Bara för ordningens skull...

Jösses... Planja har alltså ev fel!

Erkänner dock bums att mina ströläkt är lite tunnare än angivet mått. Kanske någon mm.
Är dock inte alls orolig för att strö- eller bärläkt ruttnar upp.
Inte heller polaren/snickaren som jobbat med detta i mer än 50 år.

Och visst, lever jag när huset ska avyttras, så kommer jag att nämna att ströläkten är lite tunna, men att underlagspappen otrolig kraftig.


- Issprängning nämndes. Hur skulle det kunna uppstå?
Spräckta takpannor eller dåligt plåtarbete?

Men då är det väl dessa som ska åtgärdas?
Inte att regnvatten ska kunna regna in och nerför taket i evighet.

- Kanhända efter skada av Nyårsraket?

Inte lätt att förbereda sig på allt...

Gott Nytt År Allesammans
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Fraxinus och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Snälla allvetare...

Gör ett experiment. Nästa höst, samla löv i ett glas.
Låt stå 10 år utan lock. Återkom.
Moget…
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Sluta nu plåttak anses vara ganska täta ifall man har nocktätning, så löv och annat kommer inte att samlas så som du beskriver..

Har byggt i lösvirke med alla olika slags takbeläggning i snart 30år och inte en issprängning har jag vart med om..

Viktigare att ha den tjockare ströläkten vid montage av betong och lertegelpannor då dessa lättare med tiden spricker, och kan blåsa av vid genomföringar och tex. Vid ränndalar….
Då så, Rejäl säger att man kan frångå monteringsanvisningar så då är det bara att göra det
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Betydligt snabbare än så, löv kommer att fastna pga du satt ett för klent läkt. Detta samlar fukt och i värsta fall issprängning mm. Så jag skulle säga att du kan få 1/4 av perfekt livslängd. Men vill du nonchalera det och leva i illusionen att du gjort ett bra jobb så gör det, men lägg inte ut bilder här och pracka på folk saker när de kan mångdubbla livslängden för några småpengar.
Ja, Du som vet.
Hur mycket vatten krävs för frost- sprängning?

Och var kan detta komma ifrån?
Ett dåligt plåtarbete? Typ helt öppet i nocken?
Är det detta du menar?
 
TS. Ursäkta den milda trådkapningen. Men jag besvarade i mångt och mycket frågor samt synpunkter som andra ställde o delgav.

GOTT NYTT TAK OCH ÅR
 
H Hybro skrev:
Ja, Du som vet.
Hur mycket vatten krävs för frost- sprängning?

Och var kan detta komma ifrån?
Ett dåligt plåtarbete? Typ helt öppet i nocken?
Är det detta du menar?
Hej,

Jag tänker att det är svårt att förutspå men poängen är att det är viktigt att följa montageanvisningar för om, jag säger om, något går fel så kommer de garanterat att skylla på det även om det kanske inte är orsaken. Eftersom du har plåttak så kommer det säkert att hålla bättre än andra alternativ. Men jag har sett många tak där inte bara löv fastnat utan med tidens tand så samlas organiskt material som blir till jord och samlar fukt, vilket har förkortat livslängden avsevärt på pappen. Ofta i kombination med att det är för tätt i nocken så kondens och annan fukt skapar problem.
Själv föredrar jag relativt öppna tak utan papp, åstak med rejält virke kan hålla hundratals år. Men min åsikt delas inte av vare sig branschen eller försäkringsbolag.

Gott nytt år!
 
R
P PHPersson skrev:
Men jag har sett många tak där inte bara löv fastnat utan med tidens tand så samlas organiskt material som blir till jord och samlar fukt, vilket har förkortat livslängden avsevärt på pappen. Ofta i kombination med att det är för tätt i nocken så kondens och annan fukt skapar problem.
Själv föredrar jag relativt öppna tak utan papp, åstak med rejält virke kan hålla hundratals år. Men min åsikt delas inte av vare sig branschen eller försäkringsbolag.
Det är inte pappen som främst tar stryk..
Utan det är läkten som ruttnar om det blir tilltäppt med organiskt material samt att det då kan läcka in vid skarvarna av underlagspappen, ifall det kommer så mycket vatten in under ett plåttak…men att inte pappen tål lite jord och organiskt material är fel…

