För oss skulle det aldrig fungera med de avstånden det blir enligt din plan. Det blir ju matbordet som blir den stora arbetsytan när man lagar mat känner jag, med tanke på det långa avståndet till skafferiet också.
 
Linjo skrev:
Jag skulle hålla med er Jäderberg och Anna_H (och gör det också i teorin) MEN vi har redan testat att möblera på detta sätt och det fungerade inte för oss :-/
Matplatsen blev för trång och för att sätta sig i kökssoffan (som vi också har) så var man tvungen att klättra in.
Funkade ganska bra för de mellanstora barnen, men inte för de små eller de vuxna...
Köksön använde vi tyvärr också mest till att lägga post, barnteckningar och återvinning på, alltså en yta som vi inte förtjänar att ha ;-)

Gnagare: Du föreslår nästan exakt samma planering som köket hade från början ;-)
Problemet blir att vi vill ha en 90 cm häll och då får inte häll, ho och arbetsyta plats på något vettigt sätt på väggen längre :(
Hur lång är väggen där hon står? Att ha ho och häll på varsin vägg med en dörröppning mellan låter sådär.
 
Ok, då förstår jag behovet av bägge dörrarna. Lite synd att ni inte har genomgång i hallen, från entre-dörren till dörren ut på baksidan (?) det hade gett fint ljus och volym, och helt andra möjligheter att göra ett effektivt kök.

Men, för att ta det som det är ;) så hade jag nog övervägt att helt ta bort den övre väggen mot vardagsrummet, göra köket i vinkel och ha gången mot vardagsrummet så nära bakre badrumsväggen, och på så vis få ett vinkelkök som är öppet mot vardagsrummet. Vid väggen mot badrummet placeras kyl och frys, bägge med vänsterhängda dörrar. Antagligen hade diskhon varit vid fönstret och hällen antingen i hörnet eller mot vardagsrummet.

Då får man kyl och frys nära både arbetsytorna och matbordet. Man får väl sammanhängande arbetsytor, gott om utrymme för matbord/kökssoffa och bibehåller bägge dörrarna.

Vill man inte öppna upp helt mot vardagsrummet hade jag nog ändå övervägt samma lösning men med vägg, och flyttat dörren så nära badrummet som möjligt.

Det ser ut som den över väggen är ca 2.7m, och att det är en form av pardörr där idag. Minskar man öppningen till 90cm har man 1,8m kvar. 60cm går bort till vinkeln 120, kvar, med en 90 bred häll blir det i minsta laget, men funkar 20 cm mot dörren och 10 mot vinkel. Om man inte sätter hällen i hörnet, vill säga.
 
Då föreslår jag också häll och ho på samma sida. De kyl/frys står nu borde det väl iaf vara minst 120cm? Då får ni förståss tumma på att ha hon framför fönstret men ja, man kan inte få allt och särskilt praktiskt är det inte heller. Jag har provat :) gör ni på det sätter kan ni få plats med kyl/frys och högskåp där spisen är belägen på er ritning och således skippa överskåp över den långs bänken = stort, ljust, öppet kök.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Vad roligt med en massa tankar! Jag ska läsa ordentligt en gång till och se om jag kan rita upp några av era idéer också.

Men föst lite kommentarer:

Anna_H: I skafferiet skall det inte finnas de skatterivaror vi dagligen använder. Mer korrekt är nog att kalla det köksförråd. Tanken är att våra köksmaskiner primärt ska bo där, tillsammans med delar av återvinningen samt de varor som sällan används (alkohol, såspulver, konserver, godis och kakor typ).

Gnagare och Luscious:
Häll och utslagsho (och vatten) finns på samma sektion, dock sitter det även en till ho på samma sida som diskmaskinen. Tänker ni att det ändå fungerar dåligt? Väggen där hon är placerad under fönstret är ungefär 340lång, till höger om fönstret är väggen ungefär 120cm och till vänster dryga 90cm.

Thomasx
Ja, det är många saker man kunde önska var annorlunda i planeringen :) Dock är vi ganska ointresserade av något större byggprojekt än köket i sig.

Vi har funderat på att bygga in köket i genomgångsrummet också, dock behöver vi inte ett kök som är så stort.
Genomgångsrummet håller på att förvandlas till ett gästrum, där pardörrar i båda öppningarna alltid står öppna förutom när det nyttjas och då faktiskt blir ett avskiljt rum utan att för den delen behöva bygga väggar som hindrar flödet av såväl familj som ljus :D
Dock ska jag rita upp din idé och se hur du tänker, det är lite svårt att följa i bara text =)
 
Om väggen är 340 cm så ska ni väl få plats med både ho och häll där? En ho tar 60 cm och er häll 90, då återstår 190cm till arbetsyta. Klart bästa lösningen i mina ögon.
 
Jag hade helt klart haft ho och häll på samma om det går. Den ytan är ovärderlig :) samt att ni då kan få en sida helt utan överskåp och en sida snyggt stilren men bara högskåp + kyl/frys... Skapar enligt mig ett ljusare rum att kunna undvika överskåp runt fönster. Känns mer enhetligt också :)
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Nu har jag ritat och klurat igen.
Både på detta förslag samt på lite andra gamla godingar och andra alternativ efter era synpunkter.


Gör man som Gnagare och luscious föreslår så ser jag dessa positiva saker:
* ungefär 120 cm arbetsyta mellan häll och ho - vilket är toppen!
* Att samla vitvaror och skafferi och kanske även städskåp längs väggen i högskåp gör att det blir väldigt rent och snyggt - samt rymmer en himla massa!
* Matplatsen kan förbli i mitten av köket, där vi gillar den bäst.
* Finns utrymme kvar för skafferi i hörnet.


