Funderar på om jag ska köpa en. Är det motiverat? Vad finns det? El, batteri, tryckluft, gas?

Kan man ha den till allt man har hammaren till, utom att dra ut spikar kanske?
Isåfall vill jag ha en! Har man olika magasin till olika spikar och är det vanliga spikar?

Använder man en sådan när man tex. byter fasad?
 
Om det är motiverat beror ju helt på hur mycket du använder den. Sen är det speciella spik på band och man byter spikband, inte magasin.
Den kompletterar hammaren ibland då man t ex lägger tak eller byter fasad men du bör nog inte lägga undan hammaren *ler*
Det vanligaste idag är tryckluft så du måste ha en kompressor med. En liten räcker men se till så att du har en lång slang.

/Kent
 
Jag byggde i somras med en DW spikpicka.. vi spikade nästan allt med pickan.. dock så insåg vi rätt snabbt att pickan är inge bra till panel, det blev lite för djupa hål i panelen vilket va svårare att måla igen.

http://byggetneiden.blogspot.com/2006/06/dag-2-av-bygget.html

Vi som är glada amatörer sparar nog en hel del på armarna med picka :)

/J
 
neiden skrev:
Jag byggde i somras med en DW spikpicka.. vi spikade nästan allt med pickan.. dock så insåg vi rätt snabbt att pickan är inge bra till panel, det blev lite för djupa hål i panelen vilket va svårare att måla igen.

[länk]

Vi som är glada amatörer sparar nog en hel del på armarna med picka :)

/J
Finns spikpistoler med ställbart spikdjup...
 
Mina två dewalt dyckert pistoler har båda ställbart djup. Funkar suveränt. Om det finns motsvarande funktion för pistoler för trådspik vet jag inte.
 
Jag har en kompis som är byggare (mest takläggning just nu) och han har en Paslode med gaspatron. Den är grym! Annars brukar han använda 90mm-pickor för att spika reglar och skråspikning i bärlinor etc. 50mm duger om man ska spika staket, men vill man utföra seriöst konstuktionsarbete är 90mm som gäller.
 
Samtliga de pickor för trådspik som jag sett har inställbart djup, sen är det ofta strul med att djupet kan ändra sig lite med lufttillförseln om tryckvakten är lite dålig :(

Personligen tycker jag att DW's djupinställning är den bästa jag provat.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Samtliga de pickor för trådspik som jag sett har inställbart djup, sen är det ofta strul med att djupet kan ändra sig lite med lufttillförseln om tryckvakten är lite dålig :(

Personligen tycker jag att DW's djupinställning är den bästa jag provat.

/Kent
Där har du en yttligare fördel med gas maskiner, det är ju ett konstant tryck på dem.
 
Fördelen med en kompressor är att du kan ansluta flera verktyg. Jag har 2 spikpistoler(en som tar upp till 90 mm spik),klammerpistol,nibblingsverktyg,mutterdragare för däckbyte samt att man kan ha nytta av att blåsa rent samt tömma vattenledningen i fritidshuset.
Kompressorn är nog den bästa investeringen jag gjort. Den har funkat i 7 år nu. Köp en med 10 bar och lite större tank så funkar det bra. Är inne på 3:e huset och kör med spikpistol.
/Mats
 
H
Hej!
Är inne på köpa en dewalt DC610KN dyckertpistol 14 volts, är det nån som använt en sådan?
Hur funkar den till panel, lister etc. Har tidigare kört med en billigare tryckluftsvariant, blev mycket märken på panelen och tryckte ibland spikarna rakt igenom

/Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.