forell88 skrev:
Har varit och kollat med handlaren idag, Blir antagligen LG.

Var mest inne på kompaktlaminat för men är cirka 3000kr dyrare samt att det verkar bökigt att få hällan att få plats, om man ska ha ugn under häll.

Så blir nog LG 30mm laminat. Volcanic black.

Vad för fläkt ska man ha till köket då?

4-5000kr hade jag tänkt mig, gärna mindre... Smartast borde väl att ta någon fläkt från siemens om jag planerat att ha vitaror från siemens.. dvs så det blir samma rostfria på allt..
Som en liten kommentar till att du nämner Siemens så vill jag bara berätta en (o)-lustig grej som hände nyligen.

Jag införskaffade våren 2010 en sidebyside kyl/frys av märket Siemens och ett katalogpris på 31800:- !!!

Två dagar innan jul så rasar den och slutar kyla maten så jag kontaktar BSH som är deras serviceverkstad men de har inte möjlighet att komma förrän den 2jan så jag lackar ur.
Får tag i en annan servicefirma som kommer ut dagen efter för att konstatera att mina farhågor om att det är kompressorn var befogade, men döm om min förvåning när han öppnar upp och kollar kompressorn och säger...
Men du... Det här är ett Samsungskåp...
Eeehhhh ?????
Han öppnar dörrarna och efter en liten stund så plingar det till som det brukar göra när dörrarna är öppna och då kläcker han av sig nästa grej...
Hörde du...hörde du ????........där har du plinget också... Alla Samsungskåp har det ljudet.

Tycker det är sååååå jävla fult att det fungerar så här !!!

Jag fick iväg som fan och ordna fram en ersättningsmaskin och hittade ett utställningsex hos en köksleverantör jag samarbetar med så jag fick den till hyfsade pengar, men skojade med en av säljarna då det stod Electrolux på den och sa att det känns som det kvittar för det är ändå ett förklätt Samsungskåp sa jag...
Nää, det är det inte sa han då och jag bara himlade med ögonen... Haha
När vi rullat fram den skruvade jag av plåten på baksidan och kunde på kompressorn läsa LG !!!!

FUCK alla dessa vitvarutillverkare som bara lurar alla konsumenter ! ;)
 
ginnfilt skrev:
Kan dock meddela att vi inte var helt nöjda med laminatet då varma ångor från DM gjorde att skivan svällde precis ovanför DM. Och detta trots att vi mycket sällan öppnade luckan medan mycket varma ångor fortfarande var kvar och släpptes ut. Se till att skydda din skiva så gott det går från detta för att slippa samma sak.
Precis som Lenasv nämner så SKA det sitta ett skydd under bänkskivan vid diskmaskinen.
antingen en aluminiumtejp eller en plåt som skyddar skivan mot ångan.

MEN... Det allra viktigaste är faktiskt...

1. Låt ALLTID maskinen bli klar och svalna innan den öppnas.
2. Har man bråttom att få ut den rena disken så öppna luckan HELT.

Rent för många människor öppnar den bara på glänt och då är det serverat på silverfat att bänkskivan får stryk, och jag vet att det är så då jag rivit så många kök i dagsläget så jag tappat räkningen för längesedan och väldigt många erkänner att de bara sätter den på glänt och att de aldrig tänkt tanken att detta kan vara skadligt för skivan.
 
  • Gilla
Lenasv och 1 till
  • Laddar…
Jo, vi hade någon form av plåt där men det hjälpte alltså inte. Kanske hade alutejp funkat bättre... Och vi var som sagt väldigt duktiga med att inte släppa ut ånga.

Men nu är det huset är sålt och i nya huset blir det inte en laminatskiva ovanför DM...
 
Y
Bauhaus har ju endel laminat.
Som jag minns det så såg deras skivor mer seriösa ut, var inte dyrare, samt noll väntetid mot ikea som ville ha någon månad på sig. (kan ju minnas lite fel i detaljerna men..) :)
 
I mina öron låter Bauhaus och Ikea som likvärdig kvalitet, men jag kan ha fel. Deras träskivor är ofta av både C och D kvalitet. Vem gör Bauhaus laminatskivor?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hmm pågrund utav problem med att jag har grannens avlopp inkommande från väggen in i mitt avlopp har jag blivit tvungen att möblera om köket.. Alltså kan inte ha ugnen där eftersom avloppet sticker upp för mycket från marken.

känns inte helt hundra bra med vet inte vilka alternativ jag har..

Vad tycks om denna variant? Jag själv är lite missnöjd att 60 bredd skåpen sitter direkt bredvid kylskåket som är djupare än skåpena.

580477_10151212534972997_1160573007_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
+ Att hällen kom nära fönster. När maten osar förmycket så kan man öppna fönstret och få extra fart in i fläkten. Vilket du hade kunnat oavsett var hällen nu råkade vara men ändå.

