Kastar ut en fråga om någon vet ngt ställe som säljer "lösa" Festool slippapper i Stockholmområdet. Behöver typ 2-3 papper i några udda kornstorlekar.

Blev lite tänd på idén att polera trä högglansigt medelst Rotex nämnt i ngn tidigare tråd :) men att köpa typ 5 olika 100-pack i korn över 220 blir lite dyrare än bara skoj...
 
Micke184 skrev:
Kastar ut en fråga om någon vet ngt ställe som säljer "lösa" Festool slippapper i Stockholmområdet. Behöver typ 2-3 papper i några udda kornstorlekar.

Blev lite tänd på idén att polera trä högglansigt medelst Rotex nämnt i ngn tidigare tråd :) men att köpa typ 5 olika 100-pack i korn över 220 blir lite dyrare än bara skoj...
Om det är någon tröst så innehåller förpackningarna med över 500 korn tjockare och dyrare papper, så för de storlekarna får du inte så många papper (men priset förblir högt).

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Om det är någon tröst så innehåller förpackningarna med över 500 korn tjockare och dyrare papper, så för de storlekarna får du inte så många papper (men priset förblir högt).

--- Mats ---
Ok - man kör samma "stege" som herrarna i videon (http://www.youtube.com/watch?v=kfM7-CbfipI&feature=related&fmt=18)

dvs ... Rubin 180, Brilliant 220, 320, 400, Platin 500, 1000, 2000 & 4000

så utan "lösa" papper går denna 5 minutersaktivitet loss på (räknar inte in papper jag redan har)

Typ Korn Antal Pris

Brilliant 320 10 90
Brilliant 400 100 315
Platin 500 15 340
Platin 1000 15 340
Platin 2000 15 355
Platin 4000 15 355

1759 Balubas exkl!
 
Micke184 skrev:
Ok - man kör samma "stege" som herrarna i videon ([länk])

dvs ... Rubin 180, Brilliant 220, 320, 400, Platin 500, 1000, 2000 & 4000

så utan "lösa" papper går denna 5 minutersaktivitet loss på (räknar inte in papper jag redan har)

Typ Korn Antal Pris

Brilliant 320 10 90
Brilliant 400 100 315
Platin 500 15 340
Platin 1000 15 340
Platin 2000 15 355
Platin 4000 15 355

1759 Balubas exkl!
Jepp, men det är bara ett paket som innebär slöseri för testen (400 korn). Allt annat har du fått ganska få ex av, och redan i testet förbruka en fösrvarlig andel av investeringen. :D

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Jepp, men det är bara ett paket som innebär slöseri för testen (400 korn). Allt annat har du fått ganska få ex av, och redan i testet förbruka en fösrvarlig andel av investeringen. :D

--- Mats ---
Nja det handlar nog mest om grader i helvetet...

Jag vill ha ett papper - inte 15. 15 papper för mig är 93% "slöseri". Om vi fulräknar linjärt på vad det kostar så borde det bli typ 100 kr. Med en god marginal till handlaren - kanske 200?
 
Micke184 skrev:
Nja det handlar nog mest om grader i helvetet...

Jag vill ha ett papper - inte 15. 15 papper för mig är 93% "slöseri". Om vi fulräknar linjärt på vad det kostar så borde det bli typ 100 kr. Med en god marginal till handlaren - kanske 200?
Handlarns möjliga försäljning: 1800 SEK. Handlarens investering för att öppna paketen åt dig utan att sälja dem, samma sak (de fanns redan i lager och går inte längre att sälja), 1800 SEK. Kvarvarande förlust om du gett 200 SEK=1600 SEK. 8 personer till som vill köpa samma papper= break even.

Allt handlar om hur ofta handlaren har den typen av kunder på just den typen av papper, samt hur många andra handlare som är villiga att istället göra samma affär (förlorad kund). Detta är ett område där internet knappast konkurrerar ut handlaren (transportkostnad). De flesta kunder till Festool köper nog hellre "klumppack" än "styckpack".

