Vi planerar att installera solceller på fritidshuset som redan är nätanslutet och vill ha möjlighet att leverera el till nätet. Samtidigt är en viktig orsak till solcellsvalet att kunna gå över till ödrift vid strömavbrott, så automatisk bortkoppling från nätet krävs.
Nu till själva frågan: Alla diskussioner om off-gridlösningar jag hittat verkar förutsätta batterilager och det är naturligtvis rimligt att de flesta vill ha el även efter solens nedgång, men vi skulle strängt taget klara oss med el när den råkar finnas för att låta pumpen till den djupborrade brunnen fylla på hydroforen, ladda powerbanks, låta 4G-routern skicka lite temperaturdata och låta luftvärmepumpen stödvärma medan solen tittar fram (kamin och vedspis finns). Är det vettigt att planera för ödrift utan batterier eller riskerar det bli så svajigt att inkopplade strömförbrukare bara mår dåligt av att elen kommer och går hela tiden? Och blir prisskillnaden så liten att det ändå inte spelar någon roll utöver att jag alltid föredrar så enkla system som möjligt och framförallt skyr komponenter som åldras?
 
Hej,
Bra och tydligt formulerad frågeställning.
Om ni ändå ska sätta upp en vanlig nätansluten solcellsanläggning, så är det ganska enkelt att få det du frågar efter.
Min rekommendation är en anläggning med en växelriktare typ Fronius GEN24.
Den har en utgång där det finns möjlighet att sätta ett vägguttag där man kan ta ut ström även vid strömavbrott, under förutsättning att det finns sol, eller åtminstone är tillräckligt ljust för att den effekt som man vill ta ut ska produceras. Merkostnaden för en GEN24 jämfört med en vanlig Fronius är 10 000 - 20 000 kr. Om man vill kan man komplettera med batteri senare, men det behövs inte annars.
Uttaget är bara enfas, så man kan inte driva en trefaspump från uttaget. Vill man ha trefas, så blir det batteri mm och en helt annan kostnad,
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om du tänker dig att ha någon typ av motorer (vattenpumpar, kompressorer till kyl/frys etc.) anslutna blir det knepigt pga startströmmar så åtminstone ett mindre batteri är bra om du tänkt dig driva sådant. Det står även i manualen till den produkt som @Lars Ivarsson refererade.
 
  • Gilla
Lars Ivarsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte provat gränserna för en GEN24 ännu. Det finns på min todo-list. :)
Men min erfarenhet är att kompressorerna i kyl/frys inte är så svåra att starta även om man bara har en enkel växelriktare från batteri. Så jag gissar att det inte skulle vara några problem med en GEN24 utan batteri.
Men det återstår att testa. Jag prioriterar upp det på min todo-list :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ja det vore intressant att höra återkoppling från erfarenheter från skarpa prov, det kan nog fungera, åtminstone ibland och under kontrollerade former. Hittade en annan diskussion om svårigheten att starta kyl på enbart omriktare. En relevant poäng är bl.a. samtidiga motorstarter om du har flera motorer anslutna.

Fördelen med ett batteri är att det är mycket bra på att hantera transienta förlopp, vilket minskar begränsningar på både last- och omriktarsidan. Det behöver ju inte vara ett batteri med särskilt hög kapacitet heller.

Hittade exempel på startströmskurvor på nätet här (amerikansk så 115 VAC och 60 Hz).

Graf över startströmskurvan för en kyl, visar strömförbrukning över tid efter start.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tellybro och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag fått hem min Fronius GEN24 10 kW.
Nu ska jag bara få tid att skruva upp den på väggen och börja testa. Paneler har jag redan uppe, kopplade till en annan växelriktare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Ja det vore intressant att höra återkoppling från erfarenheter från skarpa prov, det kan nog fungera, åtminstone ibland och under kontrollerade former. Hittade en annan diskussion om svårigheten att starta kyl på enbart omriktare. En relevant poäng är bl.a. samtidiga motorstarter om du har flera motorer anslutna.
Hej

Jag tittar på vad man behöver för att klara av ett strömavbrott.

