plm skrev:
Har du fått ihop ditt varmvatten?

MVH / plm
:) inte ännu.
 
Mats du skrev -Sen ska man se till att ha en tank som klarar tryckvariationerna i längden, höjer man trycket blir påfrestningarna på tanken ännu större.

Tänker du på att expansionskärlet ska klara variationen i tryck.
Höjer man trycket... vilket menar du då. Vill gärna först vad du menar.

MVH / plm
 
Någon av tanktillverkarna, minns inte vilken nu, påstår att dom kvadratiska tankarna spricker i svetsarna om man kör dom mot tryckexpansion.
 
Ok! Tack Matss

Om man skulle välja ett öppet kärl innebär det då att den håller samma temp som toppen på acc. tanken, 85-90gr.
Det skulle väl ansluts i toppen på tanken och så klart isoleras, men ändå.
Blir en del förluster. Har för mig att man kan ansluta på ett annat sätt, men är det vanligt.

Är det inte samma tryck i systemet oavsätt vilken variant på exp. kärl man väljer.
förtyck=höjden på det öppna tanken


MVH / plm
 
Redigerat:
Förlusterna blir inte stora men ganska onödiga, nån la upp en ritning på hur man kopplar öppen expansion "kallt". Sök i gamla trådar.

Vid öppet system varierar trycket bara lite mellan kallt och varmt typ 0,05 bar. Medan det varierar kanske 1 bar i ett slutet.
 
Ursäkta mig, om jag är lite trög men...
I ett öppet system, sticker den ökade vattenvolymen vid uppvärmning upp i expansionskärlet ?
I ett slutet system, är det då blåsan som tar volymökningen och med ett ökat tryck i systemet som följd?

Om man då startar ( eldar) ett öppet system första gången då får man väl ett ganska stort vatten utkast från exp.kärlet när tempen stiger, för att så att säga balansera vattenmängden i systemet.

Hav tålamod med mig! :) / plm
 
Redigerat:
Japp, korrekt uppfattat.
 
Tack Matss!!! /plm

Du verkar förespråka ett öppet system, och en kall koppling måste ju då vara bäst, om det nu inte finns en massa , för mig okända nackdelar.

Finns det nackdelar, hur ha du kopplat det själv.

MVH / plm
 
Redigerat:
_ap_
Skiss på en "kallkoppling"
Endast röret från tank/panntopp som blir hett om man nu inte våldseldar allt!
 
  • expkärl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack _ap_ !

Vilket öppningstryck har du på din säk.vetil och vilket är ditt högsta tryck vid varm anläggning.
Det borde vara bättre att hålla ett lägre tryck i systemet väl? = större exp. tank.
Var mynnar ångröret ut, på vinden eller till skvallerröret?
MVH / plm
 
plm skrev:
Ok! Tack Matss

Om man skulle välja ett öppet kärl innebär det då att den håller samma temp som toppen på acc. tanken, 85-90gr.
Det skulle väl ansluts i toppen på tanken och så klart isoleras, men ändå.
Blir en del förluster. Har för mig att man kan ansluta på ett annat sätt, men är det vanligt.

Förlusterna är försumbara vid en så liten ackvolym som 3000l.Blir det riktig vinter så får man elda varje dag ändå.Man behöver aldrig bry sig om kärlet ska frysa.Åker man bort så bara slå på elen så är kärlet varmt.Man slipper "tok isolera" kärlet.:)
 
_ap_
Jag kör med sluten exp, med 1,5bar ventil.
Trycket vid varm anläggning är ca 1,2-1,3bar
Högt eller lågt, det viktiga är att det är rätt för anläggningen och inte högre än säkerhetsventilen.
Onödigt att överdimensionera slutna kärl då dom dels är dyra och tar mycke plats.
Kan du så satsa på ett öppet.
Ångröret ska väl sticka ut genom taket? iallafall inte ihop med skvallerröret då det brukar vara mycke mindre dimension.
Den frågan kan Matss svara på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.