Har du VP så kan du kanske sänka elkostnaden med 1500-2500/år med solfångare så det ska vara en billig anläggning om den ska vara betald på 8-10år, i så fall för att den förlänger livslängden på VP:n.
 
Skall jag vara helt ärlig så har ju den VP'n som vi har haft i huset haft två incidenter. Den första så började den brinna och då fick vi byta ut den helt. Det känns inte heller som en helt klockren investering. Tyvärr visar ju inte Folksams statistik procentuellt av hur många dylika apparater som finns på marknaden. Vår Nibe har ju lämnat en del att önska.

Finns det mer driftsäkra fabrikat? Det är ju tusan att de skiter i att bygga med bättre teknisk livslängd...
 
Blanda inte ihop luftvärme med FTX. Ett hus av idag ska ha 1. Ett ventilationssystem med återvinning (FTX) 2. Ett vattenburet värmesystem (sol, BV, JV, LV, fjärrvärme, pellets, ved- you name it)
 
För 7-8 år sen hade jag ett låst elavtal på 14 öre/kw På den tiden var det ingen som kunde drömma om att en kwh el idag skulle kosta det 4-dubbla + att skatt o linjeavgift skulle chockhöjas som gjorts.Den som hade direktel för några år sedan betalade mindre i elkostnad än de som idag har värmepump och detta nu innan våra "svenska" energibolag fullt ut kan exportera till övriga europa där de får betydligt mer för vår el. Varför stirra sig blind på att en värmepump skulle vara en självklarhet i ett nybyggt hus som i stort sett klarar värmen utan "värmesystem" bara ventilationen återvinns på ett vettigt sätt Har själv jord/luft-värmepump sedan 1982 som fortfarande knallar o går vid behov (dvs när man inte ids elda) så visst håller de längre när de slipper gå.
 
ltfrebac skrev:
Blanda inte ihop luftvärme med FTX. Ett hus av idag ska ha 1. Ett ventilationssystem med återvinning (FTX) 2. Ett vattenburet värmesystem (sol, BV, JV, LV, fjärrvärme, pellets, ved- you name it)
Skall ha och skall ha... om jag nu inte kan kombinera VP med FTX så känns det inte sådär jätteattraktivt om jag skall vara helt ärlig. Luftvärmepump fungerar ju knappt när den behövs som bäst och när elen är som dyrast.

Är jag bekymrad över kallras? Ja, det är inte svårt att få mig bekymrad ;)... men jag har ju inte upplevt det då vi inte använder ventilerna i fönstret. Det jag däremot hatar är termoklinen i trappan.

Hur illa är det med frånluftsvärmepumpar tycker ni som har dem?
 
Varför inte planera in ett bekvämt bulkpelletsförråd och en fröling pelletspanna med kondenserande process. Finns även med förvärmning av förbränningsluften, enkelt om man bygger nytt.
 
mariatherese skrev:
Luftvärmepump fungerar ju knappt när den behövs som bäst och när elen är som dyrast.
Jag tror att det här är en gammal sanning. Jag kollade upp ett test av Panasonics flaggskeppspump HE9KKE och den uppmäts till följade COP-tal. Kostnaden per kWh har jag beräknat med ett elpris på 1kr/kWh. Själva pumpen kostar ca 20000 installerad och klar.

Utetemp ___ COP ___ Kr/kwh
7 grader ___ 5,4 ___ 0,21 kr
2 grader ___ 3,4 ___ 0,34 kr
-7 grader ___ 2,6 ___ 0,45 kr
-15 grader ___ 2,1 ___ 0,54 kr

Pelletsvärme kostar ca 0,70 kr/kWh.
 
nu är jag kanske petig - men med en luft/vattenpump så får jag en såndär ful låda som står och brummar på utsidan. Jag kan inte heller komma i från att den fungerar som bäst då ändå solcellerna levererar.
 
Jag är inte imponerad av de olika möjligheterna man har idag att värma sitt hus.
Alla är sina religioner trogna, men jag kan inte se nån religion utan nackdelar.

Många sjunger bergvärme hymnen, men investeringen är väldigt hög och dessutom drar de fortfarande mycke el.
Luft/vatten pumpar brummar, luft/luft pumpen är oeffektiva. Och alla värmepumpar kräver de El-tillskott när kvicksilvret kryper ner.
Att el ska bli billigt igen känns mer o mer som en utopi. Allt tyder på att det bara kommer bli dyrare. Olja är redan bortom smärtgränsen dyrt, direkt-el likaså.

Men den fantastiska kaminen då?
Njaa.. Luft är inget medium lämpat att lagra värme i. Slutar du elda - slutar det att vara varmt.

Men det faktiskt täljstenskaminer från finland på flera ton du!!
-Jo, det tar sig. Nu är vi framme på något som kan jämnställas med 1700-tals innovationen kakelugnen.
dessutom måste det konkas ved in i vardagsrummet med all bös o skit som det medför. .

vilket leder oss till pelletsen. Pellets gör dig också beroende av pellets levrantörerna samt att brännarna är lite opålitliga. stannar o har sig. blir det kallt så blir det en hel del säck konkande.

Fjärrvärme verkar inte direkt billigt heller. dessutom blir man väldigt beroende av levrantören. monopolställning är ett understatement..

Men vad har du själv då!?
En vedpanne anläggning. I ett avsett rum för eldning fjuttar jag på 190liter ved var 36:e timme vid 0gr ute temp.
Det funkar ok för mig men jag förstår tillfullo att det inte funkar för alla. Med vedhantering, jobb och stadsplanerade områden som inte tillåter vedeldning. Dvs ungfär samma sätt som makarna hedenhös värmde sin grotta, back in the day..