När det gäller elförsörjning är lågt energibehov för de apparater man behöver i drift under strömavbrottet viktigt.

Det finns problematik med startströmmar hos elmotorer som driver kompressorn i kyl och frys.

De senaste åren har man börjat använda varvtalsstyrning av kompressorerna i kyl och frys för att bättre klara ett lågt elenergibehov. varvtalsstyrningen innebär bland annat att motorn matas med en bättre trefasspänning (roterande elfält) än vid användning av kondensator för att skapa det roterande fältet.

Varvtalsstyrningen innebär dessutom att ”startströmmen” till kompressorn minskar.

#430 i en tråd ” Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” har jag bland annat testat samtidig drift av tre varvtalsstyrda enheter, ett frysskåp, ett kylskåp samt en frysbox från ett 12V batteri med en enda 500 VA inverter.

https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-29
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Jag tittar på vad man behöver för att klara av ett strömavbrott.

När det gäller elförsörjning är lågt energibehov för de apparater man behöver i drift under strömavbrottet viktigt.

Det finns problematik med startströmmar hos elmotorer som driver kompressorn i kyl och frys.

De senaste åren har man börjat använda varvtalsstyrning av kompressorerna i kyl och frys för att bättre klara ett lågt elenergibehov. varvtalsstyrningen innebär bland annat att motorn matas med en bättre trefasspänning (roterande elfält) än vid användning av kondensator för att skapa det roterande fältet.

Varvtalsstyrningen innebär dessutom att ”startströmmen” till kompressorn minskar.

På #430 i en tråd ” Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” har jag bland annat testat samtidig drift av tre varvtalsstyrda enheter, ett frysskåp, ett kylskåp samt en frysbox från ett 12V batteri med en enda 500 VA inverter.

[länk]
Ja det där låter som en intressant minimal lösning för en off-grid lösning med bara ett mindre batteri för att hantera startströmmar. För den här trådens kompletthet, har du även gjort tester utan batteri och har några synpunkter på det?
 
B byabin skrev:
Ja det där låter som en intressant minimal lösning för en off-grid lösning med bara ett mindre batteri för att hantera startströmmar. För den här trådens kompletthet, har du även gjort tester utan batteri och har några synpunkter på det?
Hej byabin

I mitt fall ingår, idag, inte solceller, däremot elenergilagring i batterier och drift av elutrustning (230 V) via inverter.

Laddningen av batterierna kan sedan ske på olika sätt, i mitt fall har jag en bensingenerator, men inga solceller.

Solceller är även det möjligt, men dessa ger inte, i mitt fall, en energitillförsel på valfri tidpunkt under hela året, för laddning av batterierna.

Jag värmer, vid strömavbrott, huset med ved, och tillför den elenergi jag behöver för en vecka (bedöms idag vara 100–200 W i snitt) via en 2 kW elgenerator, (mellanlagrat i batterier) och uppskattningsvis 25–50 liter aspen-bränsle (som går att lagra flera år).

Inget hindrar att jag lägger till en mindre mängd solceller senare. Men kom ihåg att solceller är närmast en strömgenerator (och inte en spänningsgenerator) i sin egenskap,

Jag testar behov/tillgång av (el)energi just nu, och gör fortlöpande korrigeringar och samlar in erfarenheter.

Jag skrev inlägget här, med anledning av farhågor för problematik med startströmmar, som även jag ämnar hantera. Detta trots låg en effektnivå, låga energiförluster och batteridrift.
 