Vad tror du händer med ditt så kallade öppna tak utan underlagstäckning vid motsvarande fel, alltså organiskt material på trä🤔
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är inte pappen som främst tar stryk..
Utan det är läkten som ruttnar om det blir tilltäppt med organiskt material samt att det då kan läcka in vid skarvarna av underlagspappen, ifall det kommer så mycket vatten in under ett plåttak…men att inte pappen tål lite jord och organiskt material är fel…

Vad tror du händer med ditt så kallade öppna tak utan underlagstäckning vid motsvarande fel, alltså organiskt material på trä🤔
Var i min text läser du att jag skriver att pappen tar mer skada än läkten? Det är din egna tolkning som är fel…

Har det själv och mitt tak är 118år med originalträ utan röta. Men det är skillnad på trä och trä också. Hade det varit dagens gran från bygghandeln så hade det knappast funnits kvar, men mina gamla furuplank är som nya. Vad är den tekniska livslängden på dagens papp?
 
R
P PHPersson skrev:
Var i min text läser du att jag skriver att pappen tar mer skada än läkten? Det är din egna tolkning som är fel…

Har det själv och mitt tak är 118år med originalträ utan röta. Men det är skillnad på trä och trä också. Hade det varit dagens gran från bygghandeln så hade det knappast funnits kvar, men mina gamla furuplank är som nya. Vad är den tekniska livslängden på dagens papp?
Det är så det är att läkten rötnar om det samlas organiskt material..

Du skrev att:

Men jag har sett många tak där inte bara löv fastnat utan med tidens tand så samlas organiskt material som blir till jord och samlar fukt, vilket har förkortat livslängden avsevärt på pappen.

Nej lite jord försvagar inte pappen nämnvärt..
 
R Rejäl skrev:
Det är så det är att läkten rötnar om det samlas organiskt material..

Du skrev att:

Men jag har sett många tak där inte bara löv fastnat utan med tidens tand så samlas organiskt material som blir till jord och samlar fukt, vilket har förkortat livslängden avsevärt på pappen.

Nej lite jord försvagar inte pappen nämnvärt..
Så vad du säger är att lite jord inte skadar pappen men lite jord gör att läkten rötnar? Men i texten jag skrev står det inget om läkt alls.
 
R
P PHPersson skrev:
Så vad du säger är att lite jord inte skadar pappen men lite jord gör att läkten rötnar?
Ja ligger det jord emot läkten så kommer det med tiden att rötna..
 
R Rejäl skrev:
Ja ligger det jord emot läkten så kommer det med tiden att rötna..
Och jag hävdar att även pappen blir sämre med tiden om det ligger jord emot.
 
R
P PHPersson skrev:
Och jag hävdar att även pappen blir sämre med tiden om det ligger jord emot.
Ja marginellt tar den skada.. det är uttorkningen med tiden som gör att underlagspappen tar slut och blir spröd med tiden..

Men läkt tål inte långvarig fuktbelastning som det blir ifall organiskt material ligger emot som sedan kondensvatten fuktar..

Det var detta du motsatte sig emot ifrån början att det var så fel att ha en 12mm ströläkt då det samlas så mycket löv..
 
R Rejäl skrev:
Ja marginellt tar den skada.. det är uttorkningen med tiden som gör att underlagspappen tar slut och blir spröd med tiden..

Men läkt tål inte långvarig fuktbelastning som det blir ifall organiskt material ligger emot som sedan kondensvatten fuktar..

Det var detta du motsatte sig emot ifrån början att det var så fel att ha en 12mm ströläkt då det samlas så mycket löv..
Exakt så och man måste byta läkten onödigt tidigt, så jag är helt överens med dig om att läkten tål fukt relativt dåligt. Speciellt eftersom man som regel använde skitgran som läkt. Även här borde man använda lite bättre virke som tex furu.
 
R
P PHPersson skrev:
Exakt så och man måste byta läkten onödigt tidigt, så jag är helt överens med dig om att läkten tål fukt relativt dåligt. Speciellt eftersom man som regel använde skitgran som läkt. Även här borde man använda lite bättre virke som tex furu.
Bra nu börjar du komma in i matchen.

Ja furu hade alla gånger vart bättre men bra mycket dyrare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.