Vad DU var beläst, Mikael! Alldeles korrekt. Om fler människor levde som flera av dessa levnadskonstnärer skulle bostadsbubblor icke existera.
 
Nimajneb skrev:
Det finns fortfarande folk som gillar oranga skåp o brunblommigt kakel.
haha, jo precis så var det i slutet på 60-talet och en del år framåt, och efter detta satte man blommig vinyltapet på köksluckorna, och dom som hade det lite bättre ställt
(insatslägenhet) ramade in tapetbiten med lister som fanns att köpa, med hörn och svängar.
Slutet på 60-talet kom så vita linjen, (sjukhuslinjen) fy vad hemskt tyckte flertalet, och med strukturtapeten Helsinkii, den med spånskivebitar i, man fick nästan klippa av den med plåtsax.

Men det här med öppna planlösningar, till hur stort besvär är det egentligen för folk, då de flesta köper färdiga hus = kataloghus, och i regel små sådana, med många rum.
Det går m a o inte att få in en öppen planlösning i så små hus som under 150kvm. Se på en 3-barns familj, önskan är väl 4 sovrum, förvisso kättar på 7.5 till 10 kvm, ett vardagsrum och kök till detta, sen är där inte plats till mycket mer. Förmodar att barnen får vara tillsammans i ett av sovrummen. Dessa 4 sovrum och bad, dusch, grovkök har dörrar, skall man då även låsa in vardagsrum och kök, så tar detta mycket av ytan där.
Men många lite äldre hus har det så, men alltid är det dörrar som står öppna i dessa hus, man kan undra vad för mening där är med dessa dörrar då. Folk med stora hus och öppna planlösningar, kommer i framtiden även att välja denna husform = stort, ljust, öppet, häftigt m m. Bor man i länder som Sverige, med ett ruggigt klimat, vistas man lång tid inomhus, och då är det viktigt att man mår bra i sin bostad. Det folk vill ha idag, är ett stort kök, förr var det ett stort badrum med dubbla tvättställ, men när man kom på att det skulle städas där, så har badrumsytan åter krymt.
 
mstrand skrev:
Man behöver ju inte ha gäster varje helg för att man vill ha plats för umgänge. Vår nuvarande bostad funkar ok så länge vi inte har gäster. Det blir väldigt trångt så for man fler är fyra i köket. Hade det varit en öppen planlösning hade inte det varit lika jobbig när man är 6 eller 8.
Precis. Jag vill att det ska passa till allt även om vi inte har gäster så ofta och det tycker jag vår öppna planlösning gör. Både till vardags och till fest så gillar jag att man inte behöver försvinna iväg till köket för att fixa med mat eller disk.

I vår lägenhet hade vi inte gäster så ofta men varje gång vi hade det så störde jag mig på allt man missade medan man hängde i köket och alla andra verkade ha kul i vardagsrummet. Och i vårt hus nu har vi haft "bjudningar" 3 gånger sedan vi flyttade in för ett år sedan och varenda gång har jag njutit av att inte missa något.

Men alla är som sagt olika och tur är väl det så att det blir lite variation.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.