Redigerat:
  • Gilla
byabin
  • Laddar…
L Lars Ivarsson skrev:
Nu har jag fått hem min Fronius GEN24 10 kW.
Nu ska jag bara få tid att skruva upp den på väggen och börja testa. Paneler har jag redan uppe, kopplade till en annan växelriktare.
Jag var på en kortare utbildning i fredags och fick då höra mer om Fronius GEN24 med uttaget "PV-Point" som ger möjlighet att ta ut el vid strömavbrott när solen är uppe.
Nyheten (för mig) är att om man kompletterar med ett batteri, så kan man ta ut effekt ur PV-Point även på natten eller om man vill ta ut mer än solcellsanläggningen ger just då.
Med 50 % stöd för energilagring, så blir den lösningen ännu mer intressant. Observera att det med den lösningen är det bara i uttaget, PV-Point som man kan ta ut ström. Inte i hela huset. För det behövs det lite mer prylar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har för mig ha hört att man kan inte köra så lång tid med PV-pointuttaget. Inte dagar i sträck.
 
Jag har kollat igenom Fronius Application Guide för PV-Point och Fronius Webinar om PV-Point.
Jag hittar ingenting där om begränsningar i användandet.

Däremot brukar Fronius på utbildningar säga att deras backup power inte är avsedd för användning som kontinuerlig Off Grid. Man brukar förklara det med att växelriktaren belastas hårdare vid backupkörning.
Det är möjligt för Fronius att vid ett garantifall läsa av hur många procent av drifttiden som växelriktaren har gått som backup power.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Lars Ivarsson,
Ja, det är nog det jag hört att PV-point inte är avseddd för kontinuerlig drift.

En annan sak med Symo Gen24 10.0 Plus på 10 kW.
Om panelerna är i stånd att ge t.ex. 13 kW DC till växelriktaren, så kan visserligen 10 kW matas ut på allmänna elnätet, men de övriga 3 kW kan inte ladda lagringsbatteriet, utan de förloras.
Symo Gen24 10.0 Plus kan endast ta emot uppåt 10 kW DC, inte mer. Annars tycker man att DC från panelerna inte behöver omvandlas till AC, utan borde kunna användas som de är för att ladda lagringbatteriet. Men det går inte.
För svenska enfamiljshus är Symo Gen24 10.0 Plus på 10 kW anligen för liten, borde finnsa en på ca 15 kW. Det kommer kanske?
 
  • Gilla
Lars Ivarsson
  • Laddar…
L Lars Ivarsson skrev:
Jag har kollat igenom Fronius Application Guide för PV-Point och Fronius Webinar om PV-Point.
Jag hittar ingenting där om begränsningar i användandet.

Däremot brukar Fronius på utbildningar säga att deras backup power inte är avsedd för användning som kontinuerlig Off Grid. Man brukar förklara det med att växelriktaren belastas hårdare vid backupkörning.
Det är möjligt för Fronius att vid ett garantifall läsa av hur många procent av drifttiden som växelriktaren har gått som backup power.
Gen24 om jag förstått den rätt klarar inte full ö-drift, för det krävs lite andra grejer. Vad den klarar är att ge 3kW på nödströmuttaget när solen lyser och den kommer inte att dra mer ur panelerna även om de kan leverera mer.
Jag övervägde Gen24 själv men med ett halvårs leveranstid som inte ens var bekräftad och bra mycket dyrare än deras Symo så valde jag till slur den senare. Nödström kan lösas på annat sätt som batteri med laddare och inverter. Eventuellt koppla om ena strängen för att ladda (om jag kan hitta en laddare som tål 600VDC in).
 
Ska man ha full ödrift, dvs ha ström när även elnätsbolaget har strömavbrott då behöver man en elnätsomkopplarbox. Den säkerställer att inte ström matas ut på allmänna elnätet när man kör sin ödrift.
Det finns en sådan nätomkopplingsbox(reservkraftomkopplingbox) Enwitec 10015613-V1.0 just för Fronius Symo. Kostar nog ca 15000 kr. Den är 622 x 338 x 161 mm, ganska stor. Den har en inbyggd Fronius Smart Meter.
 
  • Elnätsomkopplarbox Enwitec för Fronius Symo med inbyggd Fronius Smart Meter, öppen med synliga komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.