S
Se till att dagvattnet från stuprören verkligen tar sig ifrån huset och inte läcker ner i marken nära väggarna. Detta tycker jag är det absolut viktigaste och bör undersökas innan man ger sig på symtomen. Det är ju många kubikmeter varje regnväder. Jämför det med de få liter man kan få bort med en avfuktare.

Jag är verkligen ingen expert, men tycker spontant att det är en dålig lösning att stänga in fukt med täta skikt. Jag håller med Silver78 som beskriver hur fukt vandrar vidare och till slut når något som kan mögla.

Avfuktare tycker jag låter som en bra lösning. Däremot vänder jag mig lite mot rekommendationen att vädra på vintern. Har du en avfuktare blir det billigare att köra den jämfört med att släppa in kall luft och värma den. Dessutom för utomhusluft med sig pollen och damm. Eftersom det inte är bostadsutrymmen så finns det ingen anledning att få in syre och ut koldioxid.

Sätt gärna in ventilationshål mellan rummen, helst med fläktar i. Ett hål i taket som blåser varm och torr luft från avfuktarrummet och ett hål vid golvet som blåser in kall och fuktig luft till avfuktaren. En billig gör-det-själv-lösning är att sätta in 12V fläktar för datorer.
 
Hej!
Har du läst om Solarventis källaravfuktare?
Se Solarventi.se
/Bo
 
S STB skrev:
Se till att dagvattnet från stuprören verkligen tar sig ifrån huset och inte läcker ner i marken nära väggarna. Detta tycker jag är det absolut viktigaste och bör undersökas innan man ger sig på symtomen. Det är ju många kubikmeter varje regnväder. Jämför det med de få liter man kan få bort med en avfuktare.

Jag är verkligen ingen expert, men tycker spontant att det är en dålig lösning att stänga in fukt med täta skikt. Jag håller med Silver78 som beskriver hur fukt vandrar vidare och till slut når något som kan mögla.

Avfuktare tycker jag låter som en bra lösning. Däremot vänder jag mig lite mot rekommendationen att vädra på vintern. Har du en avfuktare blir det billigare att köra den jämfört med att släppa in kall luft och värma den. Dessutom för utomhusluft med sig pollen och damm. Eftersom det inte är bostadsutrymmen så finns det ingen anledning att få in syre och ut koldioxid.

Sätt gärna in ventilationshål mellan rummen, helst med fläktar i. Ett hål i taket som blåser varm och torr luft från avfuktarrummet och ett hål vid golvet som blåser in kall och fuktig luft till avfuktaren. En billig gör-det-själv-lösning är att sätta in 12V fläktar för datorer.

Jag bygger vidare med all kunskap jag får av er. Nu har jag kommit fram till följande:
1. Stänga alla ventiler hela året.
2. En avfuktare i tvättstuga (pga kondenstumlare) samt en avfuktare i hallen.
4. Konvektorelement i hallen kopplat till fjärrvärmen.
5. Sätta billiga badrumsfläktar som trycker in den torra luften i de stängda rummen. Jag tror knappt det behövs något utblås från rummen för de är så otäta ändå så det sipprar nog ut lite varstans.
6. Sist men inte minst, placera ut hygrometrar och hålla kolla på värdena
 
Jag tror du har lyckats sortera ut det vettiga och filtrera bort de värsta dumheterna i tråden. Kör på och var med på att det tar ett tag innan avfuktaren lyckats torka ur, den kommer alltså att få jobba hårdast i början. Jag hade pölar på golvet i gamla huset på sommaren, trots dränering, men det var bara kondens. Blev hur bra som helst med lite dörr-diciplin sommartid plus avfuktare.
 
Jag kör två stycken
WOODS SW22FW i en källare på 125 kvm. Huset är byggt som ett "L" därav två stycken. Året runt mellan 30-45% relativ fuktighet. Kostnad ungefär som ett par stationära PC. När gäster kommer och sover i gillestugan, stänger vi av nattetid. No problem.

Utan dessa stannar fukten på 75% efter ett par dagar, dörrar går inte att stänga/öppna. Jag tänker inte dränera, trädgården som vi i viss mån köpte huset för blir förstörd och pga ålder hinner jag inte renovera den till nuvarande skick innan jag dör.
Det är inget alternativ. De enda problem jag har är att när vi är borta på sommaren, c:a två månade, finns ingen hemma
för att tömma kondensvatten, jag måste ha slang liggande på källargolvet till avlopp en bra bit från avfuktarna.

Jag har accepterat detta och har noll (0) problem men måste komma ihåg att spola slangen 2ggr per år fär att få bort "microbiell tillväxt" på slangens insida, annars hamnar vattnet på fel plats.

Har fungerat sedan 2007, utan avbrott.

Värmen som genereras är den som gick åt för att förgasa vattnet till vattenånga (du har betalt den) efter att fukten tagit sig in i källaren, det är ingen vinst, mera plåster på såren. Om man kan reglera värmen i källaren för sig, är det kanske en viss vinst annars får man ta en varmare källare och en viss förlust i och med att källaren kanske blir varmare (18 grader i stället för 16 eller så) än vad som är absolut nädvändigt. Det är inte fallet i mitt hus, vi kör som det är utan att att värmeräkningen blir det minsta problematisk.
Mvh Per
 
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.