Är i begrepp att sätta igång med vårt husbyggnadsprojekt. Just nu i skiss/budgetstadiet. Budgeten är inte särskilt tajt egentligen men jag är ekonomisk av naturen och vill göra smarta val och har inget emot att göra en hel del själv. Det ger lite bakgrunden till min fråga.

Som processingenjör så borde jag nog kunna smälla ihop värmesystemet till huset ganska enkelt - men det har visat sig att industriprocesser verkar betydligt mer lättstyrda. :blushing:

Nåväl, huset då. Jag gillar instinktivt ett system med en smart ackumulatortank (maken gillar att den har webinterface) och att koppla ihop värmepump (jag tänker frånluft då vi ej får borra efter bergvärme), vv-beredare och då plussa på med solfångare samt en mantlad braskamin. Men jag undrar om man verkligen behöver ha en smart ackumulator tank - borde inte värmepumpen gå bara när den verkligen behövs (returvattnet är kallt nog)? Eller har jag missförstått något med hur den regleras?

Jag tvekar också på solenergin eftersom solfångarna verkar ha en rejält lång återbetalningstid för att systemet skall betala sig? Eller är den tekniska livslängden på ingående prylar bättre än jag föreställer mig? Går det ihop med dagens energipriser? Alternativet är att förbereda för solpaneler men att de facto inte installera några förrän energipriset stiger och tekniken blir robustare.

Den mantlade braskaminen borde ju betala sig lite snabbare. Systemet känns också som betydligt mer robust. Jag får för mig att den tekniska livslängden på själva braskaminen är ganska lång (+20 år?). Frågan är hur mycket man behöver elda och vilken effekt som är lämplig för att den skall betala sig. Någon som har en uppfattning att delge utan att jag behöver plocka fram miniräknaren såhär på lördagskvällen?

Många frågor i ett från en villavärmesnovis. Lever idag med en luft/luft VP a la 80-tal med ventilation i huset. Jag tycker systemet har varit rent kass både ur komfortsynpunkt samt teknisk livslängd...
 
Hej, jag sitter med ett gammalt hus, men är mkt intresserad av just energifrågan i hus. Har därför ägnat en och annan timma åt just denna fråga; om jag skulle bygga nytt, hur skulle jag lösa detta?

Faktum är att "min" lösning är nästan identisk med vad du säger.

Jag skulle absolut satsa på ack. tank kopplad till frånluftspump (du kommer inte behöva så mkt tillskott att det är värt med bergvärme), samt solfångare och mantlad kamin.

Vad gäller solfångare skulle jag satsa på ganska stor yta, så du får tillskott även under de inte mest optimala månaderna. Om man köper grejor med hyfsad kvalitet så är det bra livslängd, och jag är övertygad om att de kommer betala av sig.

Kolla frånluftspumpen du tänker dig, tror absolut den fixar regleringen som du vill ha.

Det är inte säkert att det kommer betala sig med en mantlad kamin om du bara myseldar lite då och då. Men, vanliga kaminer avger väldigt mycket värme konvektivt, så man får ha ganska öppen planlösning, annars blir det väldigt varmt just där. Vattenmantlade kaminer ger oftast mest effekt till vattnet.

Jag är visserligen kanske något färgad; för mig är det inte endast ekonomi, utan tanken på att ta tillvara på så mycket energi som möjligt från sol och eldning är för mig väldigt tilltalande.

En relaterad sak; se till att inte snåla med isolering i huset..
 
Intressant.

Ang braskaminen så känns det ju klockrent. Jag eldar ganska ofta och länge i den vi har i dagsläget, vi har en rejäl pjäs från Nordpeis. Men det beror dels på att vi har ett så kasst VP-system samt att det är väldigt mysig strålvärme från en braskamin. Öppen planlösning blir det nog i det nya huset för det verkar vara det som gäller.

Finns det några data på vad den tekniska livslängden är på solfångarna - det känns som de måste hålla i minst 15 år för att det skall betala sig med dagens energipriser?

Det blir nog en husleverantör som levererar huset (ffa pga tidsaspekten) så isoleringen blir som den blir men jag tror den är ok med tanke på dagens krav.
 
Redigerat:
Tackar - då börjar det ju likna något!
 
Har du plats till markvärmeslang i trädgården så är det överlägset frånluftsvärmepump.
300m2 räcker långt till ett normalstort nybyggt hus,kombinerat med FTX
 
Det bästa med den nya tomten är att det är en yttepytteliten tomt med nästan uteslutande västkustklippa. Jag tror man skulle behöva spränga ner en markvärmeslinga? :)
 
En "riktig" solfångare håller länge. Mina är redan 30 år- Däremot krånglar nybyggnadsreglerna till det så att de inbillar/nästan kräver att värmesystemet vid nybyggnad måste innehålla en värmepump för att klara värmebehovet En värmepump i ett hus som med dagens energiskal klarar värmebehovet med några stearinljus och när vinterkölden biter till får man stödja till med ett par rostade brödskivor x-tra på morgonen, bara ventilationen sköts på ett optimalt sätt, kommer att behöva gå såpass sällan att den aldrig kan hävda sig mot tom (g.d förbjude) elvärme. En vanlig braskamin gör att temperaturen blir olidlig inomhus då man eldar hur liten den än är och enda chansen att hålla ner temperaturen blir att tex ventilera bort överskottsvärmen (öppna fönster eller använda frånluftsvärmepump och isåfall kopplad till tank) så att kall uteluft gör det drägligt att vistas inne. Det går inte att jämföra ett äldre hus (hur tilläggsisolerat det än är) med ett nybygge efter dagens normer.
 
