Har på sistone läst på flera håll (hustillverkares arkitekt, arkitekt på sta´n som anlitas av privatpersoner, samt i hustidning) att den mer slutna, rumsavdelande planlösningen är på väg tillbaka. Människor har levt med öppen planlösning och upptäckt nackdelar som matos, slamrande kökssysslor stör TV-tittande, ljudtransport mellan vånlingsplan o.s.v.
Har själv bott i hus av bägge slag, upplever för- och nackdelar med bägge. Det optimala för mig är en funktionell öppen planlösning, dock ev. med möjlighet avskärma arbetsköket (skjutdörr). Eller ett kök i anslutning till vardagsrum, men i vinkel eller med liten vägg så att man slipper se disk och diskbänkar från soffan. Det där att kunna prata med folk medan man lagar mat, det har aldrig känts nödvändigt. Jag vill inte att folk tittar på när jag sölar med maten. I så fall kan man ha ett sep kök med matplats, då kan den pratsjuke göra matlagaren sällskap där. Ett sep. TV-rum är bra. E.v i anslutning till vard.rum med skjutdörr, typ "bibliotek". Ett avdelat allrum (för barn) är också bra. En sep tambur, förhall, där skor kan sparkas av, och vars golv man inte behöver korsa om man vandrar i huset annat än om man skall in och ut, det blir ett mål för nästa boende.

Så, rumsavdelningar för vissa funktioner är bra. Annars ger den öppnare planlösningens ljus och rymd, siktlinjer,fönster i olika väderstreck, en helt annan trivsel och behag än hallar med dörrar, korridorer. Det blir mörkare.

Vad tycker och tänker ni?
 
Vi har helt öppet. Kök i ena änden med köksö mot vardagsrum, sedan soffgrupp och sedan matbord. När vi ritade huset så önskade jag att det hade varit möjligt att ha köket i vinkel men nu när vi bott här ett år tycker jag det är perfekt. När vi har gäster så är det en del som gillar att hänga i köket och andra i soffan och då är det bara 2 meter imellan så man är fortfarande tillsammans. Och vi gillar också det att man fortfarande kan hänga med i alla konversationer när man fixar med något i köket.

Och till vardags så är det också toppen med barnlek i vardagsrummet och matlagning i köket och att man fortfarande umgås med varandra under tiden.

Matos har vi inte haft några problem med men det kan ju bero på att vi har ryggåstak i hela delen, även köket. Men däremot så känns det viktigt med ett extra allrum som man kan stänga dörren till när kök och vardagsrum sitter ihop så det kan vara stojigt på ett ställe och lugnt på ett.
 
Jag förstår verkligen inte alls det där med "öppen" planlösning. Vi var hos vänner med nybbyggt i nyår. Hall, kök och allrum i ett stort rum med högt i tak. Jättefint! Och så hög ljudvolym att det var svårt att koncentrera sig med alla barn som hördes konstant.

Grejen med en planlösning är ju att den skall skräddarsy rummen efter enskilda behov. Köket efter mat och måltidsgemenskap, hallen efter ut och ingång, klädsel, salongsrum för att dra sig avsides och konversera, etc och andra rum för annat. Istället skiter man i sånt och gör ett enda stort rum som inte är bra på nåt alls. Förutom att vara "modernt" då.

Om 15 år renoveras det för full när alla dessa hus utan planlösning skall byggas om.
 
Visst kommer dom trendiga öppna planlösningarna att skrattas åt om 15år på samma sätt som vi har skrattat åt 70-tals kök i många år. Men visst får man hänga på trender, det är ju inte värre än att man återställer vid nästa köksrenovering.
 
Fast det är ju inte nödvändiigtvis så att det bara är en trend. Min mamma har alltid drömt om öppen planlösning, har haft det i sommarstugan i 40 år och är väldigt nöjd med att nu äntligen ha det i det hus hon bor i. Och det huset är också 30-40 år gammalt.
 
Det finns fortfarande folk som gillar oranga skåp o brunblommigt kakel.
 
Nimajneb skrev:
Det finns fortfarande folk som gillar oranga skåp o brunblommigt kakel.
Oj då!
 
Vi resonerar så att det är mycket lättare att börja med en ganska öppen planlösning, om vi inte tycker om det så går det att sätta upp en vägg och dela av. Blir betydligt jobbigare att börja med en traditionell och försöka öppna upp om det inte passar.
 