! ett alternativ vore ju att ha ugnen högreupp i det högskåpet med fördel att slippa böja dig. nackdel att värmen riskerar slita på inredningen, samt nackdel att du får knö mot väggen.

? Jag gillar ju mer kök som har överskåp helavägen. Ifall ni behöver fler lådor.käcksinredningen hade lurat ögat att köket var större då tror jag

! tycker det är trevligare om man minimerar antalet luckor och så. Därav hade jag ju valt utdragningsbara lådor under diskho och intill spisen i viss mån.

Det var några tankar från mig :)
 
Redigerat:
Om det hade varit mitt kök så skulle jag velat haft diskmaskinen till höger om disklåden, för man sätter in disken med höger hand ;). Men du har bra med ytor både till vänster och höger om ugnen (y)
 
Tack för dina tankar :)

Att ha ugnen i högskåpet var min ide hela tiden.. tills jag förstod att det inte skulle funka. Högskåpet som du ser på bilden, det är där kyl/frys kombon kommer stå.

Angående det där med luckor håller jag med helt, har inte ändrat på bilden bara!

Hade jag bara haft 60cm till hade allt löst sig.. då kunde jag haft ugnen i högskåp!
 
Lena, håller med, men det är till höger om diskhon.. 100cm från väggen som avloppen kommer in, därmed kan jag varken sätta häll eller diskmaskin där. Därav omplaneringen.. Jag som var så nöjd med förra ritningen!
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Som en liten kommentar till att du nämner Siemens så vill jag bara berätta en (o)-lustig grej som hände nyligen.

Jag införskaffade våren 2010 en sidebyside kyl/frys av märket Siemens och ett katalogpris på 31800:- !!!

Två dagar innan jul så rasar den och slutar kyla maten så jag kontaktar BSH som är deras serviceverkstad men de har inte möjlighet att komma förrän den 2jan så jag lackar ur.
Får tag i en annan servicefirma som kommer ut dagen efter för att konstatera att mina farhågor om att det är kompressorn var befogade, men döm om min förvåning när han öppnar upp och kollar kompressorn och säger...
Men du... Det här är ett Samsungskåp...
Eeehhhh ?????
Han öppnar dörrarna och efter en liten stund så plingar det till som det brukar göra när dörrarna är öppna och då kläcker han av sig nästa grej...
Hörde du...hörde du ????........där har du plinget också... Alla Samsungskåp har det ljudet.

Tycker det är sååååå jävla fult att det fungerar så här !!!

Jag fick iväg som fan och ordna fram en ersättningsmaskin och hittade ett utställningsex hos en köksleverantör jag samarbetar med så jag fick den till hyfsade pengar, men skojade med en av säljarna då det stod Electrolux på den och sa att det känns som det kvittar för det är ändå ett förklätt Samsungskåp sa jag...
Nää, det är det inte sa han då och jag bara himlade med ögonen... Haha
När vi rullat fram den skruvade jag av plåten på baksidan och kunde på kompressorn läsa LG !!!!

FUCK alla dessa vitvarutillverkare som bara lurar alla konsumenter ! ;)
Haha skön historia, hoppa man slipper sånt krångel! Verkar vara väldigt blandat vad folk tycker om siemens, men är det ju med all elektronik nu för tiden. En del klarar sig hela livet med ett märke utan att det krånglar medans det för andra kan krångla allt för många gånger :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Y
Men du återgår till förra.

Ställer diskmaskinen närmast fönstret.
+ Den surrande maskinen flyttas bort i ett hörn.

Intill den, diskhon på plats 2 från vänster.
+ du får lång bänk mellan diskho och hällen

sen någon form av besticklåda. kanske en sådan superbred istället för 2 skåp.
+ du får då plats med kryddor,bestick på första lådan. redskap osv i övrigt.
+ du får då allt nära till hällen och till skåpen, matlagning och disk...

avlopprör går ju alltid att byggaihop något hokuspokus...
underskåpen står på ben. ni kan säkert bygga rör som går under skåpen.
 
Redigerat:
Bra ide, men av vad jag kommit fram till är problemet att där avloppet går ner, kommer ett rör in från grannens kök cirka 37cm ovanför golvet. Alltså på den förra planering, där ugnen står.. den kan INTE stå där, för där kommer rör in från grannen och avloppet går rätt ner backen... Om man inte ska böka å borra nya avloppshåll i hela lägenheten
 
Y
grannens rör, kommer in i din vägg? sen ner i ditt golv?
Kanske går att sätta en T koppling vid golvet, ett rör går till din diskho, och grannens går precis som innan rakt ner.

Men jag ger vika, man ska ha respekt för vatten så... ska klura på något annat. :)
 
Förresten blev det laminat från LG?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.