@mariatherese
Hur stort har du tänkt bygga, beräknad energiåtgång & max effekt?

Allmänt skulle jag idag satsa på
-som bas berg eller luft/vatten vp
-en bra ftx, inte flvp
-kanske solfångare
-en BRA vattenmantlad kamin som spets & för att det är mysigt

Men som sagt, beräknad energiåtgång är ganska avgörande för vad som är värt att satsa på!
 
Redigerat:
Hej hallå,

Tackar för synpunkter! Huset blir förhoppningsvis på närmare 200m2 totalt uppdelat på två plan. Energibehovet skiljer sig lite mellan olika hustillverkare. Fiskarhedenvillan t ex anger energibehovet efter det att man har en vp installerad. Undras vilken cop de har räknat med?

Men säg att man hamnar på 90-100 kW/m2... (Jag tog fiskarhedens siffror rätt av och räknade med att de hade skattat vp'ns COP som god) Det är min gissning iallafall. Närmare beräkningar får jag ta tag i när vi valt husleverantör.

Bergvärme får vi inte skaffa pga ett servitut. Markvärme är inte realistiskt då vi pratar berg, berg, berg.

Det system vi har idag är nog att klassa som FTX... det suger! Vet inte om det är värmepumpen eller systemet i sig men det är fjuttigt minst sagt. Dessutom har vi öppen planlösning och i trappan har vi en termoklin utan dess like. Dvs den värme som sprutas ut i taket på bottenplan smiter upp genom trappen. På övervåningen är det rätt skönt... Vem designade denna lösning kan man ju undra...

Nåväl, jag har kommit fram till att solenergin nog är värd att satsa på ändå - den kommer att betala sig bara man väljer ett någorlunda robust system. Braskamin skall jag ju ändå ha så då är det klart vettigt att också lägga in rör i grunden för att kunna använda lite energi därifrån då jag ändå eldar. Merkostnaden känns marginell i sammanhanget.

Skulle jag få ett ruskigt värmeöverskott så blir jag jättejättejätteglad för nu har jag haft kalla fötter länge... :blushing:
 
Ett FTX värmeväxlar in och utgående luft och har inget med nån värmepump att göra, ej heller är det tänkt som primär uppvärmningskälla.
Den ska ha tilluft i alla sovrum/vardagsrum och frånluft i våtutrymmen.
Med en sådan sänks effektbehovet för huset samt tilluften blir uppvärmd, alternativet är den kalla uteluften rakt in. Har du FTX så kan du inte ha frånluftspump.
Jag skulle alla gånger satsa på FTX i ett nybygge, men å andra sidan bor jag där det ofta är kallare än -20 och då är inte tillluften behagligt tempererad så resultatet blir att ventilerna stängs på vintern.
 
Jag skall förklara bättre. Vår värmepump är kopplad till ett dyligt system, dvs den styr både från och tilluft. Tilluft har vi i alla sovrum och vardagsrum på nedervåningen i ventilhattar som ser ut som rymdskepp. Ventilerna sprider luften åt sidan. Luften som kommer in blir då mycket riktigt tempererad (det kan man känna med handen). Men den kommer ut i taket och den smiter upp på övervåningen så klimatet på nedervåningen blir således inte så tempererat som systemet tror. Systemet värmer också upp varmvattnet genom värmepumpen. En vanlig lösning på 80-talet.

Det kan vara jag som är kräsen men jag tycker systemet är kass och jag kommer nog av den anledningen att välja frånluftsvärmepump som går mot vattenvärme i golvet.

Skall tilläggas att vi mycket få dagar på ett år kommer att ligga på -20C, och de flesta år kommer vi nog ens ner till de temperaturerna. Havet värmer luften så det blir råkallt istället för iskallt.
 
Har ni nära till havet så kanske ni kan köra med sjövärme. Det fungerar väl ungefär som markvärme, dvs ni kan använda den för kylning på sommaren.
 
Så det är alltså nån form av luftvärme du har idag, sådan har jag hört mycket negativt om men aldrig upplevt själv.
FTX:n skulle givetvis kompletteras med vattenburet som huvudsaklig uppvärmning, men iom att V/V inte tycks vara ett alternativ så kvarstår ju endast L/V som VP-alternativ om du skulle ha FTX.
Iom att du inte bekymrar dig över kallras så verkar ju FLVP kunna vara ett vettigt val, däremot skulle jag skippa solpanelerna om du inte vill lägga det på hobbykontot, nån ekonomiskt vinst är det knappast.
 
delade meningar http://www.byggahus.se/forum/biobransle/143762-solvarme.html#post1102657 Efter 8-10 år då solanläggningen är betald kommer den att generera i stort sett gratis energi i 10-30 år framåt (beroende på solfångarens kvalitet) Om man får tro på Folksams rapport http://media.folksam.se/2010/12/03 så har flvp-ägaren under denna tid behövt byta sin pump ett flertal gånger och frånluftsventilation har betydligt fler "biverkningar" än kallras. Om tex någon i huset vill ha fönstret öppet på natten så uteblir ventilationen i övriga rum pga undertrycksminskningen. Braskaminer är svårare att tända (i detta fall hjälper inte heller uteluftanslutningen) och visst känns det väl tokigt att man tätar huset med både ång- och vindspärr samt fönsterlister för att sedan borra 10 cm stora hål i väggen för att göra huset otätt igen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.