Nimajneb skrev:
Det finns fortfarande folk som gillar oranga skåp o brunblommigt kakel.
Att gilla oranga skåp är inte fortfarande, utan att man är först då oreange är på väg tillbaka :)
 
R
Öppna planlösningar är någon som div arkitekter hittat på för att verka trendiga. Nackdelen är att det inte finns någon dörr att stänga ifall man vill vara lite privat..
 
Evi skrev:
Det där att kunna prata med folk medan man lagar mat, det har aldrig känts nödvändigt. Jag vill inte att folk tittar på när jag sölar med maten. I så fall kan man ha ett sep kök med matplats, då kan den pratsjuke göra matlagaren sällskap där.
eller kan du ha ett enkelt arbetskök utan matplats och en matplats med fin utsikt och rymd som finns direkt utanför köket med en skjutdörr eller självstängande dörr emellan. På det sätt klarar du dej med en enda uppsättning av matsalsmöbler som används till vardags och till fest och som inte står i köksmiljö men praktiskt nära .
Så har vi det i vår 40-tals hus och min första tanke var att ändra /öppna upp så att matbordet får plats i köket som hos de flesta. Några dagar efter vi flyttade in har jag suddat bort planer om att "öppna" köket :). Har provat alla lösningar men aldrig haft en bättre lösning än just detta kök utan matbord inne. Det är bara 3-4 steg till matsalsbordet och man sitter vid ett stort fönster med vackert utsikt och ingen insyn i köksmiljö.
När maten är serverat och alla sitter vid bordet så känns det som om man är husets värd/ värdinna och ej kökspersonal som slavar vid spisen i tid och otid och försöker konversera med gäster och överrösta fläkten, vispen, rinnande vatten osv. hur roligt är det?
gaia
 
Mycket beror ju på hur planlösningen ser ut i övrigt och hur stort/litet huset är. Jag som bor i ett mindre hus får en helt annan dynamik och känsla med en öppen planlösning. Den tidigare, tillslutna lösningen gjorde att huset kändes mycket mindre. Dessutom har jag både braskamin och luftvärmepump strategiskt placerade, så endera värmekällan räcker för att värma upp hela huset då värmen och luften nu kan cirkulera bättre. Tidigare var det tvunget med direktverkande element i varje litet rum plus luftvärmepumpen som fick jobba med korridorer mm. Jag har stängt av och tagit bort 8st (!) element nu och kommer se en betydligt lägre uppvärmningskostnad.

Att stå i köket och laga till lite god mat med TVn i bakgrunden eller en mysig brasa i braskaminen är klockrent. Skjutdörsidén är inte tokig, men då hade jag velat ha ett större hus och en extra TV + braskamin inne i köket med ;)

Å det där med matos eller slamra i kök har jag aldrig förstått. Har man en köksö så måste man ha en kraftfullare fläkt, där motorn lämpligtvis placeras på tak eller vind. Låter inget o drar ut oset lätt. Å köksslammer? Man förbereder ju det mesta innan gästerna kommer ändå och behöver man dra igång en visp när besöket är på plats så är det ju bara o servera dem en till grogg så är det ingen som bryr sig. :)
 
Intressanta tankar alltihop. Visar väl för-och nackdelarna med bägge principerna. Jag kan se några lösningar i vårt nuvarande hus (halvöppen planlösning) som inte är optimala funktionsmässigt, men ack så charmiga och trivsamma. Man trivs där. Familjen har kontakt med varandra. (Hm, kanske den kontakten önskas vara mindre när barnen blir tonåringar..)
Som sagt, jag trivs med rymden i det öppna, men störs faktiskt av att se köket när vi sitter i vardagsrummet, kanske en avdelare, typ bardisk skulle förbättra något. Skulle vi byta boende någon gång, då skulle jag nog önska ett mer separat arbetskök.

Bra det där med groggen, Shadowfire!
Ljudet är det inga problem med. Vi har normalstor öppning i bjälklag vid trappan.
 
shadowfire skrev:
Att stå i köket och laga till lite god mat med TVn i bakgrunden eller en mysig brasa i braskaminen är klockrent.
Men vänta lite här nu, du _har_ ju inget kök ;)
 
Två omständigheter kommer att kraftigt påverka framtidens bostäder: 1. Hushållen blir allt mindre; "familjen" är på utdöende, och 2. Vi slutar titta på TV i grupp, och bygger istället "sociala nätverk".

Detta är givetvis varken entydigt trevliga förändringar eller ens självklara. Men som utvecklingen ser ut bär det iväg åt dessa håll, och det kommer förstås att sätta sina spår i våra hem och i våra hjärtan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.