Även om jag älskar sten hade jag aldrig lagt det i köket pga tidigare nämnda anledningar. Kan man leva med det och lägger golvvärme är det nog det snyggaste valet, beroende på sten såklart. Själv har jag valt massiv stavparkett, men jag har svårt för den lackade så kör på vax. Det blir fin patina och bara att slipa när den blir sliten. Såna lite bredare massiva hela tiljor passar väl till det mesta tänker jag, om man gillar trä.
 
Har massivt spontat och såpskurat grangolv.
Sjukt härligt och varmt att gå på trots avsaknaden av golvvärme.

Spiller man kladd häller man snabbt ut lite såpa och skurar snabbt av.

Första halvåret var det lite känsligt men nu efter 2år är det lätt att få ren.

Skulle inte välja något annat idag. Möjligtvis schackrutigt linoleum eller liknande.

Jag hade träparkett förut och efter 12år såg det inte roligt ut.
Spår av "köksanvändning/fukt" runt spis och diskbänk etc.
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
B byabin skrev:
Parkett funkar bättre än man tror, jag körde det själv efter ha diskuterat runt med olika golvförsäljare. Var länge inne på vinyl eller linoleum, klinker var inte aktuellt då det är för hårt och kallt.

Gällande vinyl förklarade en försäljare att "med det kan du ha pool i köket" och eftersom det inte var planen så skippade jag det. Det är dessutom relativt hårt, kallt och plastigt jämfört med linoleum eller parkett.

Linoleum rekommenderades att lägga som matta hellre än på bit, men försäljaren hade själv parkett "sedan 40 år och kommer lägga det igen".
Tack för input! :)Är det i så fall speciallackad parkett eller sådan som läggs i t.ex. vardagsrum? Eftersom vi har en utgång direkt till trädgård måste det vara en tålig yta eftersom det lätt dras in grus.
 
8 80-talshus skrev:
Tack för input! :)Är det i så fall speciallackad parkett eller sådan som läggs i t.ex. vardagsrum? Eftersom vi har en utgång direkt till trädgård måste det vara en tålig yta eftersom det lätt dras in grus.
Nej, det är vanlig parkett. Men du vill inte dra in krossgrus på parkett och trampa runt i. Du kommer troligen behöva ha mer skodisciplin än med klinker. Ett trägolv kan du å andra sidan slipa om det blir fult, det är knepigare med sten.
 
Hört talas om mattor? Går utmärkt med klinker i kök med någon fin matta eller två på..
 
  • Gilla
tSöder och 1 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Även om jag älskar sten hade jag aldrig lagt det i köket pga tidigare nämnda anledningar. Kan man leva med det och lägger golvvärme är det nog det snyggaste valet, beroende på sten såklart. Själv har jag valt massiv stavparkett, men jag har svårt för den lackade så kör på vax. Det blir fin patina och bara att slipa när den blir sliten. Såna lite bredare massiva hela tiljor passar väl till det mesta tänker jag, om man gillar trä.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har massivt spontat och såpskurat grangolv.
Sjukt härligt och varmt att gå på trots avsaknaden av golvvärme.

Spiller man kladd häller man snabbt ut lite såpa och skurar snabbt av.

Första halvåret var det lite känsligt men nu efter 2år är det lätt att få ren.

Skulle inte välja något annat idag. Möjligtvis schackrutigt linoleum eller liknande.

Jag hade träparkett förut och efter 12år såg det inte roligt ut.
Spår av "köksanvändning/fukt" runt spis och diskbänk etc.
Tack för input!:) Det låter snyggt med vaxad parkett eller såpskurat grangolv, men att ta fram såpa och skura ifall man spiller funkar nog tyvärr inte här. Vi lagar mycket mat och spiller ibland så för oss är det nog viktigast att golvet är tåligt och att det är lätt att torka bort spill.
 
8 80-talshus skrev:
Tack för input!:) Det låter snyggt med vaxad parkett eller såpskurat grangolv, men att ta fram såpa och skura ifall man spiller funkar nog tyvärr inte här. Vi lagar mycket mat och spiller ibland så för oss är det nog viktigast att golvet är tåligt och att det är lätt att torka bort spill.
Ja, alltså om man spiller lite mat så behövs det ju verkligen inte annat än en disktrasa eller lite hushållspapper.

