Borrade i maj 210m för 10kw värmepump, Huset är 170 m2, 15 radiatorer. Har kört med ved innan men känner att jag är klar med den fasen i livet.

mvh
 
Har läst fler som tröttnat på ved. Dessutom ligger huset i ett villaområde så vedeldning är tveksamt om man klarar utan klagomål även med miljögodkänd panna. Och oljepannan har en kalkad VV-beredare så den får ändå bytas. Vill därför satsa på BV.

Sedan kommer jag att ha kvar min LLVP och ett par elradiatorer sparade i garaget så skulle VP:n gå sönder är det inte full panik (förutom varmvattnet men huset fryser i alla fall inte sönder).

/Anders
 
Får vara speciell om skall hålla på med ved. Jag tror också att man främst skall göra det om man har behov av högtempererat system för då blir inte driften så billig med andra alternativ iaf. Så verkar ju inte fallet vara med dig.

Men kolla som sagt upp jordvärme om du har storleken för det.
 
Jordvärme är otänkbart för mig eftersom tomten ligger i utkanten av området med mycket berg och skog. Finns inte plats för slingorna. Däremot LVVP skulle kunna vara ett alternativ men jag tror dels att BV ger lägre driftskostnad och dels ökar värdet mer. Så gott som alla 60-70-talshus i"finare" områden har konverterats till BV om det inte är ursprungliga ägaren som säljer. BV uppfattas som ett "bättre/finare" system av de flesta, statusen ökar helt enkelt och jag tror det höjer värdet. Kan ju tyckas som en töntig uppfattning men jag ser mitt värmesystem från en rent ekonomisk synvinkel. Finns liksom ingen romantik att bevara i en oljepanna.

/Anders
 
Jag byter från ved till bv dels för att de andra i familjen har noll i intresse för att hålla på med veden, är less att hålla på med slitet själv innan det kommer in i pannan, för blligare kommer det inte bli än veden är ju glasklart men jag skall återkomma med siffror kontra ved/bv. Om jag förmodan måste sälja mitt hus så vet jag att det blir sju resor lättare att sälja det än med vedpanna i området vi bor i.

mvh
 
Redigerat:
Jugend skrev:
Får vara speciell om skall hålla på med ved. Jag tror också att man främst skall göra det om man har behov av högtempererat system för då blir inte driften så billig med andra alternativ iaf. Så verkar ju inte fallet vara med dig.

Men kolla som sagt upp jordvärme om du har storleken för det.
Ved eldning i alla fall ett modernt system med acktank funkar dåligt mot högtemp system behöver huset 80 grader i framledning så får inte acktanken sjunka mycket i temp innan det blir kallt inne. Har man högtemp och inte vill åtgärda det så får man fundera på pellets eller vp som fixar höga temperaturer en rätt vanlig vp i dag ordnar ju 65 grader fram enbart med kompressorn och 70 grader med hjälp av elpatron.
 
smurfen72 skrev:
Ved eldning i alla fall ett modernt system med acktank funkar dåligt mot högtemp system behöver huset 80 grader i framledning så får inte acktanken sjunka mycket i temp innan det blir kallt inne. Har man högtemp och inte vill åtgärda det så får man fundera på pellets eller vp som fixar höga temperaturer en rätt vanlig vp i dag ordnar ju 65 grader fram enbart med kompressorn och 70 grader med hjälp av elpatron.
Där har du helt fel, hur länge tanken räcker har i praktiken inget med framledningstempen att göra. Det är att hålla låg returtemp och skiktning som är intressant. En välskiktad tank är inte tom förrän hela tanken nått returtemp.
 
jensaro skrev:
Där har du helt fel, hur länge tanken räcker har i praktiken inget med framledningstempen att göra. Det är att hålla låg returtemp och skiktning som är intressant. En välskiktad tank är inte tom förrän hela tanken nått returtemp.
Du har delvis rätt att det fungerar bättre med bra skiktning. Men det är ingen tvekan om att du kan ta ut mer energi ur tanken om systemet kräver lägre framledningstemperatur.
Mängden användbar energi i tanken räknas ut genom multiplikation av värmekapacitet,skillnad i temperatur och antalet liter vatten vilket visar att större temp skillnad ger mer energi.
 
Om man efter eldning har 90grC i hela tanken och efter tömning med returtemp 30grC har 30, så har du plockat ut en viss mängd energi. Detta oavsett framledningstemp. Punkt slut.
 
Men har man 80 graders framledning och 30 i retur så har man inget högtemp system i alla fall inget som inte funkar till vp. Om man ökar flödet i systemet och kör 64 graders framledning med 46 i retur så kan man skaffa vp och slippa jobbet med ved eller om systemet klarar högre flöde 60 graders framledning och 50 i retur.
 
Högtemp när det gäller BV är allting över 35 grader i framledning :wow:. Alla COP-värden brukar anges vid 35 grader, sedan anger man vid 45-50 också men då är COP klart lägre. Så egengligen skulle jag bygga om hela huset till golvvärme. Nu kommer detta inte att hända utan jag byter alla 30 cm höga radiatorer till 50 cm höga aluminiumkonvektorer i ställer.

Detta kostar 20 tusen i material (gör jobbet själv) men det behövs för att kunna värma huset. I vintras hade jag 50 grader i framledning och det räckte ine. Tyvärr orkade inte min 9 kW elpanna som är dockad till oljepannan mer men helt klart måste jag byta radiatorerna.

/Anders
 
TS du verkar ha tänkt på allt. (y)
Riktigt bra genomförd undersökning inför bytet.

Smurfen - kanske överdrivet av mig att skriva högtempererat system. Men det blir klart sämre effekt om du har behov av att köra ut högre temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.