A
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Har mätt strömförbrukningen på gamla kylskåpet och det nya under 3 veckor.
Det nya drar ca 45% av det gamla. Skåpen har blivit strömsnålare och ett nytt drar typ hälften av ett gammalt slitet.
Bättre kompressor, modernare kylmedia mm.
Orimligt stor skillnad, vilken kan förklaras med mätmetoder och skillnaden i volym samt belastning
 
  • Gilla
MarieNic
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Orimligt stor skillnad, vilken kan förklaras med mätmetoder och skillnaden i volym samt belastning
Eon håller inte med. Jag har dock inte mätt så vem av er som har rätt får andra bedöma.

https://www.eon.se/el/guider-tips/kok#forbrukning-kyl-frys

Text jämför energiförbrukning gamla och nya kylar och frysar med kostnad per dag och potentiell besparing.

Sedan är något fel med deras påstående. En ny kyl ska enligt dem kosta 430 kronor per år. En gammal borde då enligt dem kosta 2150 kronor per år. Besparingen borde då bli 1720 för en kyl. Någonstans haltar deras kalkyl.
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Eon håller inte med. Jag har dock inte mätt så vem av er som har rätt får andra bedöma.

[länk]

[bild]

Sedan är något fel med deras påstående. En ny kyl ska enligt dem kosta 430 kronor per år. En gammal borde då enligt dem kosta 2150 kronor per år. Besparingen borde då bli 1720 för en kyl. Någonstans haltar deras kalkyl.
Ja de har stora brister i matten, antagligen i reklamen oxå
 
Jag har mätt under 3 veckor i uttaget med vanlig effektmätare under normal drift, öppningar etc. 3 veckor är en ok mätperiod. Samma storlek på kylskåp, samma fabrikat. Men ca 20 år mellan skåpen. De gamla hade en äldre typ av kompressor. Visst blir det skillnad. Effektmätaren kan ha både slope och offsetfel men borde visa samma "onogrannhet" för båda skåpen.
Den visar alltså inte mera för det gamla och mindre för det nya pga fel/onogrannhet.

Jag vet vad jag har och är nöjd med att det går åt rätt håll. Att kyl och frys blir energieffektivare.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Jag oroar mig inte för de första 5 åren utan åren efter det. Då gäller inga garantier.
Det var nog det som electroluxaren syftade på med "om man säger så".
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Det tror jag inte ett dugg på. Ser ut precis som andra kylskåpet i maskineriet.
Du lär tro på det efter några år. Det finns otroligt mycket skräp därute, numera. Vackert på bild, ja ja....
 
Säkert, men jag litar på mina källor när det gäller kompressorer mm.
Själva skåpet går sällan sönder. Svagheterna är givare, kompressorn och styrenheten.
Det är mycket snack om allting. Men om kompressorn tillhör de bättre på marknaden så finns det hopp. Allt är ju inte skräp bara för att det finns på marknaden.
 
A
kompressorn är en jaixipera från kina
adress:
588 Yazhong Rd, Nanhu District, Jiaxing, Zhejiang, Kina

mycket begränsat lager i europa kostar utan byte 2.500,-
Jag har bytt några stycken så att säga, brukar hålla några år.
väldigt vanligt att tillverkare i öststatsländer väljer kinesiska underleverantörer istf europeiska, tråkigt nog.
den här stora kompressorn är ju inte lika effektiv som den lilla mariestad använde på slutet från danfoss.

men så är ju tiden, inget ska hålla längre än garantin!
 
@MRLINDELL jag hoppas att du kan uppdatera oss ang ditt skåp, allt som åren går...

Electroluxaren har koll på vitvaror, vad du än tror, bara att gå tillbaka och kolla hans svar i trådarna här
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Det är mycket tyck och snack som saknar relevans och evidens.
Alla får tycka vad de vill och alla får tro vad de vill.
Men det finns riktigt bra kunskap utanför forumet som är intressant att ta in.
Jag har inte fått några bra svar på mina frågor här.
 
A
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Jag har mätt under 3 veckor i uttaget med vanlig effektmätare under normal drift, öppningar etc. 3 veckor är en ok mätperiod. Samma storlek på kylskåp, samma fabrikat. Men ca 20 år mellan skåpen. De gamla hade en äldre typ av kompressor. Visst blir det skillnad. Effektmätaren kan ha både slope och offsetfel men borde visa samma "onogrannhet" för båda skåpen.
Den visar alltså inte mera för det gamla och mindre för det nya pga fel/onogrannhet.

Jag vet vad jag har och är nöjd med att det går åt rätt håll. Att kyl och frys blir energieffektivare.
det här skåpet är specat att dra 3kwh i veckan
dvs 9kwh på en treveckors period - undras om det stämmer? och det är ju bara som uppbyggt för mätfel!
det skulle då i jämförelse med det gamla dra under samma tid 5ggr så mycket dvs 45kwh 780kwh per år! Det gör inte ens en gammal frys.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Jag har inte fått några bra svar på mina frågor här.
Vilka frågor syftar du på? Jag kan bara se att du ställt en fråga och den i trådens första inlägg. Har du flera som du fortfarande vill ha svar på måste du nog ta dessa igen för jag hittar inte dessa.
 
A
den gamla kylen har lite större volym (10liter) och har specifikationen 175kwh/år resp den nya 145kwh/år dvs 28% mindre och inte 80% så det är mycket som inte stämmer här.
det mesta tyder på Troll
 
Jag vet vad jag fick i mätningarna och har sysslat en del med effekt på andra apparater.
Så mätningarna är riktiga.

Dock inte lika stora skillnader som t ex i EONs studier.
Men kyl & frys drar ca hälften av vad de gjorde för 15-20 år sedan.
Vi har även fått nya certifieringar A - F med en massa ++
Men alla människor tar inte till sig fakta. Mycket dravel från en som kallar sig expert som inte stämmer ett dugg. Bara trist att se.

https://www.eon.se/el/guider-tips/kok#forbrukning-kyl-frys
 
A
den enda fakta här är att den nya har en specificerad årsförbrukning på 145kWh
och den gamla är specificerad 175kwh vilket delvis kan förklaras med den större volymen (10L)
med matematiska och fysikaliska kunskaper från grundskolan motsvarande, förstår man att skillnaden är så liten att det aldrig lönar sig att byta en kyl-möbel som fungerar.
utöver detta är det bara odokumenterat skitsnack.
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.