Hej!

Jag tappade allt tryck i hydroforen i samband med frånvaro av el (har egen pump) och vill fylla på med luft igen för att få upp trycket. Locket högst uppe på faller sönder när jag försöker öppna det, jag har smörjt och fortsätter smörja men metallen har väl sina år på nacken (tanken är från -89). Jag har jobbat med rörtång och skiftnyckel med samma resultat och överväger nu att köra och köpa en fast nyckel. Några andra bra idéer?
Jag inser också att jag behöver köpa ett nytt lock för att sätta på sen, men hur får jag av det första?

Tack.
 
Bild1
 
  • Närbild, skadad skruv eller bult, metallyta, damm och smuts, belysning med varma toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild2
 
  • Skruv på en smutsig metallisk yta, med sexkantigt mönster och lite skräp runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade borrat med hålsåg lite mindre än hålet och sedan knäck den lilla mässingen som var kvar
Lika roligt var gång
När du sätter i den nya så sätt den med gängtejp lättare att få loss nästa gång
Lycka till
 
  • Gilla
John Linus Jakobsson
  • Laddar…
Varför skall du öppna det locket? Det brukar finnas en bilventil någonstans för att fylla på luft. Den kan sitta på vattenståndsglaset.
 
  • Gilla
John Linus Jakobsson
  • Laddar…
Så här ser det ut.
 
  • Ett stort metallbehållare eller tank med tryckmätare och synliga rörledningar i ett dunkelt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte alltid det finns en ventil. Om man tömmer hydroforen helt och hållet så får man in en tillräcklig mängd luft för att det skall fungera. Somliga nöjer sig med detta även om man kan utnyttja volymen bättre genom att fylla på mer luft. Om det saknas en påfyllningsventil och du vill montera detta så tror jag att det är enklare att montera den i vattenståndsglaset än i toppen. Jag har även fyllt på en hydrofor genom att montera en tryckluftsnippel på bottenventilen.
 
Det ser ut som ett filter av något slag till vänster. Det är inte så att du har en luftinjektor på matningen?
 
A Avemo skrev:
Det ser ut som ett filter av något slag till vänster. Det är inte så att du har en luftinjektor på matningen?
Hur skulle en sån se ut?
 
  • Industriellt rum med blå vattentank, rör, kablar och betongvägg. "VIKTIGT" skylt synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vattenpump i ett grovt utrymme med rör, kablar och betongvägg. Dammpartiklar synliga i belysningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriell utrustning, trycktank, rör, metallisk, möjligen en del av ett VVS- eller vattenbehandlingssystem, mörk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också en plugg på sidan, bredvid vattenståndsglaset som jag inte har rört. Men jag finner inget som liknar en bilventil. Jag tänkte att det skulle finnas under locket i toppen men nu vet jag inte. Var får jag in luft?
 
Vart går den vita slangen från T-kopplingen på pumpen? Jag har aldrig sett en luftinjektor. Men jag vet att det är något man ibland har och att den minskar eller eliminerar behovet av att fylla på luft manuellt.

Det är svårt att se på bilden. Men är det inte någon form av nippel pekande nedåt i underkant av vattenståndsglaset?
 
Den vita slangen är spillvatten. Nej, jag trodde först också att det var en nippel i botten av vattenståndsglaset men det är bara en mutter. Problemet är att vi har haft för lågt tryck i hydroforen sen vi köpte huset i höstas, där är knappt något tryck i duschen, så jag tänkte passa på att göra det nu när trycket ändå fallit till noll. Men knepigt när där inte är någon uppenbar plats att fylla på på.
 
J John Linus Jakobsson skrev:
Jag har också en plugg på sidan, bredvid vattenståndsglaset som jag inte har rört. Men jag finner inget som liknar en bilventil. Jag tänkte att det skulle finnas under locket i toppen men nu vet jag inte. Var får jag in luft?
Om det inte finns en ventil för påfyllning så är metoden att du stänger av pumpen och öppnar bottenventilen så att allt vatten rinner ur hydroforen. Sedan stänger du ventilen och slår på vattnet.

Om du skruvar på en tryckluftsnippel på bottenventilen kan du fylla mycket fortare än via en bilventil. Det gissar jag är enklaste sättet att få dit en påfyllningsmöjlighet i nuläget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.