Näe fram med vettiga innovationer som gör att det går att värma sitt hus bekvämt till vettiga pengar. Jag kan inte se att det finns nu!

Det bästa jag kan se är en rejäl flisanläggning men det kräver enorma flisförråd och egen skog. och hur många har det?
 
Redigerat:
Lägg pengarna på isolering. Ingen ide att bränna pengar på en massa olika värmesystem som var och ett kan värma huset självt.

Ligger huset offside och riskerar strömavbrott satsa på ett uppvärmningssystem som kan köras utan extern el.
Åker du bort mycket under tex vintern i en vecka eller mer ska du inte elda med ved utan ha ett system utan arbetsinsats.

Mina två ören ;).
 
mariatherese skrev:
Skall ha och skall ha... om jag nu inte kan kombinera VP med FTX så känns det inte sådär jätteattraktivt om jag skall vara helt ärlig. Luftvärmepump fungerar ju knappt när den behövs som bäst och när elen är som dyrast.

Är jag bekymrad över kallras? Ja, det är inte svårt att få mig bekymrad ;)... men jag har ju inte upplevt det då vi inte använder ventilerna i fönstret. Det jag däremot hatar är termoklinen i trappan.

Hur illa är det med frånluftsvärmepumpar tycker ni som har dem?
Har kastat ut en FLVP precis. Byggde 2004 och blev avrådd av alla förstå-sig-påare från FTX. Borrade in dessa satans Fresh-ventiler för att säkerställa ett isande kallras i hela huset. Så nu är jag mitt inne i FTX eftermontering vilket är ordentligt besvärligare än att göra rätt från början. Golvvärme och väggventiler funkar uselt så är det bara
 
Elffors skrev:
Jag är inte imponerad av de olika möjligheterna man har idag att värma sitt hus.
Alla är sina religioner trogna, men jag kan inte se nån religion utan nackdelar.

Många sjunger bergvärme hymnen, men investeringen är väldigt hög och dessutom drar de fortfarande mycke el.
Luft/vatten pumpar brummar, luft/luft pumpen är oeffektiva. Och alla värmepumpar kräver de El-tillskott när kvicksilvret kryper ner.
Att el ska bli billigt igen känns mer o mer som en utopi. Allt tyder på att det bara kommer bli dyrare. Olja är redan bortom smärtgränsen dyrt, direkt-el likaså.

Men den fantastiska kaminen då?
Njaa.. Luft är inget medium lämpat att lagra värme i. Slutar du elda - slutar det att vara varmt.

Men det faktiskt täljstenskaminer från finland på flera ton du!!
-Jo, det tar sig. Nu är vi framme på något som kan jämnställas med 1700-tals innovationen kakelugnen.
dessutom måste det konkas ved in i vardagsrummet med all bös o skit som det medför. .

vilket leder oss till pelletsen. Pellets gör dig också beroende av pellets levrantörerna samt att brännarna är lite opålitliga. stannar o har sig. blir det kallt så blir det en hel del säck konkande.

Fjärrvärme verkar inte direkt billigt heller. dessutom blir man väldigt beroende av levrantören. monopolställning är ett understatement..

Men vad har du själv då!?
En vedpanne anläggning. I ett avsett rum för eldning fjuttar jag på 190liter ved var 36:e timme vid 0gr ute temp.
Det funkar ok för mig men jag förstår tillfullo att det inte funkar för alla. Med vedhantering, jobb och stadsplanerade områden som inte tillåter vedeldning. Dvs ungfär samma sätt som makarna hedenhös värmde sin grotta, back in the day..

Näe fram med vettiga innovationer som gör att det går att värma sitt hus bekvämt till vettiga pengar. Jag kan inte se att det finns nu!

Det bästa jag kan se är en rejäl flisanläggning men det kräver enorma flisförråd och egen skog. och hur många har det?
Jag har också funderat på det där med vilket värmesystem som är bäst och kommit fram till det berömda ".. det beror på". Och det är rätt mycket som det beror på. Vilken egen arbetsinsats kan man tänka sig? Hur mycket kan och vill man investera (hög investering = hög risk och inlåsning)? Vad finns i huset sen tidigare? Osv.
 
Vi satsade på isolering när vi byggde nytt för snart tre år sedan. Vi har 34cm i vägg och 60-100 cm i tak. Det finns flera hustillverkare som har bra isolerade hus (villavarm, faluhus, tornedalshus, mfl) . Tänk även på grunden (supergrund mfl) och fönstren (energiklass A dvs U-värde 0,9 el bättre . Denna "plusmeny" kostade oss mindre än 100000 i investering i byggskedet, och resulterade i ett väldigt energisnålt hus.
Vi har ftx ventilation. Kör den utan värmetillskott och det funkar fint. Tilluften har aldrig varit kallare än ca 14-15 grader fastän det är minus 25 ute.
Som värmesystem har vi golvvärme och acktank med tillkopplade solpaneler, vattenmantlad kamin och elpatron. Ingen vp. Vi har gjort av med ca 7000 kWh i elvärme/varmvatten och några kubik ved sammanlagt på snart tre år.
Sammanfattningsvis så är vi nöjda med det mesta och kan rekommendera att bygga energisnålt från början.
 
rca1959 skrev:
Varför inte planera in ett bekvämt bulkpelletsförråd och en fröling pelletspanna med kondenserande process. Finns även med förvärmning av förbränningsluften, enkelt om man bygger nytt.
Frölingen är inte gratis precis, men den har upp till 104% verkningsgrad. Kräver dock lågtempererat system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.