Jag har en odränerad källare i hus som är byggt 1940. Det trycker in ganska mycket fukt i väggar och ställer man ex en låda på golvet så är den snabbt fuktig. Hur håller jag denna källare någorlunda torr bäst. Det är inget alternativ att dränera i nuläget. Just nu känns det som att jag har ett mellanting där jag har alla ventiler öppna och kör med två avfuktare dygnet runt i de fuktigaste rummen.
Är det bästa att stänga alla ventiler nu på sommaren och köra med avfuktarna och sedan öppna ventilerna och stänga avfuktarna på vintern?
 
  • Gilla
Stenis99
  • Laddar…
Ja du har ju redan sagt att du inte kan stoppa vattnet och fukten från att komma in.
Ventilation är ju bra om luften du tillför innehåller mindre luftfuktighet än den som är i källaren.

Annars är det ju bara köra avfuktare för fullt. som du redan gör.

Men annars är det ju bara som att ösa ur en båt som läcker istället för att täta läckan. Bästa är att se till att ta tag i dräneringen.
Är det en så fuktig källare skulle jag inte använda den.
 
  • Gilla
Yderfält
  • Laddar…
Jo jag förstår att det inte är något vidare. Det är ju mest under dessa månader som det är ett problem. I de två rummen jag har avfuktare så är allt torrt och fint. Frågan är om man ska stänga ventiler och försöka ventilera runt luften inne i källaren med fläktar eller om man ska ha lite cirkulation genom att ha ventilerna öppna. Jag har en källare på ca 150m2 så det är svårt att nå överallt om man inte har cirkulation
 
Som jag förstår din beskrivning kommer det in vatten genom grundmuren. Då är nog det första konstaterandet att man måste undvika att ha organiskt material såsom kartonger i kontakt med plattan.

När det gäller avfuktare finns det inget absolut svar. När det är en lägre absolut luftfuktighet ute än inne kan du stänga av avfuktaren och ventilera. Problemet är att veta när så är fallet. När avfuktaren är igång bör du inte ventilera.
 
A Avemo skrev:
Som jag förstår din beskrivning kommer det in vatten genom grundmuren. Då är nog det första konstaterandet att man måste undvika att ha organiskt material såsom kartonger i kontakt med plattan.

När det gäller avfuktare finns det inget absolut svar. När det är en lägre absolut luftfuktighet ute än inne kan du stänga av avfuktaren och ventilera. Problemet är att veta när så är fallet. När avfuktaren är igång bör du inte ventilera.

Ok tack för svar. Som det ser ut nu så stänger jag ventilerna och skapar någon form av cirkulation på luften så att avfuktarna når överallt. Så kan man öppna ventilerna mot vintern till.
Frågan är om det kanske är så pass fuktigt att man tjänar på att hålla stängt och köra avfuktarna på vintern med. Man släpper ju ut massa värme genom ventilerna också. För jag antar att två större avfuktare borde få ner luftfuktigheten i källaren mer, än vad utomhusluften är även på vintern?
 
Har du ingen värme i källaren? Avfuktarna ger aningen mer värme ifrån sig än de förbrukar i el. Det är nog bara du, din källare och en loggande hygrometer som kan besvara frågan med noggrannhet.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du ingen värme i källaren? Avfuktarna ger aningen mer värme ifrån sig än de förbrukar i el. Det är nog bara du, din källare och en loggande hygrometer som kan besvara frågan med noggrannhet.
ja jag får väl köpa några hygrometrar och placera ut. Nä, ingen värme i källaren blir blir aldrig under 10 grader
 
Stäng ventilerna sommartid. Du får in massor av fuktig luft. Öppet på vintern när uteluften innehåller mindre fukt.
Billig klinker på golvet hjälper bra mot inträngande fukt. Sedan kan man sätta kakel på ytterväggarna och vips har du en betydligt torrare källare till en bråkdel av kostnaden för att dränera.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Om det mest är nu på sommaren det är problem när grundvattnet är som lägst, är du säker att det är fukt genom väggen?
Låter mer som kondensfukt pga för mycket ventilation.

