aof skrev:
På tal om återvinning var jag inne i ett torp där man spikat upp spegeldörrarna på takbjälkarna som underlag för teglet...
På min mammas gård finns en liten gäststuga som är byggd på 50-60 talet skulle jag tro. Väggarna i den består nästan enbart av gamla spegeldörrar under panelen...sorgligt men sant!
 
Den här tråden blev ju en fantastiskt intressant diskussion. Jag får tacka för alla insiktsfulla tankar och idéer, och väljer inte att aktivt delta i diskussionen utan bara buga mig för engagemanget och kunskapen hos er. Nu får detta beslut mogna i ett år eller två, det är ganska långt kvar till köket ska in. :)
 
Tiden är din bästa vän!
 
TorpSara skrev:
Vi gjorde och tänkte som så här i vårt torp från 1860. Vi ville inte att det skulle skära sig mot resten, tex listverk och golv, men det fanns inte heller någon budget för ett snickarbyggt kök. Dessutom har köken allt mer kommit att bli "lös inredning" de senaste decenierna. Hur många är det inte som river ut bådet ett och två fina fungerande kök för att det inte riktigt var vad man tänkt sig. Och vem vet vem som bebor vårt torp om 20 år?
Vi valde att vara traditionella på det "fasta", dvs lerklinade väggar, skurgolv och återskapade listverk. Själva köket blev ett Ikea Askerum, en god kompromiss. Det sticker verkligen inte ut med sina ramluckor, men kostade inte heller skjortan och försöker inte imitera något som aldrig funnits. Ett fint, enkelt kök med lite gammaldags känsla kanske man skulle kunna säga. Bild kommer!
Vill bara tillägga att jag tycker att TorpSaras "tänk" är helt rätt (hoppas på köksbilder). Bortsett från kostnaden, så kanske man inte vill satsa på ett platsbyggt kök om man inte är säker på att bo där en lång tid framöver. Ett enkelt IKEA-kök funkar i de flesta miljöer. Det är när man "pimpar" köken som jag inte vill vara med, när man försöker få något massproducerat att se hantverksmässigt ut, när man står där med något som säger "hej, jag är ett IKEA-kök som låtsas vara ett sekelskifte som aldrig funnits, i ett hus för vilket kök är ett okänt begrepp".

Att jag själv vurmar så för platsbyggd funkis, är utöver min personliga smak, också beroende på att jag har väldigt lite väggyta att placera skåp och vitvaror mot. Ett kök med standardmoduler kan inte utnyttja den lilla yta som finns tillräckligt bra.

Lycka till med köksplaneringen jon_h! Vi har nog ca tre år kvar till ett nytt kök. Under tiden ska jag försöka luska ut hur man ska kunna klämma in kyl och frys på ett bra sätt. Det känns i dagsläget som en omöjlig uppgift, så jag tar tacksamt emot tips.
 
Håller med dig Karakorum, hellre ett ikeakök som är var det är! Däremot tycker jag att det i regel finns en förutfattad mening att ett platsbyggt kök skulle kosta hur mycket som helst och vara skitsvårt att bygga. Kollar man på äldre kök så är de oftast väldigt enkelt uppbyggda. Speciellt ett kök som skall passa i ett torp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.