E
GK100 GK100 skrev:
Jag tillför den info du kan ha nytta av dvs att det inte är självklart numera med placering på stolpe likt i forntiden. Alltså så du slipper köpa fel sort om det vill sig så. Dina svar tidigare förändras inte så min fråga varför du är så förbannat avig och kantig kvarstår.
Jag har som sagt redan fått besked av Vattenfall vad som behöver åtgärdas, nytt skåp på stolpen. Jag är inte intresserad av dina pekpinnar eller mansplaining.
 
Men som har skrivits tidigare, det första är en föranmälan till nätägaren som din elektriker måste göra. Då får du ett svar på hur nätägaren vill ha det, det är inte säkert att dom tillåter dig att sätta det nya skåpet på den befintliga stolpen om dom har framtida planer tex med att vädersäkra ellinjen. När ni fått ett OK kan ni gå vidare anpassat till svaret.
Så köp inget innan ni vet hur det ska vara. OCH jag håller helt med GK100 angående attityd till dom som gör sig besväret att svara.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Men som har skrivits tidigare, det första är en föranmälan till nätägaren som din elektriker måste göra. Då får du ett svar på hur nätägaren vill ha det, det är inte säkert att dom tillåter dig att sätta det nya skåpet på den befintliga stolpen om dom har framtida planer tex med att vädersäkra ellinjen. När ni fått ett OK kan ni gå vidare anpassat till svaret.
Så köp inget innan ni vet hur det ska vara. OCH jag håller helt med GK100 angående attityd till dom som gör sig besväret att svara.
Jag har redan fått svar från Vattenfall vad som ska göras och efterfrågar vilka skåp andra kan tipsa om och de svaren har jag gillat. Pekpinnar och klapp på huvudet har jag noll intresse av och det besvarar inte mina frågor, jag ser det inte som min uppgift att omhulda några manliga egon.

Jag ville ha tips på skåp och de som svarat på det är jag tacksam för. Jag vill se vad min elektriker har för alternativ och vill samtidigt se om jag kan hitta till bättre pris själv utifrån vad som krävs, så tack alla ni som svarat med relevant information.
 
  • Gilla
JOG65
  • Laddar…
Kikar jag på Elbutik så kostar ett skåp från tex Garo 4 000 och uppåt. Stolpfästen hittar jag inte, men frågar du dem så tar de fram dem från tex Garo passande skåpet.
Finns Hager och Malmbergs också, men Garopryttlar brukar vara ändamålsenliga.
Sen behövs lite runtomkringpryttlar som tex flänsar, tätningar, passdelar osv men det har din elmoj koll på...
Sen håller jag med dem som tycker du har en lite tråkig attityd, och vi får hoppas Vattenfall vill ha kvar skåpet på stolpen. De kan vara tjurskalliga...:rolleyes:
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Jag har redan fått svar från Vattenfall vad som ska göras och efterfrågar vilka skåp andra kan tipsa om och de svaren har jag gillat. Pekpinnar och klapp på huvudet har jag noll intresse av och det besvarar inte mina frågor, jag ser det inte som min uppgift att omhulda några manliga egon.

Jag ville ha tips på skåp och de som svarat på det är jag tacksam för. Jag vill se vad min elektriker har för alternativ och vill samtidigt se om jag kan hitta till bättre pris själv utifrån vad som krävs, så tack alla ni som svarat med relevant information.
Det är ju inte så konstigt att dom som vet hur det fungerar ger dig svar på frågor du inte ställt, för behöver man hjälp med en så basal sak som ett mätarskåp är det ju väldigt lätt att tro att frågeställaren saknar lite kunskap.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Om du istället för att ha sån otrevlig ton berättar för oss vad nätägaren har svarat, så är det lättare för oss att hjälpa dig.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
De enda som vattenfall äger i skåpet är inkommande service kabel och själva mätaren allt annat utöver skåpet ska du bistå med, så du inte glömmer räkna in detta i priset.
 
E Elektra skrev:
Jag har redan fått svar från Vattenfall vad som ska göras och efterfrågar vilka skåp andra kan tipsa om och de svaren har jag gillat. Pekpinnar och klapp på huvudet har jag noll intresse av och det besvarar inte mina frågor, jag ser det inte som min uppgift att omhulda några manliga egon.

Jag ville ha tips på skåp och de som svarat på det är jag tacksam för. Jag vill se vad min elektriker har för alternativ och vill samtidigt se om jag kan hitta till bättre pris själv utifrån vad som krävs, så tack alla ni som svarat med relevant information.
Mitt inlägg kan absolut inte förknippas med vare sig mansplaining eller manligt ego ;)
Om du nu har kontakt med både elektriker och nätägaren så lyssna på dessa istället för att vara kantig på ett forum bara för att du får relevanta svar som kanske inte är de du önskar.
Med tanke på din attityd hoppas jag att du har fått tag på en kvinnlig elektriker eftersom att du verkar hata män :cool:
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
E
Nu har Vattenfall äntligen haft tid att byta mätaren åt mig och min manlige elektriker som är mycket trevlig har satt upp ny mätartavla åt mig, på stolpen.

Jag hatar inte män, tycker däremot illa om en del individer av bägge könen. 😎
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag hatar heller inte vare sig män eller kvinnor
Däremot tycker jag lite mindre om personer med en taskig attityd 😉
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
E
U Uffe A skrev:
Jag hatar heller inte vare sig män eller kvinnor
Däremot tycker jag lite mindre om personer med en taskig attityd 😉
Äntligen något vi är överens om. 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.