Oavsett tänker du rätt, stäng ventilerna på sommaren och kör avfuktare.
Sen är det öppna ventiler och lite stödvärme på vintern. eller samma som på sommaren.
Oavsett inte öppna ventiler på sommaren...
 
Claes Sörmland
Jag har varit där med en drypande våt källare på sensommaren. Det var orsakat av kondens visade det sig.

Efter att vi stängt allt och avfuktat så löste sig problemet. Men det var veckor av avfuktande och tank efter tank med fukt kom ut. Sen dess har det varit torrt. Vi kör avfuktaren regelbundet för att torka tvätten. Jag slår på den på sommaren även när vi torkar tvätten utomhus för att hålla källaren torr.
 
Tack så mycket för alla svar. Nu börjar jag förstå sambandet med att ni skriver kondens. Väggarna är kalla. Jag släpper in varm och fuktig luft utifrån som kondenserar. Att jag inte tänkt på detta innan. Men det är tur man kan fråga andra :) Jag ska genast stänga alla ventiler och istället köra avfuktarna för fullt och försöka cirkulera runt luften till alla rum. Har ni tips på att få cirkulation till en så stor källare? Det är ca 5 rum på 30m2 vardera samt ett par små.
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du ingen värme i källaren? Avfuktarna ger aningen mer värme ifrån sig än de förbrukar i el. Det är nog bara du, din källare och en loggande hygrometer som kan besvara frågan med noggrannhet.
Om man inte vill dränera finns det lite olika lösningar men då måste man säkerställa att fukten inte vandrar för högt i väggarna. Var är det som fuktigast? Är det plattan som är boven i dramat så kan man åtgärda det med ett ventilerat golv. Går att komplettera med ventilerade väggar om man så vill. En lösning som fungerar bra. Men det kostar en del. Jape är väl bland de billigare. Nackdelen är att det bygger på höjden och har man inte den bästa takhöjden så är det inget bra. Avfuktare är en absolut nödlösning och inte en permanent lösning.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Om man inte vill dränera finns det lite olika lösningar men då måste man säkerställa att fukten inte vandrar för högt i väggarna. Var är det som fuktigast? Är det plattan som är boven i dramat så kan man åtgärda det med ett ventilerat golv. Går att komplettera med ventilerade väggar om man så vill. En lösning som fungerar bra. Men det kostar en del. Jape är väl bland de billigare. Nackdelen är att det bygger på höjden och har man inte den bästa takhöjden så är det inget bra. Avfuktare är en absolut nödlösning och inte en permanent lösning.
Det är väl ändå betydligt enklare och billigare att se till att inte släppa in fukten i källaren genom att täta betongen på insidan.
Vart tar fukten från de ventilerade golvet och väggarna vägen?
 
Detta är ett litet hyreshus så rummen är förråd till hyresgäster och sedan har jag tänkt hyra ut någon av de stora rummen till magasinering. Så att kakla eller klinka eller någon annan lösning blir allt för dyrt för att betala sig. Det samma gäller dränering. Visst är det inte den bästa lösningen med avfuktare men man kan väl använda detta som en permanent lösning om man får det att funka? Eller vad skulle nackdelen vara om man får källaren torr med avfuktare?
 
M mullemeck2 skrev:
Visst är det inte den bästa lösningen med avfuktare men man kan väl använda detta som en permanent lösning om man får det att funka?
Detsamma kan ju sägas om vilken lösning som helst. Problemet är att ha det som en permanent lösning ifall det inte fungerar.

Det finns olika sätt för fukten att komma in. Om det rör sig om kondens från varm utomhusluft som kommer in och kyls av under sommaren är det nog inga problem att lösa det med en avfuktare. Så gör man ibland i krypgrunder. Däremot är det i det fallet helt verkningslöst med dränering.

Är det å andra sidan så att vatten rinner in i källaren på grund av dålig dränering så är det inte säkert att avfuktaren löser problemet. Står det en låda på golvet och fukten kommer underifrån så hindrar lådan i sig fukten från att avdunsta från golvet. Du kanske i det fallet bör informera hyresgästerna om att förvaringen inte är fuktsäker.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.