Jag betalade ca 160:- kvm för 10cm skivor och betongen färdig kostade ca 1000:-kbm och 500:- frakt utan moms. Sedan är det bara att räkna. :p Jag räknade på att färdig betong blev billigare då jag inte har krok på bilen och då skulle behövt köpa lev av sand mm för att blanda själv. Tungt va det att köra in ca 1 kbm för hand och själv men ca 1 timme tog det och med tanke på att de tog ca 3500:- för pumpbil så va det lätt sparade pengar.
 
så hur stor slutkostnad blev det för dig med allt? hur stort var rummet?
 
Rummet är på 10.8 kvm men priset har jag inte kommit fram till än då jag inte fått fakturor från Betongen eller de som hämtade alla massor som grävdes ur. Sedan kommer dessa siffror inte gå att överföra på ditt golv då mitt rum är ett badrum så jag har massor av isolering och avlopp som du säkert inte har i pannrummet. ;)
 
har faktiskt ett avlopp..: ;) tack för alla svar!
 
Hej,
Jag har gjort precis det du skall göra men startade på våren då man har en varm period framför sig. Jag tyckte det var läskigt att bila bort och gräva sig ner. Under mitt gamla betonggolv fanns klippa och bergkross (stora stenar). Vår rådgivare sade att man för allt i världen EJ skall gå under murfundamentet, dvs den mur väggarna står på. Det gjorde vi ändå på vissa ställen eftersom jag till slut fivk en känsla hur långt man kunde gå. Vi gick på ett ställe ner ungefär 1,5 m under då vi drog avloppsrör.
Tips:
vi har isolerat nedifrån och upp med (se mina tidigare inlägg) LECA kulor, geotextduk, plastfolie (byggplast 0,2) för att stänga ut ev markradon, 2 lager isodrän dvs tot 20cm, geotexduk samt avslutat med armerad betong 6c tror jag det var (det där vet betongleverantören). Sedan har vi valt att gjuta in golvvärme (vattenburen) i betonggolvet då man sparar golvhöjd samt vatten då det ur energisynpukt blir bättre (kan kopplas till pellets osv). Sedan drar vi el, LAN, telefon, TV i golvet då man slipper fula kabeldragningar på väggen. Ytan vi skall lägga är 60+20kvm (steg 2). Gjutning av 60kvm kostar ca en 20 lapp (5,5 kbm) om du läjer bort det vilket jag rekommenderar. isodrän 200*60=12KSEK (kolla på blocket där hittade jag en som sålde för 100SEK per kvm) sedan behöver du armeringsmattor (5*2,35 kostar 478+moms på Nyströms cement i Rö norr om stockholm) , najtråd, distansklossar (1,8 per styck hos nyströms inne i stan 3,5 !!!) och lite andra grejor. LECA kullor 92SEK+moms mykcet billigt! Golvvärmen går på 23KSEK vilket blir 6 slingor + reglerutrustning samt installation. Vi planerar att installera ett system kombinerad bergvärme samt solfångare med 2 ackumulatortankar ev kopplat till brickettvärme.

Lycka till
Mikael_hempulare ;D
 
  • Gilla
hanness
  • Laddar…
Mikael_hempulare

Varför har du isodränskivor och inte vanlig billig cellplast. Du har ju redan en plastfolie som stänger ute fukten vad skall man då med isodränskivor ovan när dessa är till för att transportera bort fukt.

Robert
 
Va min fundering oxå. Likaså köra med leca känns onödigt då isodrän är kapilärbrytande. Men kanske någon som har en egen sedelpräss i källaren. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.