harry73
du tänker lite fel i alla fall.
Ramen på golvet = 8*0,9kvm + 4,2*0,9kvm + 8*0,9kvm + 4,2*0,9kvm = 21,96 kvm
randen på väggen = 8*0,1kvm + 6*0,1kvm + 8*0,1kvm + 6*0,1kvm = 2,8 kvm
Så totalt blir det 24,76

men så kan man inte räkna för att det ska vara 30*30 klinker och då behöver du 246 klinker på ramen (=22,14kvm)
och på väggen får man räkna med att man får ut 2 10*30 cm bitar om man vill ha en snygg kant uppåt, och då blir det 48 klinker till (=4,32kvm), så totalt behöver man 26,5 kvm om allt går bra
 
harry73 skrev:
du tänker lite fel i alla fall.
Ramen på golvet = 8*0,9kvm + 4,2*0,9kvm + 8*0,9kvm + 4,2*0,9kvm = 21,96 kvm
randen på väggen = 8*0,1kvm + 6*0,1kvm + 8*0,1kvm + 6*0,1kvm = 2,8 kvm
Så totalt blir det 24,76

men så kan man inte räkna för att det ska vara 30*30 klinker och då behöver du 246 klinker på ramen (=22,14kvm)
och på väggen får man räkna med att man får ut 2 10*30 cm bitar om man vill ha en snygg kant uppåt, och då blir det 48 klinker till (=4,32kvm), så totalt behöver man 26,5 kvm om allt går bra
Tycker du att det blir för tight med 1 kvm extra på varje färg då? Alltså totalt 55 kvm. Bör jag köpa mer?
 
Ser riktigt snyggt ut, blir lite inspirerad till vårt egen garagebygge så småningom, men tänk på att om du ska köra in bilar/fordon i garaget (varför ha sånt som garaget är avsett för i det...) så kommer du köra över den yttre/främre mörka raden med plattor... kanske är det snyggare eller i alla fall mer praktiskt om den mörka kanten bara går runt de tre andra sidorna?
 
Ramen runt golvbrunnen kan vara i samma färg som "rutan", dvs inte färgen på "ramen".
 
Martin E skrev:
Ser riktigt snyggt ut, blir lite inspirerad till vårt egen garagebygge så småningom, men tänk på att om du ska köra in bilar/fordon i garaget (varför ha sånt som garaget är avsett för i det...) så kommer du köra över den yttre/främre mörka raden med plattor... kanske är det snyggare eller i alla fall mer praktiskt om den mörka kanten bara går runt de tre andra sidorna?
Nja... förstår din tanke. Mer praktiskt att inte ha ramen framtill, men när de väl är rent är de nog snyggare på alla 4 sidor :) Hade golvet varit helt mörkt hade allt sett skitigt ut haha :)

bax skrev:
Ramen runt golvbrunnen kan vara i samma färg som "rutan", dvs inte färgen på "ramen".
Kommer att ha en 4-kants brunn. Känns som det blir snyggast om den smälter in med det ljusa golvet där den ligger.
 
Helt klart snyggare med ram, än utan ;)
 
Äh, kör på 18 paket av varje, totalt 58,32 kvm. Gör ju inget om de blir över och det blir ju bara ett par hundra extra. Dumt att snåla (vilket ja redan gjort med ett billigt klinker haha).
612 kg totalt... kan man ta de på en vanlig släpkärra? :) Kanske får köra 2 gånger.
 
Om du har rutigt golv (varannan mörk/ljus) istället över hela golvet så märks inte smutsen av lika mycket och du kan belamra golvet med mängder av grejjer utan att behöva bekymra dig för att mönstret inte syns ;)

Själv har jag målat garagegolv med flingor i färgen så smutsen inte syns, kan dock vara svårt att hitta saker man tappar på golvet istället då...
 
Tänk på att det kan bli en del spill längs med väggarna, beroende på hur jämt upp det går med plattorna. I värsta fall får du lite mindre än en halv platta kvar längs varje kant. Men man kan styra det där bl.a. med fogbredd också.
Om du är noggrann och mäter och räknar i förväg kan du räkna ut ganska väl exakt hur många plattor du behöver inkl spill. Sen kan man köpa några extra. Dels bra att ha i reserv om någon platta spricker för att du tappar en hammare eller så. Samtidigt är det bekvämare att köra tillbaka överblivna paket till butiken efteråt, än att åka och köpa extra mitt under arbetet.

Jag lastar 1500kg på min kärra, och den är en "vanlig" kärra. Hur mycket du får lasta beror på kärran. Men 612 kg funkar nog även om det kanske blir lite överlast på en obromsad.
 
Nu är de gjort. Köpte 58 kvm, 36 förpackningar.
Lastade allt på släpet. Blev lite övervikt men efter att ha pumpat däcken var de inga problem.
Nu är de bara vänta på läggningen och hoppas på att det blir bra.
 
Kom på att jag inte visat hur resultatet av golvet blev så här är lite bilder.

Primer och fuktspärr gjort och allt klart för läggning av klinkern.
20151215_142648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bit på väg och brunnen spacklad.
20151216_163300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klinkern är lagd, bara fog emellan som saknas.
20151216_163358.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här blev det färdiga resultatet.
20151221_095012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet ska svabbas ett par gånger till och är fortfarande lite "dammigt".
20151221_095004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev en kant som garageporten går ner framför och en kromad list längst ut som ska skydda klinkern.
20151221_094908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gick åt 33 förpackningar klinker för 48 kvm golv.
Nu återstår bara att köpa lite förvaringshyllor, verktygssåp och annat som kan göra garaget trevligt. Snyggast är det innan man tar in all skit haha :)

EDIT: Och av någon anledning kom även en bild på primade golvet med som jag inte lyckas att ta bort. Bjuder på den :)
 
  • 20151215_142754.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
Snyggt, jag kommer göra ett liknande golv i mitt garage sen.
 
Ser fint ut. Använde ni också fix och fogmassa från byggmax?
 
Vad snyggt det blev, ställ inte in nånting så du kan se det fina golvet jämt! :)
 
Stefan N skrev:
Snyggt, jag kommer göra ett liknande golv i mitt garage sen.
De gör väldigt mycket, inte bara för hur de ser ut utan också hur golvet känns. Nu kan man ju till och med göra rent de till skillnad när de var betong.

Hammarfall skrev:
Ser fint ut. Använde ni också fix och fogmassa från byggmax?
Vet inte vad för fix och fog som användes. Var firma som gjorde jobbet och stod för de, jag köpte bara klinkern själv.

Martin E skrev:
Vad snyggt det blev, ställ inte in nånting så du kan se det fina golvet jämt! :)
Blev väldigt nöjd. Har redan ställt in allt med motor så nu är det inte mycket plats kvar till övrigt skräp :) Men de var ju snyggt så länge de var tomt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.