E
Efter över ett års tjafsande och en anmälan till Ei så har Vattenfall slutligen fått tummen ur och äntligen svarat på varför de inte bytt min mätare till timavläsning enligt avtal med först Tibber och sedan Greenely. Mitt skåp är tydligen för litet! Jag har fortfarande inte fått något svar hur stort det ska vara men eftersom det är jag som ska stå för skåpet undrar jag om någon kan råda mig till vilket skåp jag behöver och var jag kan hitta det billigast?

Jag har haft en elektriker ute som tittat och han förstår inte vad de snackar om att det inte får plats och lite andra saker som de anmärkt på men han ska ringa dem och även titta på skåp, men kan jag hålla kostnaderna nere och hitta ett billigare skåp som uppfyller kraven så köper jag naturligtvis det och låter honom montera det.

Någon som varit i samma situation och vad har ni köpt för skåp?
 
E
E Elektra skrev:
Efter över ett års tjafsande och en anmälan till Ei så har Vattenfall slutligen fått tummen ur och äntligen svarat på varför de inte bytt min mätare till timavläsning enligt avtal med först Tibber och sedan Greenely. Mitt skåp är tydligen för litet! Jag har fortfarande inte fått något svar hur stort det ska vara men eftersom det är jag som ska stå för skåpet undrar jag om någon kan råda mig till vilket skåp jag behöver och var jag kan hitta det billigast?

Jag har haft en elektriker ute som tittat och han förstår inte vad de snackar om att det inte får plats och lite andra saker som de anmärkt på men han ska ringa dem och även titta på skåp, men kan jag hålla kostnaderna nere och hitta ett billigare skåp som uppfyller kraven så köper jag naturligtvis det och låter honom montera det.

Någon som varit i samma situation och vad har ni köpt för skåp?
Det ska uppfylla kraven i svensk standard.
Sök markmätarskåp och lägg upp förslag. Detta planterar du sen i din trädgård.
 
E
E El-Löken66 skrev:
Det ska uppfylla kraven i svensk standard.
Sök markmätarskåp och lägg upp förslag. Detta planterar du sen i din trädgård.
Jag vet ju inte ens hur stort jag behöver och jag antar att de skåp som säljs på den svenska marknaden uppfyller svensk standard. Min fråga är vilket skåp jag behöver?

Nuvarande sitter på en stolpe utanför tomten och jag föredrar att ingen behöver gå in på tomten då jag har stora hundar som brukar vara ute och vi slipper dra om starkström för att placera ett markskåp på tomten.

Nytt skåp ska alltså ersätta det befintliga, på befintlig stolpe, för att rymma en timmätare. Hur stort skåp behövs?
 
Elmätarens utrymme ska vara 195 x 345 mm, med 175 mm fram till skåpdörren.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E
E Elektra skrev:
Jag vet ju inte ens hur stort jag behöver och jag antar att de skåp som säljs på den svenska marknaden uppfyller svensk standard. Min fråga är vilket skåp jag behöver?

Nuvarande sitter på en stolpe utanför tomten och jag föredrar att ingen behöver gå in på tomten då jag har stora hundar som brukar vara ute och vi slipper dra om starkström för att placera ett markskåp på tomten.

Nytt skåp ska alltså ersätta det befintliga, på befintlig stolpe, för att rymma en timmätare. Hur stort skåp behövs?
Detta markmätarskåp placeras inte på stolpen utan planteras i marken som sagt.

Ska du ha ett stolpmätarskåp är det en annan femma. Bara att googla, skulle vara märkligt om det du köper inte uppfyller dagens krav så länge det inte är Wish du tänker på.
 
C
De mätarskåp som finns på marknaden lär förhoppningsvis uppfylla gällande standard om du inte lyckas få tag på något väldigt udda.
https://www.elbutik.se/category.html/fasadmatarskap

Sen gäller det att få med sig alla eventuella tillbehör som behövs.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Jag vet ju inte ens hur stort jag behöver och jag antar att de skåp som säljs på den svenska marknaden uppfyller svensk standard. Min fråga är vilket skåp jag behöver?

Nuvarande sitter på en stolpe utanför tomten och jag föredrar att ingen behöver gå in på tomten då jag har stora hundar som brukar vara ute och vi slipper dra om starkström för att placera ett markskåp på tomten.

Nytt skåp ska alltså ersätta det befintliga, på befintlig stolpe, för att rymma en timmätare. Hur stort skåp behövs?
Ska du ha ett skåp på stolpen ska du ha ett utvändigt samt till det stolpfäste.
Kolla på länken cpalm har lagt in. Men innan du rusar iväg och köper så be om ett pris av "din" elektriker, det är mer än bara skåpet du behöver, lite tillbehör oavsett typ av skåp.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E
E El-Löken66 skrev:
Detta markmätarskåp placeras inte på stolpen utan planteras i marken som sagt.

