M Marcussjogren skrev:
En uteluftsventilerad krypgrund bygger väl i sin bästa dager även på att du har en murstock som värmer utrymmet lite?
Lite åt varmgrundshållet fast inte så väl kontrollerat.
Ja, framför allt har jag en frånluftspanna och utluften från denna går ut i en av krypgrundens delar. Således bir det där ett övertryck med relativt torr och varm luft, som jag antar både torkar ut och hindrar luft utifrån att ta sig in. Jag funderar på att göra ett fulhack och leda in den utluften med rör in i de övriga två sektionerna i krypgrunden för att få samma effekt där. Eller kan det blir nåt strul som jag inte tänker på?
 
Inneluften är sällan särskilt torr och ska inte blåsas in i en kall grund.
 
useless useless skrev:
Inneluften är sällan särskilt torr och ska inte blåsas in i en kall grund.
Jag har hört det också, men 2006 när de byggde in frånluften så la de utloppet i krypgrunden, och den delen av krypgrunden är med råge torrast, ligger mellan 65-70% RF. Inneluften ligger sällan däröver. Så intuitivt borde det bli bättre i övriga delar om jag leder in frånluften dit, men enligt din - och andras liknande - rekommendation så borde det bli sämre. Får vänta och se vad som händer nu med plasten, stenlim verkar vara giftigt men med en skyddsmask ska det nog gå bra.
 
Att relativa fuktigheten är lägre där beror förmodligen på att luften är varmare. Dock kvarstår problemet att luftens absoluta fuktigheten är högre och därmed är risken att vatten kondenseras mot kalla ytor större.

Stenlim är inte så giftigt att du behöver skyddsmask. Däremot avger det mindre mängder giftiga gaser under en längre tid, men den lilla mängd som behövs för att dra en sträng runt grunden är ofarlig. Dessutom är det ju inte i ett utrymme där du vistas dagligen.
 
Nu sa jag inte att det var särskilt farligt och jag har inte alls pratat om skyddsmask.

Frågan jag svarade på var om det fanns några nackdelar och det var det jag tänkte på, hur jag skulle agerat då det ofta finns snällare alternativ.

För övrigt är det inte ångor man ska vara försiktig med utan hudkontakt.
 
useless useless skrev:
Att relativa fuktigheten är lägre där beror förmodligen på att luften är varmare. Dock kvarstår problemet att luftens absoluta fuktigheten är högre och därmed är risken att vatten kondenseras mot kalla ytor större.

Stenlim är inte så giftigt att du behöver skyddsmask. Däremot avger det mindre mängder giftiga gaser under en längre tid, men den lilla mängd som behövs för att dra en sträng runt grunden är ofarlig. Dessutom är det ju inte i ett utrymme där du vistas dagligen.
W witten skrev:
Nu sa jag inte att det var särskilt farligt och jag har inte alls pratat om skyddsmask.

Frågan jag svarade på var om det fanns några nackdelar och det var det jag tänkte på, hur jag skulle agerat då det ofta finns snällare alternativ.

För övrigt är det inte ångor man ska vara försiktig med utan hudkontakt.
Ah, tack, men det låter ändå som något man helst inte har under huset som under lång tid sipprar upp. Allt har sina sidor.
 
Nej då det avger inte något farligt till luften utan det var bara det otrevliga att hålla på och kladda med det i ett trångt utrymme jag menade :)
 
En uteluftventilerad krypgrund är idag betraktad som en riskkonstruktion och någonting som du bör försöka bygga bort, särskilt om du redan har konstaterat påväxt av mögel.

Det hela kommer sig av att grunden under sommarhalvåret är kallare än uteluften och om uteluften då tillåts komma in och kylas av så blir den relativa luftfuktigheten för hög (samma med din inomhusluft som du trycker ned där, tyvärr). Har du t.ex luft som är 20 grader varm och med en relativ fuktighet på 60% så innehåller den 8,65g vatten per kilo luft. Låter du den luften komma in i grunden och kylas ned till 15 grader, så har du plötsligt en relativ luftfuktighet på 82%, vilket är gynnsamma förhållanden för mögel. Eftersom kall luft klarar att att hålla mindre fukt än varm så kommer du alltså närmare 100% med samma mängd vatten i luften (g/kg) när du kyler ned den, om du kyler ned luften i exemplet ovan till 12 grader så når du 100% och vattnet börjar fällas ut som dimma eller kondens.

Ett sätt att komma ifrån fenomenet är att höja temperaturen i grunden rejält, dvs bygga om den till en varmgrund, vilket kräver mycket isolering eftersom berggrunden kyler effektivt. Ett annat sätt är att stoppa omgivande luft från att komma in i grunden och aktivt avfukta.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Visst ja. Om du bestämmer dig för att täta grunden, se till att dra om utblåset från frånluftsvärmepumpen som första steg. Annars skapar du ett övertryck i grunden som skjuter upp unken källarluft i boendemiljön.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.