B Benniee skrev:
Vad har du använd för trä?
Det är vanliga riktiga pallkragar, inte sådana fake du köper Biltema eller Blomsterlandet.
Några målade med faluröd på utsidan och några omålade på ett annat ställe.

Omålade blir gråa med tiden men mina har lite tryck på som kanske inte är så vackert.

Skall du bygga egna så är nog gran ett bra val för pengarna. Typ vanliga klädselbrädor.
 
Fast riktiga pallkragar är väl ändå behandlade med nån typ av olja?

Har själv börjat bygga i gran, och hållbarheten bör vara ca. 10 år. Det värsta blir ju att få ut all jord om 10 år och spara den tills man byggt nästa låda och ställt den på plats😅
 
Jiji Jiji skrev:
Mest överblivet från andra projekt. Tex har vi använt vanlig ytterpanel och överblivna reglar. (Reglerna i hörnen för jag bygger på enklast möjliga vis.) Men vi har också använt trallvirke som blivit över. (Odlar mest blommor i lådorna gjorda av trallvirke.) Märker inte någon större skillnad på hållbarhet.
Jorden i lådor torkar ut i kanterna så det är i fuktigt hela tiden. När man sätter plast och liknande tänker jag att det blir kondens mellan plasten och lådan. Men det kanske bara är jag som har haft otur när jag gjort så tidigare.
Hur länge har du haft dina lådor nu då?

Vi har använt gran och satt markduk invändigt för att jorden inte ska få dra sig in i virket och påskynda nedbrytningen. Förhoppningen är ju just att jorden ska torka ut närmast kanten också så virket håller sig torrt.
 
B Benniee skrev:
Hur länge har du haft dina lådor nu då?

Vi har använt gran och satt markduk invändigt för att jorden inte ska få dra sig in i virket och påskynda nedbrytningen. Förhoppningen är ju just att jorden ska torka ut närmast kanten också så virket håller sig torrt.
Platonmatta är bättre och skyddar mot allt som kan kallas väta. Jag har halva plastpallar som är nedgrävda ca 30 cm. Och då måste det vara ett skydd för att inte joreden ska rinna ut genom hålen. I övrigt inga kommentarer på vad som används.
 
B Benniee skrev:
Hur länge har du haft dina lådor nu då?

Vi har använt gran och satt markduk invändigt för att jorden inte ska få dra sig in i virket och påskynda nedbrytningen. Förhoppningen är ju just att jorden ska torka ut närmast kanten också så virket håller sig torrt.
Det är kanske åtta år eller något sådant på de äldsta. Jag har byggt om lite så det är lite svårt att säga. Några lådor vet jag är sex år och absolut inget fel på dem alls.
Den biten som ligger mot marken är så klart mest utsatt för fukt men övriga delar torkar ö ut i kanterna. Jag ska byta en bit längst ner på en låda nu men den består av läkt så det är ju lite klenare virke i sig. Åldern på den är tio år. Det var inte en låda från början utan en del av ett litet provisoriskt staket från när vi hade hundvalp. Sen byggde jag en låda mot staketet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.