Eller, muttern i nederkanten av vattenståndsglaset kanske är till luft på något vis. Den ser ut såhär, och det bubblade in luft när jag lossade den.
 
J John Linus Jakobsson skrev:
Den vita slangen är spillvatten. Nej, jag trodde först också att det var en nippel i botten av vattenståndsglaset men det är bara en mutter. Problemet är att vi har haft för lågt tryck i hydroforen sen vi köpte huset i höstas, där är knappt något tryck i duschen, så jag tänkte passa på att göra det nu när trycket ändå fallit till noll. Men knepigt när där inte är någon uppenbar plats att fylla på på.
Bara så att vi jagar rätt problem. Vad är trycket och vad är vattennivån? För lite luft i hydroforen ger täta start och stopp på pumpen. Men det påverkar inte vattentrycket i kranen. Är trycket dåligt i kranarna kan det bero på tryckströmbrytaren eller att det är igensatt någonstans.
 
Trycket är 0. Hydroforen är tom, jag har tömt det sista med bottenventilen. Strömmen gick imorse, pumpen var av, och det vatten som var i hydroforen gick nånstans. Nu är strömmen tillbaks, och jag ska fylla på igen. Tänkte passa på att få in rätt mängd luft, men kan vänta.
 
Vi har haft problem med täta start och stopp på pumpen. Trycket har gått upp till 3 bar och sen sjunkit snabbt till lite över 1 bar och sen gått upp igen, sjunkit igen, osv.
 
J John Linus Jakobsson skrev:
Jag har också en plugg på sidan, bredvid vattenståndsglaset som jag inte har rört. Men jag finner inget som liknar en bilventil. Jag tänkte att det skulle finnas under locket i toppen men nu vet jag inte. Var får jag in luft?
Du har allt perfekt på plats för att kunna fylla luft via avtappningen i botten som Avemo skrev. Den syns undertill i din tredje bild i #11. Ordna den övergång du behöver där till gänga R15 eller 1/2" som det brukar kallas och till vad du nu har på luftsidan påfyllningen styr du sen genom avtappningsventilen och har trycket uppe på luftsidan.

Kolla vad du har för starttryck stäng sen av pumpen och tappa ut vatten i någon kran till dess du har vatten knappt synligt i vattenståndstället. Stäng tappningen och fyll på luft via botten till du ligger runt starttryck gärna lite över, Då är du nära det optimala som alternativ kan du göra som nämnts bara tömma hydroforen och låta den fyllas via pumpen men har du möjlighet att fylla luft är det alltid bättre.
 
J John Linus Jakobsson skrev:
Trycket är 0. Hydroforen är tom, jag har tömt det sista med bottenventilen. Strömmen gick imorse, pumpen var av, och det vatten som var i hydroforen gick nånstans. Nu är strömmen tillbaks, och jag ska fylla på igen. Tänkte passa på att få in rätt mängd luft, men kan vänta.
I en hydropress fyller du luft när den är helt tom på vatten. Det kan man inte göra med en hydrofor. Där fyller du som @GK100 skriver vatten till underkant av vattenståndsglaset och därefter fyller du luft till tryckströmbrytarens tillslagstryck.
 
Ok, så koppling mellan kompressorn och R15 då. Jag förstår. Konstigt nog gör pumpen inget nu när jag slår på den, den startar inte alls. Kan det ha att göra med att trycket är nere på 0? Verkligen, verkligen, tack för all hjälp!
 
Pumpen skall absolut starta även om trycket är noll. Du måste ha något elektriskt problem också. Startar pumpen om du knackar på tryckströmbrytaren? Finns det något motorskydd som slagit ifrån?
 
Ah, jag hittade det. Ja, det var ett motorskydd. Ok, men nu är alltså ett bra läge att fylla på med luft såtillvida att tanken är tom på vatten just nu? För då kör jag och köper de delarna som behövs för att koppla kompressorn till avrinningsventilen. Åter tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.