Hallå

Jag har köpt en obehandlad ekskiva, som har slagit sig. Den är inköpt i förmiddags och har legat i bakluckan sedan dess.

Vad göra åt detta? Finns det någon chans att den torkar ut sig? Ska jag olja med på den "korta" sidan i hopp om att det blir balans? Det är väl inget man ska reklamera?

Skulle uppskatta att glappet då man lägger den på en plan yta är 5 mm. Har ej tillgång till en hyvel som kan plana så stora bitar...

Ska man lägga utbuktningen uppåt och grovslipa bort ett par mm i mitten? Det skulle ju sluka sandpapper i volym! Eller ska jag bara låta den ligga till imorgon så får vi se om den acklimatiserat sig?
 
K Kaun skrev:
Hallå

Jag har köpt en obehandlad ekskiva, som har slagit sig. Den är inköpt i förmiddags och har legat i bakluckan sedan dess.

Vad göra åt detta? Finns det någon chans att den torkar ut sig? Ska jag olja med på den "korta" sidan i hopp om att det blir balans? Det är väl inget man ska reklamera?

Skulle uppskatta att glappet då man lägger den på en plan yta är 5 mm. Har ej tillgång till en hyvel som kan plana så stora bitar...

Ska man lägga utbuktningen uppåt och grovslipa bort ett par mm i mitten? Det skulle ju sluka sandpapper i volym! Eller ska jag bara låta den ligga till imorgon så får vi se om den acklimatiserat sig?
Låt den ligga plant till imorgon och se efter hur den är då, innan du tar något beslut avseende åtgärder.
 
K Kaun skrev:
Hallå

Jag har köpt en obehandlad ekskiva, som har slagit sig. Den är inköpt i förmiddags och har legat i bakluckan sedan dess.

Vad göra åt detta? Finns det någon chans att den torkar ut sig? Ska jag olja med på den "korta" sidan i hopp om att det blir balans? Det är väl inget man ska reglamera?
Mja nu har den legat över natten och ser ut precis som igår. På dryga 70 cm bredd lyfter den sig 5-6 mm i mitten.

Jag trodde att den var obehandlad men när jag tittar på snittet så ser den inte obehandlad ut. Kan vara jag som inte begriper mig på materialet... Har det någon betydelse?

Lägger jag min vikt på så kan jag få den att räta ut sig. Vad händer om jag kör slipning, runda av hörnen och ytbehandlar och därefter bara skruvar fast den och låter skruvarna spänna skivan mot skåpstommen? Hög risk för sprickor?
 
Var har skivan för mått?
Har själv eklimfog från Biltema som rör sig lite efter årstiderna, runt 18-20mm tjock skulle jag gissa på.
 
1300*750*27 mm i en stor bit och en mindre som jag tror är ca 800*635*27.

Jag tänker att om jag bara fäster den mot stommen precis i mitten så tvingar jag den platt, men jag är rätt att den ska spricka.
 
Reklamera skiva i första hand, det är ju fel på den. Om inte det går så skulle jag tvingat ner den och skruvat. Sen får man hoppas på det bästa. Att börja slipa eller hyvla känns galet.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Är det i kök den kommer vara?
Jag hade nog försökt fästa den i ytterkanterna, kanske mha. möbelvinklar likt denna.
Metallvinkelbeslag, grå, isolerad bakgrund, en skruvhål, långsträckt hål, fästelement, konstruktionstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Långhålet mot skåpstommen.

Tvinga i mitten låter riskabelt.
 
Köpet var en himla röra och jag vill helst slippa åka dit
FredrikR FredrikR skrev:
Är det i kök den kommer vara?
Jag hade nog försökt fästa den i ytterkanterna, kanske mha. möbelvinklar likt denna.
[bild]
Långhålet mot skåpstommen.

Tvinga i mitten låter riskabelt.
Så du menar att jag ska ignorera att den har slagit sig? Den ska vara i kök men på en köksö, så planheten är av estetiska skäl och för att inte tomater och gurkor ska rulla av.
 
M mlkjhr skrev:
Reklamera skiva i första hand, det är ju fel på den. Om inte det går så skulle jag tvingat ner den och skruvat. Sen får man hoppas på det bästa. Att börja slipa eller hyvla känns galet.
Billig skiva på K-rauta. "Du måste köpa innan vi kapar". Kan ringa och fråga vad de säger men jag är rädd att de inte tycker att en lättare slagning är skäl för reklamation.
 
K Kaun skrev:
Billig skiva på K-rauta. "Du måste köpa innan vi kapar". Kan ringa och fråga vad de säger men jag är rädd att de inte tycker att en lättare slagning är skäl för reklamation.
Vet du om den var plan innan du betalade och den kapades?
Har skevheten ändrats något alls sedan du tog in skivan?
 
Sågad eller inte, så förväntas en skiva vara helt plan. Reklamera, så får de bevisa att du sabbat den. Ingen bytesrätt på måttbeställda saker, men du kan fortfarande reklamera om den har något fel.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vet du om den var plan innan du betalade och den kapades?
Har skevheten ändrats något alls sedan du tog in skivan?
Jag har ingen aning om planheten innan jag köpte och den kapades. Ur en stor skiva tog jag två bitar och nu när jag mätt på ett smartare sätt än igår kan jag konstatera följande:

Ingen av bitarna har förändrats sen igår.

Den stora biten är knappt mätbart skev. Lägger man utbuktningen uppåt och mäter glappet mot det plana underlaget så är det 2-3 mm (kontrollerar genom att vända på skivan). Jag har tänkt att den ska sitta i IKEA metod, som har stålprofiler med förborrade långhål monterade i båda ändar. Tror ni inte på att bara dra fast skivan i dem?

Med den lilla biten är motsvarande glapp 5 mm. Är det inte lönt att tvinga den till räthet?
 
K Kaun skrev:
Jag har ingen aning om planheten innan jag köpte och den kapades. Ur en stor skiva tog jag två bitar och nu när jag mätt på ett smartare sätt än igår kan jag konstatera följande:

Ingen av bitarna har förändrats sen igår.

Den stora biten är knappt mätbart skev. Lägger man utbuktningen uppåt och mäter glappet mot det plana underlaget så är det 2-3 mm (kontrollerar genom att vända på skivan). Jag har tänkt att den ska sitta i IKEA metod, som har stålprofiler med förborrade långhål monterade i båda ändar. Tror ni inte på att bara dra fast skivan i dem?

Med den lilla biten är motsvarande glapp 5 mm. Är det inte lönt att tvinga den till räthet?
Prova lite försiktigt och se.
Betalade du dessutom inte en förmögenhet för skivorna så. 👍
 
FredrikR FredrikR skrev:
Prova lite försiktigt och se.
Betalade du dessutom inte en förmögenhet för skivorna så. 👍
Prova försiktigt? 😄 Jag ställde mig på den och då fjädrar den fint och blir plan. Det jag tänker är att den kanske spricker på sikt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
K Kaun skrev:
Prova försiktigt? 😄 Jag ställde mig på den och då fjädrar den fint och blir plan. Det jag tänker är att den kanske spricker på sikt.
Hehe jag tänkte typ den kanske går och spänna ner till hälften? 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.