Har precis flyttat in i vårt nya hus, Lillgården/Sidensjöhus.

Grunden gjorde vi själva, en sluten, isolerad krypgrund med trygghetsvakt.

Efter att jag i veckan installerade en väderstation med trådlösa givare som mäter både temperatur och luftfuktighet så noterade jag följande värden:

Temperatur: 18, 5 grader celcius.
Luftfuktighet: 78%

I huset är det följande värden:

Temperatur: 26 grader celcius. (det har varit jättevarmt idag och igår).
Luftfuktighet: 48%

Jag har läst i en del trådar att det inte bör överstiga 75% i grunden.
Trygghetsvakten signalerar endast med grön lampa, vilket jag antar att den inte är aktiv.

Är det någon som vet när trygghetsvakten går igång? Vilken temp och vilken RH?

Eftersom vi gjorde grunden så seriöst så tycker jag att vi borde ha en mycket lägre procent.
Vad är vanligt i slutet av juli månad?
 
Dina värden låter normala för en oåtgärdad grund, jag känner mig personligen mycket tveksam till Trygghetsvakten eftersom den inte avfuktar - bara värmer.

Själv har jag en Homedry. Samma temperatur som du men Rh pendlar runt inställda 60% året runt.
 
Corroventa här och ligger runt 60% året runt. Skulle om jag vore du skaffa en avfuktare till grunden omgående.
 
ok.

Tackar för svaren.

Då får det bli att vänta ett tag. Det kan ju bli bättre på sikt.

Annars blir det att agera!
 
Förresten, vad menar du med "oåtgärdad grund" ?


Consensus skrev:
Dina värden låter normala för en oåtgärdad grund, jag känner mig personligen mycket tveksam till Trygghetsvakten eftersom den inte avfuktar - bara värmer.

Själv har jag en Homedry. Samma temperatur som du men Rh pendlar runt inställda 60% året runt.
 
Har också krypgrund och fick en offert av Anticimex på 40.000kr för en avfuktnings anläggning(då jag besiktigade vårt hus) Läste på ang krypgrunder m.m och beslutade mig för en Homedry jag också. slut summan med ny Triofol plast och lite silvertejp, fogskum och en Oregon BAR122HGN väderstation med RF/temp visare m.m 15.000:-

Har på sommaren då luftfuktigheten är som högst ligger jag och pendlar mellan 57-62%RF och har just nu runt 17,5 grader i grunden(Bor i Skåne)
Man bör inte överstiga 68% i RF

Vinter tid rasar RF i min grund och ligger på ca 48-54% RF

Fördelen med en Homedry är att den avfuktar och undertrycksventilerar, ställer mig också tveksam till trygghetsvakten som Consensus säger att den enbart värmer upp grunden. Men visst finns det folk som har lyckats att hålla ett bra värde i grunden med trygghetsvakten. men ingen krypgrund är den andre lik och förutsättningarna är ju som sagt olika beroende på var man bor, hur omgivningen ser ut m.m

Offtopic: Tycker det är fördjävligt att ett företag som Anticimex som jobbar med grunder,mögelåtgärder m.m också ska få marknadsföra/sälja avfuktare, tro F.N de vill att man ska köpa deras grejer. Kan ju lura i folk som inte kan så mycket ang detta vad som helst.
 
kpkung skrev:
Förresten, vad menar du med "oåtgärdad grund" ?
Hej, jag menade 'oåtgärdad krypgrund', dvs en uteluftventilerad krypgrund.
 
Ska inte uttala mig om Anticimex då jag skaffat min avfuktare på annat håll.
När jag tittade vilken avfuktare så gillade jag inte Munters modeller då de endast ventilerar via en slang/rör då ex Corroventas kan man dra en rör runt hela grunden och på så sätt få en bättre ventilation.
Men folk på detta forum verkar ju dock vara nöjda med sina Munters avfuktare.
 
Lite uppföljning här:

ok, tack för alla svar, förresten.

Imorse visade mätaren 80% på fuktmätaren.
Jag ringde och begärde att de skulle kolla upp detta en gång till.

