Tyresö
Men då är ju inlägg #10 ett riktigt bra förslag: Spänn ett murarsnöre mellan 2 käppar och mät murarsnöret med en vanlig tumstock. Markera med en tuschpenna på murarsnöret, vid varje omtag. Billigt, enkelt.
 
True. När man gör på det sättet. Själv mätte jag ju snöret först och drog ut det sedan. Och då var det förbaskat svårt att veta hur mycket man skulle spänn det....

Nu har jag så många bra förslag så att detta helt enklet inte kan misslyckas. Den stora frågan är ju nu när snön kommer att försvinna så att jag får kasta mig ut och börja gräva och mäta. :D
 
Thomas59
Rebeckaf skrev:
Thomas: Nja, jag tror skilladen 70 meter "fågelvägen" och 70 meter över alla sorkhögarna blir för stor. :)
oki, tja är det inte platt får du nog problem oavsett vilken typ av "snöre" du använder.
 
Tyresö
Thomas59 skrev:
oki, tja är det inte platt får du nog problem oavsett vilken typ av "snöre" du använder.

Men att hålla ett "snöre" högre upp än sorkhögar är väl inga problem?
 
Om tomtpinnarna är på olika höjd i förhållande till varandra, tänk på att avståndet på kartan är enligt ett tänkt horisontalplan. Så avståndet i verkligheten är längre än det på kartan angivna!
Mvh/Abbe
 
Abbe: bra tips. Har dok ingn höjdskillnad att tala om mellan pinnarna, bara lite kullrig mark mellan dem. Kan säkert hjälpa någon annan dock.

Tyresö: skaffar jag en sån där tror grannarm att jag ska böja inom dödgrävarbranchen. :)
 
Tyresö
Rebeckaf skrev:
Tyresö: skaffar jag en sån där tror grannarm att jag ska böja inom dödgrävarbranchen. :)

Hahaha, även dödgrävare använder såna....

Dom är riktigt effektiva och det ångar riktigt rejält när dom tinar upp marken - speciellt när dom riktiga 9 KW-mattorna används. Du kan säkert räkna ut hur elmätaren skenar iväg när dom på storbyggen ska tina upp en enorm yta för att kunna göra markarbetet inför formsättning till en stor lagerlokal-platta.
 
Tyresö skrev:
Men att hålla ett "snöre" högre upp än sorkhögar är väl inga problem?
När jag gick i högstadiet pryade jag på Stadsingenjörskontoret. Vi åkte runt och mätte en massa husbyggen och annat. De hade koll på hur mycket man mätte fel pga slack, vilket var mer än vad jag trodde. (Fast hur mycket det rör sig om kommer jag inte ihåg.)
 
Har du provat att mäta i Google Earth?
 
Antar att mängden slack beror på vad man väljer stt mäta med. Jag får helt enkelt hoppas på att träffa rätt på första försöket. Och i slutändan finns ju alltid hjälp att tillgå från stadsbyggnad (och betala för).

Ang google earth så är det nog inte tillräckligt exakt för deta ändamål. En bra sattellitpryl kan väl ge mig träffsäkerhet på typ 10 meter (som bäst) och då blir det ett stooort hål. :)
 
Hyr en avståndslaser med mottagare så behöver du aldrig fundera på slack, gupp, stretch osv.
 
Ja, en riktigt avståndsmätare borde ju vara det enda rätta? Och som Nimajneb skriver hyra en, då det nog blir lite väl dyrt i inköp :p
 
Men om det nu finns gränsrör någonstans i marken och det är dessa du vill hitta så är väl en metalldetektor ganska given?
 
Kanske kan hyra båda på en gång. Har kollat in detektor på blocket för fyrahundra spänn annars. Något kinamärke förstås men antar att man inte kan kräva mer för de pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.