På måndag ska klinker läggas på garagegolvet, 50 kvm. Klinkern ja ska använda är Gres 30x30 ifrån Byggmax.
Grejen är nu att den finns i två färger och jag har svårt att bestämma mig om jag ska ha hela golvet i den mörkare gråa färgen eller om jag bara ska ha de mörka 90cm ut med väggarna och den ljusare i mitten, så att de blir som en mörk ram typ.
Vad är snyggast? En färg blir ju snyggt men att ha två kanske blir snyggare :)
Kommer att ha en del grejer ut med 2 av väggarna (arbetsbänk, motorcykel, gräsklippare) men ändå inte överdrivet mycket som täcker golvet.

Hur har ni, eller hur hade ni gjort? Nåt helt annat? Vad är snyggast, praktiskt osv?

Den mörkgråa är något mörkare än på bilden och den ljusa är även den lite mörkare och lite bege.
Klinker_Gres2_30x30cm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klinker_Gres_30x30 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här va min tanke, även om väggar osv inte är lika snygga ännu :)

garage.jpg
 
  • Klinker_Gres_30x30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klinker_Gres_30x30cm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ram var snyggt!
 
Kul att en av 119 läsare svarade i alla fall :)
 
  • Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
Håller med om att ram var snyggt. Städar du garaget lika "noga" som mig, kommer skiten i hörnen kommer inte synas lika väl heller.
 
D
Första tanken var att kanske svårare hålla rent eller mer att smutsen syns mer på ljusa golvet.
Men när jag såg bilden såg väldigt snyggt ut.
 
Daniel_82 skrev:
Första tanken var att kanske svårare hålla rent eller mer att smutsen syns mer på ljusa golvet.
Men när jag såg bilden såg väldigt snyggt ut.
Färgen på de ljusare ljuger lite då de är mörkare.
Ja tror nästan att de ser smutsigare ut på de mörka så som dammspår, sand och torr lera osv. Är mest bilen och hojen som drar in smuts så de blir väl sina spår.
Bilden lurar ju också lite med sin helhet som ser väldigt bra ut men gillar golvet starkt. Sambon är av annan åsikt :)
 
Ska räkna ut mängden av varje klinkerfärg i morgon. Bör väl inte va så svårt? Nu 02.45 struntar ja dock i de :)
6 x 8 m är golvet. 48kvm.
Golvfirman tyckte ja skulle köpa 55kvm.
 
D
Amatörsvar från min sida, men gissar golvfirman vill du ska köpa kvm för de extra för skarvarna och liknande.
När jag la nytt golv i gamla lägenheten gjorde jag nybörjar misstaget att köpa precis efter kvm, när man nästan lagt det fattades det lite just då man var ju tvungen att kappa en del av plattorna. Tänkte bara nämna då jag inte tänkte på det då, har däremot tänkt på det nu till nya golvet i hallen och köket där jag köpt lite extra för att inte bli sittandes med för lite.
 
Daniel_82 skrev:
Amatörsvar från min sida, men gissar golvfirman vill du ska köpa kvm för de extra för skarvarna och liknande.
När jag la nytt golv i gamla lägenheten gjorde jag nybörjar misstaget att köpa precis efter kvm, när man nästan lagt det fattades det lite just då man var ju tvungen att kappa en del av plattorna. Tänkte bara nämna då jag inte tänkte på det då, har däremot tänkt på det nu till nya golvet i hallen och köket där jag köpt lite extra för att inte bli sittandes med för lite.
Ja dels kanske det blir en del kapa, sen ska 10cm kant upp mot väggen, någon är kanske trasig i förpackningen... och så är de säkert bra att ha lite extra om man skulle ha sönder någon framöver. Kostar 70kr/kvm så några extra kan jag leva med att köpa så länge de blir bra när de är klart :)
Segt bara om ja köper för lite av en viss färg.
 
D
När jag la golvet i gamla lägenheten så tog golvet slut. Åkte sen till affären köpa mer så jag kunde lägga klart var slut. Åkte runt i flera affärer till slut fick jag tag på mer. Hade hellre köpt extra från början och blir över som du säger om någon går sönder eller liknande än stressen få tag på mer när det tar slut.
 
Korvgubbe
Tycker det var snyggt på bilden, men man inser ju att det ställer lite krav på ordningen i garaget. Det är lätt att det blir belamrat med prylar längs väggarna och då försvinner ju effekten. Sen gäller det nog att ha ett garage som är tillräckligt stort med, annars riskerar man att det ser ut som att man kom över ett billigt parti som inte riktigt räckte och fick skarva i med ett par paket i en annan färg.
Men snyggt var det.
 
Korvgubbe skrev:
Tycker det var snyggt på bilden, men man inser ju att det ställer lite krav på ordningen i garaget. Det är lätt att det blir belamrat med prylar längs väggarna och då försvinner ju effekten. Sen gäller det nog att ha ett garage som är tillräckligt stort med, annars riskerar man att det ser ut som att man kom över ett billigt parti som inte riktigt räckte och fick skarva i med ett par paket i en annan färg.
Men snyggt var det.
Förstår din tanke, är så min sambo säger haha :)
Valet känns enkelt då det ser snygg ut på bild, men ändå tvekar ja lite då de inte går att ångra sig om de inte skulle bli bra. En färg är ju en färg och de vet man ju hur de blir :)
 
De känns att det blev lite sent i natt så skallen är inte med mig nu heller i beräkningen av klinkern.
Tänker jag rätt?
Garaget är 8x6 m (48 kvm).
Jag räknar med 1 m "ram" av en färg runt om och får det då till 24 kvm av varje, alltså lika mycket av båda färgerna.
De känns fel, men vet inte varför :)
Blir ju lite extra sen och ramen kommer att vara 0.90 egentligen men med 10 cm kant på väggen så totalt 1m, samtidigt som de är bättre att räkna på lite mer.
Tänker jag rätt?
 
Med den storleken tycker jag också att ram är snyggt.
Ramen torde bli 2x1x6m + 2x1x6m=24m² + spill 10% dvs ca 26m².

En liten ram runt golvbrunnen är också snyggt.
 
bax skrev:
Med den storleken tycker jag också att ram är snyggt.
Ramen torde bli 2x1x6m + 2x1x6m=24m² + spill 10% dvs ca 26m².

En liten ram runt golvbrunnen är också snyggt.
Hade ytan varit mindre hade de nog sett konstigt ut men just att de är ganska stort så blir det nog bra. Golvbrunnen ligger inte i mitten utan mer i mitten på de andra halvan (eller vad man ska säga) så ja vet inte hur det blir med ram runt den då. (mitten på andra halvan lät väldigt flummigt haha)

Ja jag får de till samma (24) och hur jag än räknar så de bör ju bli rätt :) Ramen ser mycket mindre ut än hälften när man ritar upp de så det känns ändå konstigt :)
Ska köpa 55 kvm totalt efter golvläggarens önskemål. 17 paket blir 27,54 kvm enligt byggmax hemsida så det bör ju bli bra.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.