Det visade sig att ett av rören till den vattenburna golvvärmen hade fått en skruv/spik i sig.
Det har runnit vatten längs ena grundväggen och ner i isoleringen.

Nu har de åtgärdat detta. Men, det ser för jävligt ut nere i grunden.
Taket/golvet är uppslitet på ett sätt som jag inte trodde var möjligt. Hammare och händer verkar vara verktyget för dagen. . Blött överallt o.s.v. De ska sätta i en avfuktare imorgon bitti.

Jag som hade gjort allt så seriöst och snyggt med bl.a. dubbla lager isolering och allt.
Man kunde i praktiken bo där nere.

Hur noga ska jag vara att de återställer allting precis som det var innan?
Som jag nämnde tidigare, vi gjorde grunden själv. med MYCKET kärlek i hopp om att uppnå en väldigt låg luftfuktighet. Det sista jag gjorde för några veckor sedan var att dammsuga.
Som sagt, hur noga ska jag vara? Man vill ju gärna att de återställer allt.

Visst borde jag koppla in försäkringsbolaget här va? Man vet ju inte hur det ser ut om 3-4år o.s.v.
Ska jag dokumentera med kamera?
 
Isoleringen måste garanterat väck och då gäller det att all blöt sån ska väck sen är det väl bara att bygga upp det hela igen. MIn erfarenhet är att blöt isolering aldrig torkar riktigt oavsett avfuktare osv.

Vem drog den dödande skruven kan vara värt att veta?

Kamera är väl alltid bra finns ju inga kända nackdelar.
 
ok. Det ska jag påtala för dem.

Ska jag ta dit en oberoende besiktningsman?
 
Vet ej det beror ju på vem som orsakade skadan. Annars kan nog en skadereglerare kolla upp det mesta och ge er ersättning för vad nu ni kommer överens om. Fixar ni det själva blir det nog mest en kostnad om det är ni själva som är orsaken och ni själva står för lagningen.

Hör iaf med FSKbolaget först innan ni bygger om allt skadan är ju det den är och egentligen ska man direkt efter att man ringt akutrörkrökaren ringa sitt bolag egentligen nästan före ;)
 
Du skriver att du har en sluten isolerad grund med trygghetsvakt. Min fråga är hur ev fuktöverskott skall kunna komma ut? Enligt vad jag förstår finns det risk för att det blir en våt bastu i grunden om du skall hålla nere RF med enbart höjd temperatur utan att avlägsna ngn fukt.

I din situation med en nybyggnation skulle jag föredra en sluten isolerad grund med en kondensavfuktare. Kostar betydligt mindre än trygghtesvakten och borde fungera mycket bättre. Trygghetsvakten blir ett dyrt värmeelement.
 
Enligt trygghetsvakten så ska man lämna två ventiler i grunden öppna har jag för mig... Tyckte dom sa det när jag pratade med dom....Har namligen en en sån ligger nånstans, köpte den till utbyggnaden eftersom det vart mycket kondens där förra sommarn, men i år verkar det som att grunden ventileras som den ska... Får se om jag sätter upp den eller inte :)
 
Bob_the_builder
kpkung skrev:
Jag har läst i en del trådar att det inte bör överstiga 75% i grunden.
Trygghetsvakten signalerar endast med grön lampa, vilket jag antar att den inte är aktiv.

Är det någon som vet när trygghetsvakten går igång? Vilken temp och vilken RH?
Jag har ingen praktisk erfarenhet av Trygghetsvakten, men teorin bakom är ju ganska enkel. Tumregeln är att RF över 70-75% inte är bra = grogrund för mögel. Dock har de dragit det hela lite längre och låter en dator styra "avfuktningen" genom att bara värma när en ogynnsam kombination av RF/tid/temperatur uppstår. Därför kan RF vara 75% (temporärt) utan att kabeln värmer grunden.

RF är RF. Det är inte seriöst att säga att en avfuktare gör jobbet bättre än en värmekälla.

/Bob (som f ö har en Munters M120 i grunden)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.