D Daniel 109 skrev:
Var har jag fel?

Japp elnäten borde också ägas offentligt.
Fel och fel? Du skrev att priserna var låga i starten men så var ju inte fallet för mig!
 
Temperaturhistorikgraf från fjärrstyrd termometer/hydrometer som visas på en surfplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temperatur- och luftfuktighetsgraf över tid från en fjärrstyrd termometer/hydrometer i krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilderna visar förhållanden i krypgrunden!
Buildgates stig-helmer skrev:
Intressant tanke att köra med ett mobiltelefonabonnemang istället för mobilt bredbandsabonnemang. Men skulle det funka att sätta ett sådant SIM-kort i en mobil bredbandsrouter?
jag tecknade bredband i våras och fick ytterligare ett mobilt bredband gratis i våras.
I sommarstugan kör jag fjärrstyrning nu med ett gammalt (3G) USB-modem instoppat i en router från TP-link, kontantkort med månadssurf 1GB, vilket räcker bra för mina data. Jag har en termometer / hydrometer som skickar data hela tiden. Jag vill också kunna slå på en värmare innan vi åker iväg när det är kallt! Nåja, modemet har hängt sig två gånger! Vad det nu kan bero på?
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
A ansgar46 skrev:
Fel och fel? Du skrev att priserna var låga i starten men så var ju inte fallet för mig!
Jag menade att jag tror att priserna går upp när hela Sverige är utbyggt. Det har inget med din prisutveckling att göra.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Priserna kommer att öka i takt med utbyggnad då det blir mindre installationsvolymer och inte finns storskalighetsfördelar i produktion som idag när man rullar ut några hundra installationer i områden även på eftermarknadsförsäljning.
Priserna kan hamna närmare det man idag får betala för enskilda beställningar, men självklart helt beroende av operatör. Och även den effekten att dagen kommer när kopparförbindelsen kopplas bort.
 
Det var månadsavgiften jag pratade om.

I tätorter dör man dragit kanalisation till alls fastigheter tror jag inte att eftersnslutningar blir så dyra. På landsbygden kan det dock bli riktigt dyrt.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
J
Ja, det kan säkert bli så. På landsbygden gäller ju oftast att en utbyggnad även i kommersiell regi är beroende av bidrag för att det ska gå ihop sig. När det väl är byggt till de som var intresserade så blir det väldigt dyrt att efteransluta de som blivit över. Det handlar vanligtvis om långa avstånd med schakt som drar iväg kostnaderna. Det gäller att så många som möjligt går med från början, och det brukar märkas på anslutningsgraden när en byggnation kör igång. En grävskopeffekt kan man säga.

Hur det i övrigt blir i framtiden med inflation och prishöjningar etc pga positionering har jag ingen aning om och tycker inte det är så intressant eftersom det bara utmynnar i politiskt käbbel. Mer intressant att diskutera det man faktiskt vet. Man kan konstatera att många av de offentligt ägda näten går knackigt och kan bli uppköpta i framtiden. Deras ägare är inte alltid intresserade att skjuta till resurser i längden. Det kostar mycket att uppgradera ändutrustning och att driva nät.
 
Redigerat:
De tidiga näten har säkert switchar med 100Mbits portar och en kontaktstandard som inte längre används i nya lösningar vilket innebär att även korskopplingsstativ måste uppgraderas.
Kanske inte jättestora pengar men en kostnad trots allt.
 
Det finns inga ägare som är intresserade av att skjuta till pengar för drift och underhåll. Sådana kostnader ska de löpande avgifterna täcka. Men privata bolag vill dessutom ha en avkastning på nätet. Så man lägger avgifterna på en nivå som optimerar avkastningen. Eftersom någon priskonkurens inte existerar så kommer den nivån inte att vara låg.
 
Buildgates stig-helmer skrev:
Om man har ett fast bredbandsabonnemang hos Telia så får man teckna ett mobilt bredbandsabonnemang för 199 kr i månaden. Eftersom vi behöver ha detta i sommarstugan (bl. a. för att styra värmepumpen) valde vi Telia som leverantör. Har inte sett någon annan operatör med liknande erbjudande.
Det ska förstås vara 99 kr i månaden - ganska bra deal jämfört med andra alternativ tycker jag.
 
J
Naturligtvis vill ingen skjuta till pengar. Problemet med för små, lokala nät att de inte har de synergier som de större näten(Stokab, IPonly, Telia etc) har. It-drift, produktutveckling och nyinvesteringar etc kommer till korta. Detta är inte raketforskning. Många lokala nät startades som initiativ från kommuner som tidigt ville ge invånarna tillgång till bredband, men de har upptäckt att det kostar stora pengar att driva dom vidare även efter att man börjar bli färdiga med sin utbyggnad. Alla privata bolag vinstoptimerar. De flesta ser inte detta som ett problem.
 
Redigerat:
Det blir ett problem om de vinstoptimerar på en monopolmarknad. På en marknadsekonomi funkar det bra.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Buildgates stig-helmer skrev:
Det ska förstås vara 99 kr i månaden - ganska bra deal jämfört med andra alternativ tycker jag.
Hade också den tjänsten tidigare, men så plötsligt tog de bort roaming i andra länder, samt lade på en extra faktureringsavgift (kommer inte ihåg varför). Då bytte jag till "beat" istället.

Jag surfar inte så mycket i plattan, så jag har 2GB/mån för 59kr. Telias prisuppjustering för mig hamnade på ca 140kr/mån.
 
Redigerat:
J
D Daniel 109 skrev:
Det blir ett problem om de vinstoptimerar på en monopolmarknad. På en marknadsekonomi funkar det bra.
PTS ställer höga krav och reglerar hur mycket marknadsledande nätägare kan ta för tex fiber. Bevisligen är vi i Sverige världsledande på bredband och fiberutrullning med det koncept som gäller i Sverige. Hur det blir i framtiden återstår och se. Tycker statistiken ser rätt ok ut än så länge, men visst blir det dyrare i framtiden så blir det. Tror knappast att det blir en långsammare eller snabbare prisutveckling oberoende av ägande. Se bara på tex fjärrvärme. Där har vi ofta offentligt ägda monopopl, och där kan man snacka om fastlåsning med prisökning varje år i vilket fall.
 
Redigerat:
Det finns vad jag vet ingen prisreglering från PTS. Det var i alla fall vad IPonly sa när jag frågade. De sa att det sannolikt kommer en reglering om de höjer avgifterna orimligt mycket. Hur högt det är vet ingen. Men vi vet ju hur diskussionerna är runt elnätens priser. De är ju strikt reglerade.

Har du någon källa på att PTS har någon reglering? Det är helt nytt för mig i så fall.
 
J
Det beror på vilket område man menar. Om det finns någon reglering för IP only och slutkundspris låter jag vara osagt, det tror jag inte, är verkligen ingen expert på detta, men allmänt intresserad. På grossistsidan och på samtrafik finns en prisreglering generellt, antar det är för att alla KO ska få köpa till samma pris. Gissar att om IPonly växer och blir mer dominant så kommer de granskas hårdare av PTS som grossist. Finns mycket att läsa på PTS hemsida under prisreglering. PTS sida är väldigt bra om man vill se vilka leverantörer som kan leverera bredband där man bor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.