Excel
Skulle inte säga att 5000kr eller 420kr/mån är en katastrof men det är klart, alla har olika förutsättningar. Snarare en katastrof för solcellsnasarna.
 
M
H Harald Blåtumme skrev:
Nej inte om man kör momsavräkning via egen firma, då handlar det "bara" om förlusten av energiskattsreduktionen för uppmatad el som återköpts. Såvitt jag kan se och begriper idag.
Och det är fel, så länge det gäller en privatbostad. Sätter du panelerna på en näringsfastighet så är det andra regler, det beror även på om strömmen används privat eller i företaget: https://www.skatteverket.se/foretag...ringsfastighet.4.309a41aa1672ad0c837b4e8.html
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
Sista ordet är säkert inte sagt än, tycker förslaget att ta bort 60-öringen helt utan att ersätta det med något annat är märkligt. Detta eftersom privatpersoner inte är momsredovisningsskyldiga och kan de inte dra av ingående moms för elen de köper.
Sen kommer det ett nytt val om två år, miljöpartiet har ju ett enkelt sätt att "köpa" 200.000-300.000 väljare här😂

En lösning vore att mikroproduktion får kvitta momsen på något klokt sätt.
Sen kan jag tycka att de borde ta bort subventioner helt och hållet vid nyinstallation dvs gå från 20 % till 0%
 
  • Gilla
Bragul och 4 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Sista ordet är säkert inte sagt än, tycker förslaget att ta bort 60-öringen helt utan att ersätta det med något annat är märkligt. Detta eftersom privatpersoner inte är momsredovisningsskyldiga och kan de inte dra av ingående moms för elen de köper.
Sen kommer det ett nytt val om två år, miljöpartiet har ju ett enkelt sätt att "köpa" 200.000-300.000 väljare här😂

En lösning vore att mikroproduktion får kvitta momsen på något klokt sätt.
Sen kan jag tycka att de borde ta bort subventioner helt och hållet vid nyinstallation dvs gå från 20 % till 0%
Är väl smart att fortsätta subventionera nyinstallationer om man tar bort 60 öringen kommer ju kosta 0 skatte kronor för ingen kommer göra det 🙃.
 
  • Gilla
  • Haha
Reqans och 4 till
  • Laddar…
M
Excel Excel skrev:
Sista ordet är säkert inte sagt än, tycker förslaget att ta bort 60-öringen helt utan att ersätta det med något annat är märkligt. Detta eftersom privatpersoner inte är momsredovisningsskyldiga och kan de inte dra av ingående moms för elen de köper.
Sen kommer det ett nytt val om två år, miljöpartiet har ju ett enkelt sätt att "köpa" 200.000-300.000 väljare här😂
Var glad så länge du slipper betala elskatt och moms på det du producerar och förbrukar själv, så fort de kommer på ett sätt att mäta hur mycket det är så kommer detta naturligtvis att införas av rättviseskäl! Tänk på stackarna i hyresrätter som inte kan skapa sin egen "gratis" el!
 
  • Gilla
1234bjorn och 9 till
  • Laddar…
Så med dagens moms-skatteregler så behöver man bara momsregistera sig för att få tillbaka de där 60örena
dvs som det var INNAN det gjordes så att det blev automatiskt.
så undrar om skatteveket måste anställa lite mer personal för att hantera 200tusen som helt "plötsligt" vill bli momsregisterade??
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Så med dagens moms-skatteregler så behöver man bara momsregistera sig för att få tillbaka de där 60örena
dvs som det var INNAN det gjordes så att det blev automatiskt.
så undrar om skatteveket måste anställa lite mer personal för att hantera 200tusen som helt "plötsligt" vill bli momsregisterade??
Du skall ha något att kvitta det mot också. Du får ju inte kvitta mot momsen när du köper el, om det inte är bolaget som äger fastigheten. Så kvittningen handlar i praktiken om att du slipper ta in momsen på det du säljer, mot att du slipper betala moms på investeringen.

Företag slipper inte moms, de slipper ligga ute med dessa pengar för de investeringar de gör. De måste ta in moms på det de säljer.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du skall ha något att kvitta det mot också. Du får ju inte kvitta mot momsen när du köper el, om det inte är bolaget som äger fastigheten. Så kvittningen handlar i praktiken om att du slipper ta in momsen på det du säljer, mot att du slipper betala moms på investeringen.

Företag slipper inte moms, de slipper ligga ute med dessa pengar för de investeringar de gör. De måste ta in moms på det de säljer.
Måste kolla exakt hur grannarna gjorde för en sisådär 10-12 år sen.
De skaffade solceller innan dagens variant där skattemyndigheten automatiskt fixar detta åt dig
EDIT: Medans jag fått(och får änsålänge) 60öringen automatiskt via Skatteverket så behöver grannarna hålla på med detta med momsen fortfarande
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nissens
M mnils skrev:
Tas bort från 2026 och bidraget för installation sänks till 15% 2H 2025.


[länk]

[länk]
Japp, den var inte svår att förutse, det var en tidsfråga.

Har aldrig förstått att man vågat ha med den i den långsiktiga budgeten.

Så nu lär solpanelerna inte återbetala sig innan det är dags att byta dom…
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Fadai
M mnils skrev:
Tas bort från 2026 och bidraget för installation sänks till 15% 2H 2025.


[länk]

[länk]
👎Som förväntat av en regering som är ointresserad av grön omställning. Elbilspremien försvann också.
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 12 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Batterinasare dyker upp var och varannan vecka, några vettiga kalkyker baserat på aktuella data lyser fortsatt med sin frånvaro.

Senaste var att jag skulle betala 100 kkr efter "grönt avdrag", sedan presenterades en löjeväckande kalkyl baserat på att man skulle hyra ut batterierna - grundat på data från de senaste 24 månaderna.

Inte en suck att detta kan gå ihop baserat på aktuella data från senaste året och det vet dom mycket väl. Bondfångeri.
Köpte batteri för att jag tycker det känns som en bra investering med 50% avdrag och effektavgifter som snart kommer.

Hur som helst jämför jag detta året emot förra har jag minskat min förbrukning med 380kwh emot elnätet. sålt ungefär motsvarande mindre del.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
👎Som förväntat av en regering som är ointresserad av grön omställning. Elbilspremien försvann också.
Det har ingenting med grön omställning att göra att ha solpaneler. Om de ersätter fossila bränslen så är det en sak, men det gör de inte i Sverige.
 
  • Gilla
1234bjorn och 13 till
  • Laddar…
Nissens
T Trevlig skrev:
Köpte batteri för att jag tycker det känns som en bra investering med 50% avdrag och effektavgifter som snart kommer.
Det måste vara ett rejält och billigt batteri om du skall kunna räkna hem det…
T Trevlig skrev:
Hur som helst jämför jag detta året emot förra har jag minskat min förbrukning med 380kwh emot elnätet. sålt ungefär motsvarande mindre del.
Och hur mycket ligger du ute med?
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Nissens
Fadai Fadai skrev:
👎Som förväntat av en regering som är ointresserad av grön omställning. Elbilspremien försvann också.
Kan du förklara kopplingen mellan grön omställning och solpaneler i Sverige?
 
  • Gilla
j:son och 5 till
  • Laddar…
Maalox
Det finns en sak som utan tvekan slår både solceller och indexfonder i lönsamhet – det är att lägga lika mycket energi på ett extrajobb som man lägger på att klanka ner på solceller här på Byggahus. Tänk bara, en timme mindre solcellskritik, en timme mer i plånboken – vem behöver ens aktiemarknaden då? 😎
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 27 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.