Om du är orolig, fixa brottanvisningar på altanen.
Kanske kan vara något... Jag ska luska vidare.
 
Lycke skrev:
- inga såna där spännband av metall som finns på ritningen. !
Finns dem på ritningen så borde dem finnas på bygget eller?
 
De glömdes bort, Cyanna. *djup suck*
Hur lätt är det att få gehör tror du, när det är ett gäng grabbiga grabbar mot en våpig sjåpig tjej som läst ritningen lite för noga? :(
 
Bob_the_builder skrev:
Svensk träinformation säger att syllen ska förankras med expanderande skruv i muren, c/c max 1200 mm.
Var har Du läst/fått fatt i den informationen?
::)
Jag har också varit lite orolig för mitt hus. Jag fick ta KA till hjälp för att få mellanbjälklaget förankrat i väggarna och den längsgåenbde värbalken i den långa delen av huset, för jag kände att upplaget om cirka 1,5 cm inte var tillräckligt och vinden skulle ta i och väggblocken bågna av någon anledning!

Bäst att skruva fast grundbjälklaget enligt något av tipsen tycker
Helena med
Sverige Stugan
 
Lycke skrev:
De glömdes bort, Cyanna. *djup suck*
Hur lätt är det att få gehör tror du, när det är ett gäng grabbiga grabbar mot en våpig sjåpig tjej som läst ritningen lite för noga?  :(
*grrrr* >:( >:( >:(

Alltså sådana hantverkare skall bytas ut direkt!!! (om man har möjlighet alltså, vilket man ju kanske inte har) Jag är HELT övertygad om att du är allt annat än en "våpig sjåpig tjej"! Säkerligen långt ifrån fullfjädrad hantverkare (för då hade du ju inte anlitat en!) men helt på det klara med vad du kan och vad du inte kan. Alltså skall du bemötas med respekt för de kunskaper du faktiskt besitter, och det du inte kan skall de förklara för dig, både nogrannt och respektfullt! BASTA!

Jaghåller med dig om att det låter knepigt, och jag antar att det finns en anledning till att spännbanden finns med på ritningen, annars skulle de väl knappast vara där? Finns det möjlighet att få tag på och prata med konstruktören av ritningen? Er KA, är han utomstående, vald av er? Jag skulle definitivt gå vidare med detta faktiskt...

Lycka till!
 
Bob_the_builder
Tack för uppmuntrande ord!
Nej, de som känner mig skulle nog ALDRIG kalla mig för just våpig och sjåpig, för jag har rätt mycket skinn på näsan... Men visst kan jag känna mig underlägsen i vissa gäng.

KA (anlitad av oss) reagerade också på detta med fästanordningen (efter att vi påpekat det), och ringde upp konstruktören som menade att banden SKA vara med, men att han naturligtvis inte kan hållas ansvarig för vad grundkillarna sedan gör. Håller jag med om. Och nu när det står ett helt hus ovanpå grunden så är det liiiite svårt för grundkillarna att ta bort plintarna som de glömde gjuta in banden i.

Men det är INGA problem, har jag fått höra. Det behöver jag INTE tänka på. Nejdå, nejdå. Huset står SÅ bra!
*dubbelsuck*
 
Lycke skrev:
Tack för uppmuntrande ord!

...för jag har rätt mycket skinn på näsan... Men visst kan jag känna mig underlägsen i vissa gäng.
Självklart! Här är en till med lite skinn på näsan som känner igen "tonen" hos en likasinnad! ;) Och då är det liksom extra jobbigt när man känner sig underlägsen, eftersom man vanligtvis inte gör det. :-/

Lycke skrev:
Men det är INGA problem, har jag fått höra. Det behöver jag INTE tänka på. Nejdå, nejdå. Huset står SÅ bra!
*dubbelsuck*
Då tycker jag att du ska kräva ett papper på att de intygar att det inte kommer att bli några problem, annars kan de tamigf*n bygga om huset! >:( Och en garanti att de "ordnar" detta OM det skulle bli problem. Borde ju inte vara något problem att få på papper eftersom det inte KOMMER att bli några problem. Och VILL de inte ordna på papper på detta, ja då får det göra om sitt jobb helt enkelt! *hård mot de hårda* 8)



 
Ha-ha :D
Just det: eftersom det INTE KOMMER att bli några problem så borde de kunna garantera en hel del. Den var bra - ska läggas på minnet!
 
Lycke! KA har också del i ansvaret här. Jag förstår att det är du som har påpekat problemmet.
Har grundkillarna fått sina pengar? Betala inte mer till dem och betala inte KA förrän du har rett ut frågan helt klart.
Jag skulle tror jag kontakta försäkringsbolaget, det är väl dem som får stå för kallaset om huset blåses i vägg närmaste 10 åren. Du är faktiskt medförsäkrat som beställare så du har all rätt att få nödvändig information för att kontakta rätt handläggare.
Berätta hur det går för dig/er.

C.
 
Du har en poäng där, Cyanna. Jag tror jag ska kolla med Folksam om de kan skicka ut någon till platsen för inspektion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.