Ska du behandla den med olja eller hårdvaxolja? Behandla den då innan di spänner den på plats. Då fuktas skivan lite och kan vara lättare att få på plats
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Ska du behandla den med olja eller hårdvaxolja? Behandla den då innan di spänner den på plats. Då fuktas skivan lite och kan vara lättare att få på plats
Bra tips! Jag har tänkt köra paraffin.
 
K Kaun skrev:
Bra tips! Jag har tänkt köra paraffin.
Inte paraffin om skivan ska sitta där den kan utsättas för vatten eller fukt. Den skyddar rätt lite och behöver behandlas ofta för att klara sig. Bättre med olja som härdar om den ska skyddas. T ex hårdvaxolja.
 
Hep Hep skrev:
Inte paraffin om skivan ska sitta där den kan utsättas för vatten eller fukt. Den skyddar rätt lite och behöver behandlas ofta för att klara sig. Bättre med olja som härdar om den ska skyddas. T ex hårdvaxolja.
Hur mycket fukt ska till för att det ska gillas som fukt? Den ska inte sitta på en köksö separerad från diskbänken.
 
Personligen tycker jag hårdvaxoljan är överlägsen. Behandlade mina ekskivor för 13 år sedan och de ser lika bra ut nu.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
K Kaun skrev:
Hur mycket fukt ska till för att det ska gillas som fukt? Den ska inte sitta på en köksö separerad från diskbänken.
Svårt att svara på. Även måttligt utsatta ytor i ett kök utsätts nog för mer fukt eller blöta disktrasor än en bokhylla. Vänd på det i stället. Finns det någon anledning till att välja paraffin istället för något som skyddar bättre?
 
Största fördelen är att jag har en flaska paraffin hemma ;)
 
Hårdvaxolja rekommenderas härifrån också. 👍
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Lite uppföljning!

K-Rauta tog emot den slagna skivan utan något knussel alls. De verkade känna till att de hade många dåliga exemplar av den produkten. När jag granskade den nya skivan var det uppenbart att det var en helt annan produkt. Den första skivan kändes som B/B eller liknande, utan några lagningar och kvisthål på baksidan. I snittet kunde man också se att sen inte alls var helt torr.

Den nya var tydligt B/C med lagningar på baksidan och den var torr som krut. Framför allt var den helt rät! Stora skillnader från två skivor ur samma stapel!

Efter massor med filande och putsande fick de tre lager paraffin. Det kändes som att jag fick bort mycket damm genom att byta trasa ofta. Litar inte riktigt på paraffinet och jag ska komplettera med något annat om ett par dagar.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.