Troberg skrev:
SSD kan vara svårt att få för det priset, men med en 500 GB hårddisk istället är det inga problem alls. Heck, jag tittar efter en maskin till ena dottern i den klassen, och har hittat flera riktigt bra maskiner för kring 4000. Då är det dessutom bra tillverkare, typ HP, ASUS och Toshiba, inget Dell eller ACER eller liknande skräp.
Nu var det ju inte det du skrev, du skrev: "en helt OK laptop med 17" skärm (cirka 5 000 kr), siffertangentbord och mer pulver under huven på alla sätt". Kollade lite på prisjakt och vad du får för 4000-5000kr är en tex HP med en i3, med 4gb minne, en slö 5400rpm hård disk och en skärmupplösning som är ett skämt.

Sedan är 17" datorer i den prisklassen inte OK datorer, skalet är ofta svagt och plastigt, tangentborden är sladdriga, skärmarna är urusla med dålig upplösning och komponenterna i dem är inte alls i samma klass som de lite dyrare datorerna. Man får vad man betalar för helt enkelt...
 
Då har du andra leverantörer än jag. Jag får OK maskiner före 5 kkr.

Sedan är inte nödvändigtvis en 5400 RPM disk dåligt, den drar mindre ström och ger från sig mindre värme och ger därmed en problemfriare dator med längre batteritid, om man bryr sig om sådant.

Sedan beror det på vad man ska ha maskinen till. Ska man inte spela spel så duger vilken skräpburk som helst. Min huvudsakliga bärbara just nu är en begagnada Toshiba för under 2000, och den använder jag till officeprogram, surf, programmering, bildbehandling, ett par år gamla spel osv.
 
steve5432 skrev:
Här hemma har det varit en del diskussioner, där frun och jag har olika åsikter (inte helt ovanligt..)

Hon har idag en ganska gammal, slö och tung laptop. Touchpaden är inte speciellt bra, datorn är jobbig att ha i soffa/säng pga tyngden.. kort sagt ska denna ut. Vi kör windows 7 på den vilket fungerar okej. Vi har även en ipad hemma men den används inte till så mycket mer än slösurfning, och spel till barnbarnen. Jag använde den sällan för jag gillar inte iOS för iPad samt att den är ganska seg i mitt tycke, speciellt safari, det är en ipad 1. Dock är den suverän på semestern då man kan köra 3g igenom den. Hon använder datorn till att skriva en hel del, kolla på film, organisera scheman, surfa, chatta.

Nu till diskussionen. Jag tycker att vi ska köpa in en Microsoft Surface som ersättare till denna laptop. Givetvis då med type cover för att få ett "riktigt" tangentbord att skriva på. Då får hon både arbetsstation och mobilitet i ett paket. Har kollat lite gällande windows RT och den program hon använder finns till denna plattform.

Hon å andra sidan tycker vi bör köpa en tunn laptop (typ asus zen, macbook air) för hon fattar inte över huvud taget vitsen med en tablet. "Den gör ju precis det en laptop gör men med sämre ergonomi, och dyrare tillbehör. Bara det att tangentbordet kotar en tusenlapp till surface tycker hon är vansinne. Och visst pekskärmen i all ära, men när jag själv sitter och tänker så är nog mina största argument för en riktig windows tablet att den är häftig, lite nytt att prova... du kan göra allt det andra redan idag med en tunn laptop.

Vad säger ni andra, finns det någon anledning till en surface, när det finns idag så många laptops (även vissa med pekskärm) som gör jobbet minst lika bra? Är tablets mer en leksak för teknikfrälsta och prylgalningar, eller finns det något vettigt argument till varför man ska välja en sådan istället?

Kan tillägga att hon kör idag en lumia 920 som hon tycker är suverän, därför hade jag nog trott att det hade gått enkelt att sälja in en surface också.. men icke :)

Notera vänligen att diskussionen gäller MS Surface, inga andra tablets från Apple, Samsuing etc..

Har även valt bort surface pro då den verkar vara både STOR, och TUNG samt DYR. Där är jag överens med henne att jag hellre hade köpt en laptop.

/S
Köp en på Elgiganten och lämna tillbaka den inom 30 dagar om ni inte är nöjda..
 
Troberg skrev:
Då har du andra leverantörer än jag. Jag får OK maskiner före 5 kkr.

Sedan är inte nödvändigtvis en 5400 RPM disk dåligt, den drar mindre ström och ger från sig mindre värme och ger därmed en problemfriare dator med längre batteritid, om man bryr sig om sådant.

Sedan beror det på vad man ska ha maskinen till. Ska man inte spela spel så duger vilken skräpburk som helst. Min huvudsakliga bärbara just nu är en begagnada Toshiba för under 2000, och den använder jag till officeprogram, surf, programmering, bildbehandling, ett par år gamla spel osv.
Grattis! Du måste ha riktigt bra leverantörer. Kan du ge ett exempel på en ok modell av HP, Asus eller Toshiba som har mer pulver under huven än Lenovo Helix med en 500gb hdd ist för 256 SSD som du skulle få köpa för 5kkr av dina leverantörer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.