen och Makrillen talade vi med kyparen som sa att det var Bentechs lösning.
De har ju inte satt ut några emblem på taket så det var svårt att hitta tillverkaren!
Restaurangen i fråga hade ej kunnat bygga på annat sätt tydligen utan kyparen hävdade att detta var enda lösningen. De hade även klick-up räcken runt om serveringen som underlättade om jag förstod det rätt.

Jag ska bara ha tak utan väggar. Leverans om 3 veckor :D
Kommunen visste redan allt om Bentechs system! Tydligen fanns deras kontor här innan.

Ska du själv bygga väggar med eller? Ser ut som du bara kan ha en glasfront isf.
Om jag förstår det rätt så krävs bygglov om du ska ha glasväggar
 
  • Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
PergolaChristian
Nausea Nausea skrev:
Jag bor i Helsingborgs kommun, har sett deras lösning på nåra ställen i stan.
När vi var ute och åt på Sillen och Makrillen talade vi med kyparen som sa att det var Bentechs lösning.
De har ju inte satt ut några emblem på taket så det var svårt att hitta tillverkaren!
Restaurangen i fråga hade ej kunnat bygga på annat sätt tydligen utan kyparen hävdade att detta var enda lösningen. De hade även klick-up räcken runt om serveringen som underlättade om jag förstod det rätt.

Jag ska bara ha tak utan väggar. Leverans om 3 veckor :D
Kommunen visste redan allt om Bentechs system! Tydligen fanns deras kontor här innan.

Ska du själv bygga väggar med eller? Ser ut som du bara kan ha en glasfront isf.
Om jag förstår det rätt så krävs bygglov om du ska ha glasväggar
tack för info! Nä, tror väggar går bort men är fortfarande intresserad av Bentechs lösning om det är ”ok”. Får man fråga storlek och hur mycket offerten låg på? Kanske kan ta det via PM om du orkar och inte vill skriva öppet här.
 
Nausea Nausea skrev:
Jag bor i Helsingborgs kommun, har sett deras lösning på nåra ställen i stan.
När vi var ute och åt på Sillen och Makrillen talade vi med kyparen som sa att det var Bentechs lösning.
De har ju inte satt ut några emblem på taket så det var svårt att hitta tillverkaren!
Restaurangen i fråga hade ej kunnat bygga på annat sätt tydligen utan kyparen hävdade att detta var enda lösningen. De hade även klick-up räcken runt om serveringen som underlättade om jag förstod det rätt.

Jag ska bara ha tak utan väggar. Leverans om 3 veckor :D
Kommunen visste redan allt om Bentechs system! Tydligen fanns deras kontor här innan.

Ska du själv bygga väggar med eller? Ser ut som du bara kan ha en glasfront isf.
Om jag förstår det rätt så krävs bygglov om du ska ha glasväggar
Är också intresserad av Bentechs glastak. Är det den oisolerat eller isolerat du ska bygga? Blev det bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.