Ska du ha ett stolpmätarskåp är det en annan femma. Bara att googla, skulle vara märkligt om det du köper inte uppfyller dagens krav så länge det inte är Wish du tänker på.
Nu bad jag om råd, googla kan jag göra själv men vet iaf inte vad jag behöver och uppenbarligen inte du heller till skillnad mot andra som svarat i tråden.
 
E
E elmont skrev:
Ska du ha ett skåp på stolpen ska du ha ett utvändigt samt till det stolpfäste.
Kolla på länken cpalm har lagt in. Men innan du rusar iväg och köper så be om ett pris av "din" elektriker, det är mer än bara skåpet du behöver, lite tillbehör oavsett typ av skåp.
Jag borde ju kunna återanvända de fästen som redan finns, som jag förstår det så är det min sak att sätta upp ett nytt skåp och Vattenfalls sak att sätta upp mätaren med de ev tillbehör de behöver?
 
E
E El-Löken66 skrev:
Googla kan du?
Men du vill alltså bara byta mätarskåp för att uppfylla ditt åtagande till din nätägare Vattenfall. Inte passa på att göra något intelligent samtidigt eller kolla vilka planer Vattenfall har framöver. Då är tråden löst efter inlägg 2. Men allt detta vet din elektriker som kommer utföra installationen.

Jag hade i alla fall inte velat ha min mätare i tomtgräns och ansvar för åtskilliga meter kabel.
Ja, jag kan googla men du kan inte läsa innantill? Jag skiter i vad Vattenfall har för planer de kommande 50 åren utan det enda jag intresserar mig av är att de ska byta mätare från nuvarande till timmätare de enligt lag är skyldiga till och nuvarande mätare sitter på en stolpe utanför tomten och där kommer den att få sitta.

Ingenting var löst efter inlägg #2, det var snarare god dag yxskaft och tillförde ingenting, precis som ditt andra inlägg.
 
Mätarskåp Garo 2270010
Stolpfäste Garo 2270651
Propphuvar , säkringar,passkontakter
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
E
E El-Löken66 skrev:
Inget blir löst tills du hittar en elektriker så det spelar ingen roll hur många enummer vi googlar fram åt dig.

Bra att problemet känns löst i alla fall. :D
Fortfarande problem med läsförståelsen? Jag har en elektriker redan, det var inte vad jag efterfrågade.
 
E Elektra skrev:
Ja, jag kan googla men du kan inte läsa innantill? Jag skiter i vad Vattenfall har för planer de kommande 50 åren utan det enda jag intresserar mig av är att de ska byta mätare från nuvarande till timmätare de enligt lag är skyldiga till och nuvarande mätare sitter på en stolpe utanför tomten och där kommer den att få sitta.

Ingenting var löst efter inlägg #2, det var snarare god dag yxskaft och tillförde ingenting, precis som ditt andra inlägg.
Du har de typer som kan vara aktuella i länken cpalm lagt in men just att få sätta det på stolpe är inte så självklart numera. Det får du reda på när föranmälan om ändringen skickats in av den som ska göra jobbet på din sida till Vattenfall. Då får det eventuellt sökas annan placering på lämplig byggnad eller som El-Löken skrev kanske ett markskåp kan passa.

Det är underligt att du har så förbannat vrångt och kantigt sätt att svara när du brister i kunskaper vilket inte är konstigt som oinsatt men då kan ett råd vara att lite lyssna på de som vet bättre som tex El-Löken och de andra söm gett råd.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Du har de typer som kan vara aktuella i länken cpalm lagt in men just att få sätta det på stolpe är inte så självklart numera. Det får du reda på när föranmälan om ändringen skickats in av den som ska göra jobbet på din sida till Vattenfall. Då får det eventuellt sökas annan placering på lämplig byggnad eller som El-Löken skrev kanske ett markskåp kan passa.

Det är underligt att du har så förbannat vrångt och kantigt sätt att svara när du brister i kunskaper vilket inte är konstigt som oinsatt men då kan ett råd vara att lite lyssna på de som vet bättre som tex El-Löken och de andra söm gett råd.
Jag tar till mig alla de andra svaren, så varför ska jag lyssna på de som svarar på något annat än vad jag efterfrågar? Vad har du att tillföra utom pekpinnar? Jag har redan en kommunikation med Vattenfall så jag vet vad som ska utföras, däremot har jag inte fått svar ännu vilket skåp de anser att jag behöver och av redan förklarade skäl vill jag inte betala mer än nödvändigt. Nytt skåp på stolpe, cheque.
 
E Elektra skrev:
Jag tar till mig alla de andra svaren, så varför ska jag lyssna på de som svarar på något annat än vad jag efterfrågar? Vad har du att tillföra utom pekpinnar?
Jag tillför den info du kan ha nytta av dvs att det inte är självklart numera med placering på stolpe likt i forntiden. Alltså så du slipper köpa fel sort om det vill sig så. Dina svar tidigare förändras inte så min fråga varför du är så förbannat avig och kantig kvarstår.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.