Men om man tappar ett glas rödvin eller riktigt jobbiga saker så är det bäst för trät att använda såpa.
Vi lagar mat varje dag (4 kladdande barn dessutom).
Men såpflaskan står alltid under diskhon så det tar inte mer tid än att tvätta med annat.
Bara att spruta ut och skura av med trasa eller borste.

Fördelen är att golvet aldrig påverkas av fukt eller blir förstört.
Så som trä parkettgolvet blev. Alla skarvar och fogar var fuktpåverkade. Fukten kryper in under lacken och torkar mycket långsamt och då blir det permanenta "fläckar" eller mörka strimmor.

Men ska man ha något riktigt tåligt så är det nog någon form av plastmatta som gäller.
 
  • Gilla
Manfreds och 1 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Nej, det är vanlig parkett. Men du vill inte dra in krossgrus på parkett och trampa runt i. Du kommer troligen behöva ha mer skodisciplin än med klinker. Ett trägolv kan du å andra sidan slipa om det blir fult, det är knepigare med sten.
Du har rätt. Parkett kräver skodisciplin! :D

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hört talas om mattor? Går utmärkt med klinker i kök med någon fin matta eller två på..
Jadå, vi har haft trasmatta i köket. Snyggt och trevlig att stå på men inte lätt att hålla rent när den ligger framför spis och vask. Under matbordet funkar det dock bra sedan många år med orientalisk matta. Det är i köksdelen som vi slabbar lite för mycket! :rofl:
 
Förresten, angående reptålighet ska ju linoleum vara reptåligt och delvis självläkande. Klinker är ju väldigt reptåligt å andra sidan. Trä lär repa snabbare, men du kan som sagt slipa upp det. Heltäckningsmatta ska vara grymt reptåligt har jag hört. :rolleyes:

Sätt upp lite egenskaper du vill ha och försök ranka alternativen. Reptåligt? Varmt? Hårt? Hållbarhet? Underhållbarhet? Etc.
 
  • Gilla
80-talshus
  • Laddar…
8 80-talshus skrev:
Massivt trägolv har jag inte tänkt på - ska kolla. :) Det är kanske dock för rustikt i vårt kök. Är det breda brädor? Förutom matplatsdelen har vi ett smalt arbetskök (110 cm brett) och en lika smal gång som också skulle ha golvet och jag inbillar mig att den typen av trägolv är mer lämpliga för stora rum? Men jag kanske tänker fel.
Du kan ju ha nästan vilket träslag som helst, i olika former. Från det troligen billigaste alternativet med ett klassiskt brädgolv i furu eller gran i 12-15 cm bredd till ek i stavar eller breda tiljor till exotiska träslag i intrikata mönster. Sitter nu i en modern lägenhet med lamellparkett ek trestav och saknar de gamla golven.
 
  • Gilla
Manfreds och 1 till
  • Laddar…
Varmt tack alla för bra input och många goda tips. :D Vi ska fundera och lista vad som är viktigt för oss och sedan får vi titta på olika alternativ.

Vad det än blir så blir det bättre än nuvarande golv - ett laminatgolv som kostade 25 kr/kvadratmetern och som tyvärr inkompetenta hantverkare lade in när vi hade bråttom att få in ett golv när vi flyttade hit. Under årens lopp har vi uppdaterat köket med nya luckor /fronter och bytt ut vitvarorna, så nästa steg blir ett bra golv!
 
Düsseldorff
H hapazard skrev:
Klinker är för hårt att stå på och oförlåtande när man tappar saker på det.

Vinyl var mitt andrahandsval, blev solid vitsåpad ask som är mycket tåligt men såklart betydligt dyrare och mer svårstädat.
Jag håller inte med. Hur det är att stå på är en smaksak och om man väljer granitkeramik tål det vad som helst.
 
Det är absolut inte hårt kallt och plastigt med vinyl.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Det är absolut inte hårt kallt och plastigt med vinyl.
Kanske inte hårt och kallt, men vinylplast är väl just plastigt oavsett om man ser det som något bra eller dåligt.
 
Jag jag massiv stavparkett med hårdvax i hela huset förutom hall och våtrum. Tycker inte köket är ett problem. Har inga fläckar eller liknande. Vad det gäller jack efter tappade saker är matplatsen betydligt mer utsatt hos oss.
 
  • Gilla
80-talshus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.