Så att handlaren skulle se det som god marginal tvivlar jag på, det är nog kundvård och merförsäljning du skall intressera honom med.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Handlarns möjliga försäljning: 1800 SEK. Handlarens investering för att öppna paketen åt dig utan att sälja dem, samma sak (de fanns redan i lager och går inte längre att sälja), 1800 SEK. Kvarvarande förlust om du gett 200 SEK=1600 SEK. 8 personer till som vill köpa samma papper= break even.

Allt handlar om hur ofta handlaren har den typen av kunder på just den typen av papper, samt hur många andra handlare som är villiga att istället göra samma affär (förlorad kund). Detta är ett område där internet knappast konkurrerar ut handlaren (transportkostnad). De flesta kunder till Festool köper nog hellre "klumppack" än "styckpack".

Så att handlaren skulle se det som god marginal tvivlar jag på, det är nog kundvård och merförsäljning du skall intressera honom med.

--- Mats ---
Vilket spikrakt leder till tråden ursprungliga fråga. Om någon handlare (typ 1) i Sthlm säljer ur öppnade askar så åker jag med andra dit dit vilket gör att han går med vinst:)

Så någon som vet vem denna handlare skulle kunna vara?
 
;)
Micke184 skrev:
Vilket spikrakt leder till tråden ursprungliga fråga. Om någon handlare (typ 1) i Sthlm säljer ur öppnade askar så åker jag med andra dit dit vilket gör att han går med vinst:)

Så någon som vet vem denna handlare skulle kunna vara?
Om säljarna tror lika mycket som du på vinsten av styckförsäljning kommer du att hitta jättemånga. ;)

--- Mats ---
 
Redigerat:
Mats Bengtsson skrev:
;)

Om säljarna tror lika mycket som du på vinsten av styckförsäljning kommer du att hitta jättemånga. ;)

--- Mats ---
Nope, som jag skrev i inlägget 15:40 så bygger lönsamheten på att det finns handlare som gör så...
 
Micke184 skrev:
Nope, som jag skrev i inlägget 15:40 så bygger lönsamheten på att det finns handlare som gör så...
Vi är helt överens. Frågan är hur få handlare som tror på idén. :D

--- Mats ---
 
Jag behövde inte köpa hela paket hos Sandbergs Järn.
 
Jag inser att jag är grymt off topic men jag är lite nyfiken på vilket träslag det är du tänker polera :)
 
CCPusher skrev:
Jag inser att jag är grymt off topic men jag är lite nyfiken på vilket träslag det är du tänker polera :)
Mest nyfiken på resultatet - det jag har hemma att pröva på är ek men till skåpluckan jag har i åtanke så är det valnöt.

Videon såg så passt cool ut att jag bara "måste" testa:)
 
Hej jag vet att bromma järn säljer styckvis fast jag vet ej om dom har dom finare papperna

Mvh Pär H
 
Hej! jag har också "blivit med Rotex" nyligen, och har också insett problemet med de stora förpackningarna slippapper...

I stället för att förlita oss på handlarnas goda vilja och godtycke så kanske vi skall ta problemet i egna händer: hur stort är intresset av att göra "gruppköp" av slippapper?

T.ex. enligt följande:

"Rubin-paketet": Rubin P80, P120, P180, 50 papper/paket, summa 685:- ex moms, delas i 5 paket med 10 papper av varje sort, paketpris 147:- ex moms

"Brilliant-paketet": Brilliant P220, P320, P400, 100 papper/paket, summa 945:- ex moms, delas i 10 paket med 10 papper av varje sort, paketpris 95:- ex moms.

"Platin-paketet": Platin S500, S1000, S2000, S4000, 15 papper/paket, summa 1390:- ex moms, delas i 3 paket med 5 papper av varjet sort, paketpris 463:- ex moms

På detta sätt skulle man kunna köra "stegen" enligt ovan för en totalkostnad av 695:- ex moms i st för 3020:- ex moms som det skulle kosta att köpa minsta paketet av varje sort själv...

Finns det något intresse för detta?

/fth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.