Men jag ser även vissa problem:
* för att få 120 cm bänkyta måste jag ha DM mellan häll och ho - det tror jag inte riktigt på.
Byter jag plats så att DM står längst in mot väggen följd av ho så krymper min arbetsyta till 1m, vilket fortfarande är ok, bara inte lika bra.
* det saknas naturlig yta för att ha espressobryggare, vattenkokare och brödrost som alla används dagligen framme.
* Det finns bara en arbetsyta, så skulle man råka vilja göra flera saker samtidigt i köket så går det inte riktigt.

Utifrån det kommer då här ett nytt förslag efter er input.
Bättre?

kök 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kök 2 ovan.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Linjo skrev:
Utifrån det kommer då här ett nytt förslag efter er input.
Bättre?
Betydligt bättre.
Om jag fick måtten rätt borde det vara gott om plats. 3,9 x 6 m?
Lite dåligt med bänkyta, men det går ju faktiskt att använda köksbordet i nödfall.

Det där ensamma hörnskåpet ser som sagt väldigt ensamt ut.
Jag hade hellre satt ett lågt sideboard/vitrinskåp under fönstret, med samma luckor och bänkskiva som övriga köket för att knyta ihop allt.

Bänkskivan vid kyl och frys känns inte som om den kommer användas som arbetsbänk, så ett par högskåp som skafferi + städskåp hade jag prioriterat.

Går det att riva bort "klossen" på 300x600 i övre hörnet? en diskho på 600 är lite snålt.

2016-02-01.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åh Joh_81! Tack för att du även ritat upp hur du tänker, blir så mycket lättare då!

Din ritning stämmer bra med min sista och här kommer mina kommentarer på dina förslag:
* klunsen i hörnet kan man tyvärr inte lätt göra sig av med då den innehåller avloppet från övervåningen.
Fram till klunsen är det 3450 på den väggen.
* Jag vill ha bänkskivan på andra sektionen, för då kan jag ha kaffemaskin, tekokare och brödrost på den sidan. Även plats för Crockpoten :)
* Fönstren sitter tyvärr endast 67 cm från golvet, så alla former av arbetsbänkar går bort.
Däremot står där idag ett skrivbord framför fönstret och det känns bra.
* Det ledsna ensamma skåpet i hörnet är tänkt att bli större och ett riktigt inbyggt skafferi. Byggt av samma pärlspont som ska sitta på väggarna, så då tror jag att det kommer att passa in mer. (Även om alla utom jag verkar tycka att idén är sämst ;-) )
 
När man ändå håller på och ändrar sig, så vill jag här visa ett annat alternativ som funnits i mitt huvud till och från.
Byter vi plats på altandörr och fönster, så kan vi bygga ett kök runt hörnet.
Då försvinner mitt älskade hörnskafferi, men å andra sidan får jag hur mycket bänkskiva som helst och också underskåp i mängder. Också ett skafferi, men smalare bredvid kyl/frys.

Det går inte att möblera ut helt på den väggen med fulldjup, för då blir det för trångt mellan bord/stolar och entrén till köket.

Detta kräver dock mer avancerade ingrepp i fasaden, och fördyrar köksprojektet en hel del...

kök dörrfytt.JPG
kök dörrfytt2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
Angående diskhon så valde vi en ho som är 500 x 400 och det är alldeles tillräckligt! Inga problem att diska stora pannor eller plåtar. Så nöjd att vi skippade dubbla, mindre hoar till förmån för en större.
 
När jag började studera Samhällsbyggnad var det en enda sak vi lärde oss om kök (vi som inte blev arkitekter) och det är att man ska minimera ett avstånd och det är avståndet mellan följande tre punkter

Spis-kylskåp-diskho

I dagens moderna kökstänk får man kanske lägga till diskmaskin och ev Inbyggnadsugn men poängen kvarstår. I ett kök rör du dig oftast mellan dessa vid matlagning och för ett optimalt kök ska dessa ligga i triangel och så nära som möjligt men ändå får utrymme att röra sig. Edit: Glömde säga att man ska inte behöva runda något när man går mellan dessa punkter, inget bord eller dyl. ivägen

Ha det som utgångspunkt iaf, sen kan man aldrig få för mycket arbetsyta! Minimum skulle jag säga är 2x1,5m om man kan. Helst 2st 2m bänkar

Ditt sista förslag är det jag tror är det bästa, dvs det med flyttad altandörr!
 
Redigerat:
Linjo skrev:
När man ändå håller på och ändrar sig, så vill jag här visa ett annat alternativ som funnits i mitt huvud till och från.
Byter vi plats på altandörr och fönster, så kan vi bygga ett kök runt hörnet.
Då försvinner mitt älskade hörnskafferi, men å andra sidan får jag hur mycket bänkskiva som helst och också underskåp i mängder. Också ett skafferi, men smalare bredvid kyl/frys.

Det går inte att möblera ut helt på den väggen med fulldjup, för då blir det för trångt mellan bord/stolar och entrén till köket.

Detta kräver dock mer avancerade ingrepp i fasaden, och fördyrar köksprojektet en hel del...

[bild]
[bild]
Now where talking! ;)

Klart mycket bättre.
Det är lite det här stuket jag var ute efter med mitt förslag nedan, men då med vinkeln åt andra hållet, just för att slippa fasadingrepp som ju blir en större förändring än att ha vinkeln åt andra hållet. Det som kan ställa till det är kulverten i hörnet som jag inte noterade i de första bilderna. Den får man fundera över hur man kan/ska hantera i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.