Tala med en grävare i närheten som kan skotta och begär rutavdrag.
Beträffande fastighetsägarens eventuella ansvar att skotta trottoaren, så kan det nog ha en del att göra hur långt ut tomtgränsen går. Hos oss går den ända ut till gatan och kommunen har servitut på att trottoaren skall användas som trottoar trots att den alltså hör till vår tomt. Därmed är vi också ansvariga för att gående inte halkar och gör sig illa.
 
Redigerat:
Snöraka!
För den kan man både raka bort snö och skotta bort lössnö.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Är det Snöraka eller snöskyffel som gäller?

Snöraka :
[bild]
[länk]

Snöskyffel :
[bild]
[länk]
Vi kör med båda här, plus en snösläde. :)
Snörakan är praktiskt på altanen/trappen, funkar även på grusgången in, är det mycket snö blir det skyffeln där.
Sedan snösläden på infarten (också grus).
 
Jag röstar att du tar en snöbjörn i plast, delt för att den är lättare men även för att du släpar den och plasten ger lägre friktion. Snöraka hade jag köpt antingen en i metall alternativt en märkes i plast.
Är detta otillräckligt så är ju en snöslunga aldrig fel. Riktigt manligt att kasta iväg snön 15meter, allt med motor gör tråkiga uppgifter roliga. :p
 
Ja, när jag inte tar traktorn åker snösläden fram och jobbar lite. Använder fiskars pro eller var den heter med stålkant och rörkonstruktion under plastskopan. Lätt och stabil. Ska det småskottas blir det fiskars aluskyffel som har funkat många år.

Är det någon som provat att skotta med lövblås? Det är ju rätt bra drag i en sådan. . :)
 
Nu har du fått massa bra tips.
Skall inte öka på detta, men dock ändå ge ett tips från en som har snöskottning som arbete:
Oavsett om du väljer plast eller metall, köp en burk med vanligt bilvax, och smörj in skyffeln med när den är torr och varm.
Snön släpper helt underbart lätt.

Och som jag såg i ett annat svar, förvara den utomhus, eller åtminstone låt den bli kall innan du börjar skotta.
Lycka till.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Snailman
Det följde med en fiskars plastskyffel (grön plast träskaft) när jag köpte huset, den höll nåt år, det var metallkanten som blev utsliten (gick i två delar), har asfalt på uppfarten och sandade på den tiden, så det slet rejält om skyfflen släpade mot marken.

skaffade en lillflingan snösläde som har hängt med sen dess.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.