Nissens Nissens skrev:
Mekanisk tilluft är jag skeptisk till, mest av hygieniska skäl, rören ser inte kul ut inuti efter några år.

Jag har ett ca 20 år gammalt hus med endast mekanisk frånluft och tilluft direkt utifrån i friskluftsventiler i ytterväggarna. det är alltid fräsch luft inne.

Har frånluft i:
Toaletter/badrum/alla sovrum/kök/klädkammare.

Tilluft i:
Vardagsrum (dubbla)/alla sovrum/allrum (dubbla).

Att ta dit någon ventilationsexpert är nog klokt.
All modern ventilation så är det en hygienfråga att använda sig av påsfilter på tilluften. F5 filterbrukar räcka men vi kör F7 så man ej får in pollen också. I filterboxen. Med självdrag så blir det svårare att få till. Galler för getingar?
 
Nissens
H håbbe1961 skrev:
All modern ventilation så är det en hygienfråga att använda sig av påsfilter på tilluften. F5 filterbrukar räcka men vi kör F7 så man ej får in pollen också. I filterboxen. Med självdrag så blir det svårare att få till. Galler för getingar?
Självklart sitter det stopp för insekter på alla friskluftsventiler.
Har man tilluft i rör så hade jag velat ha en massa filter och gärna byggt om systemet. Känns inte bra att ha tilluft i skitiga rör…
 
Ni nu som tror att tilluftsrören blir hemsk skitiga har nog lite fel. Dom flesta, inte alla agg. kör med F7 filter på både till och från luftsidan. Man kan göra en enkel test med att ta bort ett tilluftsdon och stryka inv. All skräck propaganda man visar på TV är från frånluts rören, för dom blir skitiga. Men oftast bara ca en till två meter från donet. Men med F7 filter blir det ingen överföring från frånluften till tilluften via vvx. Däremot så brukar man se runt tilluftsdonen att det kan bli dammigt. Men det är luften i rummet som virvlar runt och fastnar kring tilluftsdonet pga statiskelektrisitet. Har varit till så många som gnällt på att tilluften är skitig. Man plockar bort donet stryker med handen och visar kunden att fingrarna är helt rena. Sedan säger man en sak som gör att kunden blir störd. Dammet som är kring donet beror på att ni har så dammit i huset. Det kan jag säga gör att många bara står och gapar. Men kul är det.
 
Nissens
orom orom skrev:
Ni nu som tror att tilluftsrören blir hemsk skitiga har nog lite fel. Dom flesta, inte alla agg. kör med F7 filter på både till och från luftsidan. Man kan göra en enkel test med att ta bort ett tilluftsdon och stryka inv. All skräck propaganda man visar på TV är från frånluts rören, för dom blir skitiga. Men oftast bara ca en till två meter från donet. Men med F7 filter blir det ingen överföring från frånluften till tilluften via vvx. Däremot så brukar man se runt tilluftsdonen att det kan bli dammigt. Men det är luften i rummet som virvlar runt och fastnar kring tilluftsdonet pga statiskelektrisitet. Har varit till så många som gnällt på att tilluften är skitig. Man plockar bort donet stryker med handen och visar kunden att fingrarna är helt rena. Sedan säger man en sak som gör att kunden blir störd. Dammet som är kring donet beror på att ni har så dammit i huset. Det kan jag säga gör att många bara står och gapar. Men kul är det.
Nja, rör blir skitiga inuti. Har man så fina filter att de hindrar nedsmutsning i tilluftsrören så lär de filtren behöva bytas ofta.
Känns bökigt att behöva greja med filterbytan ofta. Föredrar ändå friskluftsventiler utan några rör för tilluften. ☺️
 
NJa jag vet inte men efter 30 år i branschen så har man ju i alla fall sett och varit med en del. Vad beträffar filterbyte så bör man byta två ggr per år. I mina trakter rekommendera vi att byta filter när snön lagt sig. Och när man sopat gatorna på våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.