Först vill jag säga att mina badrum renoverades senaste 1969, och mitt kök ser ut som kriget pga den pågående renoveringen med rakt igenom billiga lösningar, IKEA:s skåp och befintliga vita vitvaror. :)

Så värdet på huset är inte nåpgot akut problem tycker ni, värre med månadskostnad och ev. arbetslöshet?
 
Om värdet på huset är ett problem eller ej är nog rätt så individuellt för en privatperson.

Men ett scenario som kan vara - om jag förstått det rätt också är i några fall idag - ett problem är följande: Ett par har för ett år sedan köpt(bokat) ett hus där inflyttning sker nu. Man kom överens med banken om att låna för hela kalaset och i samband med ev. flytt då sälja nuvarande bostad (bostadsrätt i centrala Sthlm). Båda parterna var då överens om att bostadsrätterna skulle kunna säljas till ett bra pris samt att när fastigheten var klar så skulle även värdet på det bli god. Den värdering som gjordes då på bostadsrätterna visade på att paret skulle ha en rätt stor egen insats. När nu marknaden fallit så blir ju värdet (som görs när allt är klart och lånen ska läggas upp) på det nya huset lägre än beräknat och förmodligen har då även priset på bostadsrätterna fallit. Priset på huset är dock detsamma..och i några fall t o m högre än vad det från början var tänkt. Alltid något extra som ska beställas....

I detta fall skulle jag nog säga att värderingen är ett problem...

Vilket som, skulle värdet på en redan belånat fastighet för privatboende vara ett så stort problem för bankerna så skulle de nog vilja ha en skriftligt värdering en gång om året.... Eller? Så är ju inte fallet. Och jag har inte hört att man ser över den biten bland bankerna...

Men som allt annat.... än så länge....
 
-MH- skrev:
Snabbare än väntat blev detta ett aktuellt problem i Stockholm.

[länk]
Var det inte just så att artikeln visade motsatsen, att det just inte är något problem?
 
imported_Anders_S skrev:
Var det inte just så att artikeln visade motsatsen, att det just inte är något problem?
Jo. Betalar man sina räntor är banken nöjd.

"Visst kan jag känna att det är jättesynd om de människor som köpte en jättedyr lägenhet, som är högt belånade och i dag går runt och vet att lånen överstiger marknadsvärdet på bostaden. Men det är ingen ko på isen så länge man betalar sina räntor och överenskomna amorteringar”, säger Rikard Josefsson, chef för kontorsrörelsen på SEB,"
 
imported_Anders_S skrev:
Var det inte just så att artikeln visade motsatsen, att det just inte är något problem?
Men det var värst vad du var grinig då. Känns det bättre med "aktuell fråga"?
 
-MH- skrev:
Snabbare än väntat blev detta ett aktuellt problem i Stockholm.

[länk]
Den länken visar ju iaf att man inte i nuläget behöver oroa sig om man sitter högt belånad.
Hur det blir med mkt fallande priser är en annan sak - banken vill ju ha en säkerhet för lånen också - även om återbetlningsförmågan väger tyngst i nuläget iaf

/K
 
-MH- skrev:
Men det var värst vad du var grinig då. Känns det bättre med "aktuell fråga"?
MH,
Nu förstår jag inte riktigt?

För mig kändes det som att du missuppfattat artikeln. Artikeln sa väl att bankerna inte ser något problem med att lånet i dagsläget kan vara större än värdet.

Hur menade du "att detta blev snabbt ett problem i stockholm"?

Och nej, jag är inte grinig. Ber om ursäkt om du uppfattade mitt svar så, det var verkligen inte så jag menade.
 
imported_Anders_S skrev:
Hur menade du "att detta blev snabbt ett problem i stockholm"?
.
Jag menade att min fråga kom på tapeten i Stockholm fortare än väntat.

Och jag läste faktiskt artikeln innan jag länkade till den.
 
Redigerat:
Okej, jag förstår. Nu... :)

Det lät som att du missuppfattat artikeln vilket jag var snabb på att kommentera.
 
Mikael_L
jag tror att om man inte tänker sälja så blir man inte påverkad av husvärdeminskning . Det blir dock svårare att låna till renoveringar som ligger utöver det nödvändigaste ...bara så att huset inte förfaller och tappar i värdet mer än marknaden bestämt.

Banker kan fex höja amorteringskrav på lånade pengar vid omläggning av ett huslån om dom är oroliga att huset tappar i värdet. Har man legat på gränsen för maxlån så blir det kännbart men kanske inte till den grad att man måste lämna nyckeln till banken.
Får man svårt att betala så kan man alltid förhandla om en amorteringsfri period som kan lätta på bördan.
Betalar man plikttroget sin "hyra" (räntor) till banken så får man nog bo kvar :).
gaia
 
En stor skillnad gentemot USA är att man i Sverige får fortsätta betala på sina lån även om huset är i princip värdelöst och kanske tom sålt på auktion.

I USA kan man i många stater, exvis Kalifornien, "walk away" och lämna huset till banken. Fastigheten är bankens enda säkerhet och dom kan inte ställa några krav på dej när dom väl tagit kåken.

Svenska banker har därmed ett betydligt bättre läge när det gäller utsikterna att få igen sina pengar.

Lite OT:
Vissa stater erbjuder dessutom - Florida är mest känt -Homestead Protection dvs man kan inte tvingas att sälja sitt hem för att betala andra skulder. Det är därför folk med financiella problem, såsom OJ Simpson, flyttar till Florida. I princip kan man vara skyldig miljarder men ändå bo i ett Mansion i Florida.
 
Vad man än gör så ska man i det allra längsta se till att aldrig aldrig aldrig hamna i en restskuldssituation efter en husaffär. Tvingas man ifrån sitt hus är det nog väldigt sällan som den exekutiva auktionen ger ett plus för stackaren som förlorat sitt boende. Det har säkert hänt det med men i vanliga fallet är det nog tvärtom.

Är man en trebarnsfamilj som råkar ut för detta och har två normala inkomster på låt säga 40-50 k per månad och tvingas sätta sig i en hyresrätt för omkring 8-10 k så finns i stort sett inget utrymme att betala av en restskuld på låt säga 500 k.
Banken kanske är snäll och ger ett blancolån på 10 år. Men troligtvis är det redan kört med en sån lösning på grund av betalningssvårigheten som ledde fram till tvångsförsäljningen. Då återstår att ligga kvar vid fogden vilket i sig ställer till tillvaron ytterligare med betalningsanmärkningen kvar tills skulden är reglerad plus 3 år.

I en budgivning under glada dagar är en höjning av budet på 500 k inget svårt att genomföra med bankens pengar. När det skiter sig är det helt plötsligt egna verkliga pengar som ska ut...vilket vem som helst förstår är mycket jobbigare.

Den situationen vill inte banken ha, inte den enskilde och i förlängningen inte samhället heller eftersom det dödar en familjs ekonomiska möjlighet till konsumtion under lång tid framöver. Så det bästa man kan göra som lite överskuldsatt är att diskutera med banken i tid.

Min fru jobbade tidigare med obeståndskunder inom en bank och det värsta som hon visste var kunder som eldade upp kravbreven och lekte struts. Sådana hamnade i ett mycket jobbigare läge än de som faktiskt förde dialog med banken. Det finns oftast en lösning som är acceptabel för båda parter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.